Inlägg från: Abla |Visa alla inlägg
  • Abla

BF September 2018

Hej på er alla. Tror att jag också kan hänga på er här. Efter att idag ha fått det typiska illamåendet så kunde jag inte motstå att köpa ett test och testa trots att det inte var med morgonurin. Visar svagt plus och det står att oavsett vad om det är ett plus så är det ett eller vad säger ni?

Vi har försökt till och från i flera år faktiskt, men mer helhjärtat senaste halvåret. Lyckades en gång för tre år sen, men fick missfall i v 7 och nu i oktober också ett tidigt i v 5-6. Håller tummarna att det kan bli något denna gång. Vi har två barn sen tidigare som i år blir 8 och 10. Jag är 38 så det blir väl svårare och svårare..

• Abla
    BF SEPTEMBER 2018 

1. Jasminefjellberg 2:a barnet, Mrs Lina 1 barnet 

2. LilacAm, 1:a barnet 

3. Malin1809, Lisa1986 1:a barnet, Hanna8911 1:a barnet 

4. Fhkb (ts) 1a barnet, Alvaaa 2:a barnet, KLindqvist 1:a barnet 

5. Cocosboll 1a barnet, Josefinnor 1a barnet, Akinder 1a barnet 

6. Magneten1 1a barnet 

7. Schneckan 1a barnet, Wictoria90 

8. Erikasöder 1a barnet 

9. Millannn 1a barnet 

10. Evianna 3e barnet 

11. YourNOTsotypicalmommy 1a barnet , Mawie 3:e barnet , Johannana 1a barnet 

12. Nicho2018, 1a barnet 

13. 

14. Nostalgity, 3e barnet 

15. Cheerful 1a barnet, ankmamma 1a barnet, Hellan 3:e barnet 

16.Boggielo 3e barnet, Annnno 1a barnet 

17. 

18. Mimipig, 2:a barnet 

19. Imra, 1:a barnet. icekitten, 1a barnet, Abla

20. 

21. Orkidé, 3e barnet, LA87 

22. Lilj3, 2:a barnet 

23. Elsaida, 6:e barnet , Maggisbulle 1:a barnet 

24. 

25. 

26. 

27. 

28. 

29. 

30.
  • Abla
    1. Jasminefjellberg 2:a barnet, Mrs Lina 1 barnet 

2. LilacAm, 1:a barnet 

3. Malin1809, Lisa1986 1:a barnet, Hanna8911 1:a barnet 

4. Fhkb (ts) 1a barnet, Alvaaa 2:a barnet, KLindqvist 1:a barnet 

5. Cocosboll 1a barnet, Josefinnor 1a barnet, Akinder 1a barnet 

6. Magneten1 1a barnet 

7. Schneckan 1a barnet, Wictoria90 

8. Erikasöder 1a barnet 

9. Millannn 1a barnet 

10. Evianna 3e barnet 

11. YourNOTsotypicalmommy 1a barnet , Mawie 3:e barnet , Johannana 1a barnet 

12. Nicho2018, 1a barnet 

13. 

14. Nostalgity, 3e barnet 

15. Cheerful 1a barnet, ankmamma 1a barnet, Hellan 3:e barnet 

16.Boggielo 3e barnet, Annnno 1a barnet 

17. 

18. Mimipig, 2:a barnet 

19. Imra, 1:a barnet. icekitten, 1a barnet, Abla 3:e barnet

20. 

21. Orkidé, 3e barnet, LA87 

22. Lilj3, 2:a barnet 

23. Elsaida, 6:e barnet , Maggisbulle 1:a barnet 

24. 

25. 

26. 

27. 

28. 

29. 

30.
  • Abla
    Eleonoratösen skrev 2018-01-14 15:20:00 följande:
    Jag bor i Blekinge och vad jag förstått erbjuder landstinget det. Jag har dock inte ens ringt in till MVC för att skriva in mig, men vi har smått pratat om just NIPT hemma. Min minsting fyller 7 nu så det känns som jag inte minns något alls om hur det var då med alla besök och undersökningar!
    Vad är NIPT? Gissar att utvecklingen gått framåt sen sist jag var gravid . Jag minns att man kunde göra KUB och NUPP då för länge sen, men jag gjorde aldrig det då.
  • Abla
    LA87 skrev 2018-01-14 18:43:38 följande:

Hej allihopa!! Så kul med alla plus, hoppas det går bra för oss alla!

Första graviditeten här, vad gör man nu? :) tror jag är i vecka 4+3 idag. Bor i Stockholm, förstått att man kontaktar BVC för inskrivning? I vilken vecka är detta? Gör man ett ultraljud då? Eller görs det senare? Begär man själv KUB test eller ordnas det med på inskrivning? Förstått det som att man gör blodprov vecka 9 och sen UL 11-14?

NIPT förstår jag det som man bekostar själv och kan göras i 10+, kan jag göra det redan innan KUB då?

