Inlägg från: Olinelilja |Visa alla inlägg
  • Olinelilja

BF September 2018

Hej allihopa, jag har en fråga till er:

Jag går precis in i v.15 nu och har vid flera tillfällen den här veckan gått tillfälligt synfältsbortfall. Likt aurora vid migrän men har inte haft så ont eller direkt någon huvudvärk, det känns bara obehagligt. Värt att nämna så har jag knsppt haft migrän bara någon enstaka lindrig variant tidigare. Är det någon mer som upplevt synfältsrubbmingar i samband med graviditeten ? Liksom som när man råkat titta in i solen och sen inte ser något, fast i ca 30 minuter?

• Olinelilja

Hej alla, jag har knappt skrivit något i gruppen men varit med och läst sedan starten. Iallafall jag är nu i v.22 och jag har mått jättebra egentligen hela graviditeten. Har känt mi stark lycklig och vuxit in i den här ?mammarollen? eftersom jag innan graviditeten egentligen inte längtat efter barn men man kan säga att allt har fallit på plats.

Jag är i grunden lite orolig som person men aldrig haft ångest eller panikångest. Men nu såhär halvvägs in i graviditeten så får jag sån jobbig ångest? Vet inte varför, jag kan inte ta på känslan? Fast allt egentligen är som det ska, till och med som att vi har värsta flytet jag och min sambo. Varför kommer ångesten? Jag får panikkänsla och vill typ krypa ur mig själv... mina käkar (som jag har problem med sen innan och har bettskena för bl.a. ) spänner så jag blir tokig! Tror min käke typ ska hoppa ur led.

Undrar väl egentligen bara om någon kan relatera? Har som sagt inte några problem med ångest alls tidigare i mitt liv. Kram på er alla därute.

• Olinelilja

Jaha och jag tror jag har åderbråck i blygdläppen??? Visste inte ens att man kunde ha det, av alla ställen... Är svullen över ena blugsläppen och det ömmar sedan en vecka tillbaka, blir lite värre hela tiden. Pratade nyss med bm som ska undersöka om en vecka. Någon som haft? Vad innebär det liksom? Ska eventuellt behöva bära stödstrumbyxor..... Gud så skönt i den här värmen *puuust*

• Olinelilja

Min BM sa gällande åderbråck/på väg att bli åderbråck på blygdläppen att det är noll farligt. Men det är värre om det är ljumsken för det kan kräva operation så man ska hålla koll.... Så dubbelkolla ni som har symtom men inte fått dom tittade på för säkerhetsskull?

Det enda jag kunde göra för att underlätta och det inte ska bli värre var att använda riktiga stödstrumbyxor så ofta som möjligt (köpte för runt 200:- på apoteket, märket mabs). Så nu får vi hoppas att det håller sig i schack

• Olinelilja

Hej alla! Jag undrar en sak... jag läser att kontrollerna hos BM borde bli tätare osv nu i slutet på graviditeten. Jag har bf 28/9 (är i v.31) men pga semestertider osv så är inte jag bokad på ett enda besök på mer än 2 månader nu... ska inte dit förrän om 1 mån igen (17 aug).... men nu börjar det kännas dumt! Ska jag försöka kräva ett extra besök? Kan man få gå någon annanstans om dom inte har tid? Jag hade järnbrist sist och vill ju veta om den är i balans igen till exempel, och jag börjar få ont i ryggen, åderbråcken består... börjar känna att jag inte kan hålla tätt... ja ni vet. En extra koll hade varit gött! Hur går ni andra på besök under ?semestertider? och vad hade ni gjort i min sits?

• Olinelilja

Tack för alla svar, vad dina ni är, jag ska ringa på måndag och be om hjälp. Jag är på en liten mottagning och dom är bara två BM varav min är på semester och det är den andra jag har fått tid hos just om 1 månad. Dom har tjockt säger dom.

Men jag borde kunna få en typ remiss eller något till den större mottagningen här i stan även om det inte är på samma vårdcentral.... eller ja det borde väl gå att lösa tänker jag. Håller tummarna för det så jag slipper gå så här länge utan. Tack igen alla guld värt!

• Olinelilja
    Tokmamma skrev 2018-07-22 19:58:55 följande:

En fundering. Jag är snart i vecka 31. På torsdag ska vi fly hemmet pga renovering så vi åker upp till min mamma i 3 veckor. Jag kommer ha 23 mil till förlossningen (!!) Vilket känns läskigt. Bor i Stockholm så jag är van med flera stora sjukhus i närheten.

Men till saken. Ta med bb väska?

Jag har inget som tyder på att han ska komma tidigt och kommer han tidigt så behöver han inte mycket utan jag. Vet inte varför jag inte kan bestämma mig.

Hur hade ni gjort?

Ja absolut, packa med dig väskan. Håller med föregående - om inte annat så för att bara känna lugnet i att du iallafall har sakerna med dig. Jag ver flera som fött tidigare än v.31 man vet faktiskt aldrig när det sker. Lycka till!
  • Olinelilja

Mina sammandragningar har gått från att bara kännas som en spänning i magen till att spänna ofta och obehagligt, typ var 5-10 minut emellanåt. Det spänner såååå hårt och hela magen verkligen trycker ihop sig som en fet tryckande korv som känns som att magen ska spricka? Haha dålig förklaeing... men har ni andra fått så med? Att det ökat?

Jag kliver in i v.33 på lördag. Jobbar fortfarande men får graviditetspenning om 2 veckor..... Funderar på att vara hemma och vila upp mig några dagar?

• Olinelilja

Jag föder sent i september, är i v.33 och det är första för mig. Är just nu jätteinne på förberedelserna inför förlossningen och börja fundera på packningen och skriva förlossningsbrev. Vill också testa köra på ?dyktekniken? enligt ?föda utan rädsla? <? bästa boken! men är absolut för lustgas då jag haft sååå bra erfarenheter av det tidigare då jag har tandläkarskräck och fått det en del i samband med det när jag var barn. Är öppen för epidural med om situationen kräver det. Sen ser jag mig också föda sittandes/ståendes i typ squatposition om jag orkar, det känns som att jag känner mig starkast så!

Min mamma har haft väldigt jobbiga förlossningar och det har väl satt lite skräck i mig då det med stor sannolikhet skulle kunna vara lika för mig. Även om jag har bra smärttröskel... ska ta upp detta med med bm så hoppas jag får något extra stöd.

Lavemang? Har jag aldrig hört talas om i samband med förlossning. Varför vill man ha det på förlossningen?

• Olinelilja
    Nostalgity skrev 2018-08-15 19:47:56 följande:

Grattis! =) Hur började förlossningen?

Märks att det är nära nu, då första bebisen nu anlänt i gruppen!

Ja wow så spännande!! Är det bara jag eller har tiden gått både väldigt långsamt men sjukt fort på samma gång? Tänk att det börjar bli dags.

Och stort grattis till bebis!!
  • Olinelilja

Jag frågade min bm igår, för vi har avstått från att köpa kudde och täcke/filt pga vad vi läst om kvävningsrisker, men vi undrar liksom vad ska vi ha i spjälsängen då? Det måste ju ändå vara gossigt, man kan ju inte ha en liten bebis i en tom säng...

Men hon sa då att en tunn kudde som köps i välsorterad barnbutik som är ergonomisk är att föredra. Och tom att hon tyckte att man kunde ha ett täcke.

• Olinelilja

Här är det noll tecken! Mår hur bra som helst och förutom att jag ibviously har en mage, så sover jag gärna 12 timmar per natt. Har gått hemma från jobb sen v.34 och har fan inte ont någonstans. Känner mig rätt fräsch, bebisen kommer väl aldrig ?:)

• Olinelilja

Grattis allihopa! Så fint stt höra era historier om när bebis kom. Jag har en fråga gällande andningen. T.ex du Hellan tipsar om att ?jobba med andningen?...

Jag har inte fått någon genomgång alls på andning av BM och jag har förgäves försökt kolla efter profylax och liknande online men allt verkar bara vara betalkurser?

Jag har läst ?Föda utan rädsla? och det är väl typ den jag har som hjälp.... jag gillar men hur kan jag mer förbereda mig inför förlossningen? Har någon konkreta andningstips eller annat?

Svar på tråden BF September 2018