Sorry för hundra frågor, allt är så nytt och spännande!! :D

Precis samma här 4+3 i Stockholm och verkligen massor med funderingar. Inte mitt första, men det är snart 8 år sen jag gick igenom det förra gången så jag har nog glömt en del. För min egen del väntar jag lite innan jag ringer, men med första gjorde jag nog det tidigt. All fosterdiagnostik tror jag att man erbjuder främst de över 35 eller i alla fall förut var det så. Kam säkert ha förändrats och om man inte misstänker något eller är extremt orolig så gör man inte ultraljud förrän vid v.18. Nu har jag också läst på om Nipt och det verkar vara på egen bekostnad, ca 5000 !
  • Abla
    LA87 skrev 2018-01-15 06:41:00 följande:
    Åh grattis till dig med!! Kul vi är på samma, men så orolig man är. Längtar tilll v12 hehe.

V18 kommer vi aldrig klara att vänta haha. Ska se om jag kan få ett tidigare via Sophiahemmet där jag gått på utredning annars privat. NIPT kommer vi säkert också bekosta då, känns viktigt att få alla svar man kan! :)

Usch vaknade av ordentlig värk i magen i natt (typ mina enda symptom jag haft hittills) - väldigt orolig för missfall nu. :( har du några symptom?
    Nej, inte vi heller Skrattande! Med de andra två så var vi på 3d ultraljud också, men det är först efter rul. Så himla mysigt! Jag kommer börja med KUB denna gång så då får man ju göra ett. Sen får vi se. Såg att vi i Sthlm har alla möjligheter att boka privat om man vill det också.

Ja usch när man känner det där magontet som liknar mensvärk så blir man ju orolig, men det känns ju rätt lika så eg borde man inte. Jag har jätteont i brösten och mår jätteilla, det var anledningen till att jag testade igår, gjorde också ett digitalt i morse som också visade "gravid" så det känns ju bra i alla fall. Med första barnet kräktes jag nästan varje dag till vecka 21-22 och med andra mådde jag också illa, men inte så illa. Spännande att se hur denna blir denna gång, har en kille och en tjej sedan tidigare. Just den här månaden hade vi inte haft koll på ägglossning osv pga resa över jul och nyår så det var rena rama turen. 
  • Abla
    Eleonoratösen skrev 2018-01-15 09:36:06 följande:

Nu har jag bokat tid för inskrivningssamtal på MVC och även tid för VUL inför NIPT. Det blir om en månad ganska exakt och känns just nu som en evighet.

Verkade som man i landstinget här "bjuder" på NIPT men man måste vara över 32. Nu har jag precis åldern inne så det kändes viktigt att göra.

Annars är det rätt lite känningar. Har halsbränna ibland, väldigt konstigt. Riktigt mycket molvärk och det gör mig väldigt orolig. Eftersom jag vid tidigare graviditeter haft mycket blödningar känns varje toalettbesök som berg och dalbana.

Tror jag är på 5+0 ungefär.

Åh vad skönt att till och med få ett så tidigt ultraljud. Vilket landsting tillhör du? 

Jag håller på att kika på vilken MVC jag vill gå till. Känns viktigare denna gång än tidigare. Har en kämpig graviditet och två jobbiga förlossningar bakom mig.
  • Abla
    Nastka skrev 2018-01-15 06:49:16 följande:

Hej,igår jag fick en fin plus.

Är i veckan 4+2. Så bf 22 sept

Jag fyller 29 år snart

och det är våran tredje barnen.

Vi har en dotter okt-07

Och en son sept-08

Grattis! Här är det också tredje, har en son 08 och en dotter 10.  
  • Abla
    998877 skrev 2018-01-15 12:43:45 följande:

Är i vecka 7 nu. Nästa vecka är det dags för tidigt ultraljud. Är så orolig att där inte ska vara något eller att det ska finnas ett tickande hjärta men att det inte går vägen efter det. Denna ständiga oron gör mig galen!

Det ska nog gå bra, men jag förstår din oro. Den är ju konstant i början
  • Abla
    Nostalgity skrev 2018-01-15 11:39:43 följande:
    Hehe ja jag förstår hur du menar.... Alla symptom är välkomna just nu! Har fortsatt blöda lite grann varje dag... Som tur är inge klarrött, inge klumpar, ingen smärta eller känning nånstans. Brösten är ömma fortf, tycks bli värre för varje dag, tröttheten håller i sig, svullen och så kom illamåendet som ett brev på posten. Klarade inte av att sortera ut pappret som låg blandat med dotterns slajm igår kväll, var tvungen att be sambon göra det haha.

Men vi får se vad doktorn säger imorgon em via telefon. Vad han tycker jag ska göra? Om han tycker de låter som mf på g eller bara ofarliga blödningar? Har blödigt smått i 6 dagar nu.
    Kan du inte få komma in och kolla upp det? Hur många veckor har du gått? Jobbigt att vänta och inte veta , men som någon annan också sa så om du fortfarande har graviditetssymptom så är det i alla fall jättebra. Jag som haft missfall kan säga att mitt illamående försvann nästan direkt i samband med blödning.
  • Abla
    Nostalgity skrev 2018-01-15 13:38:43 följande:
    Ja det är jättejobbigt att inte veta. Men gjorde ett cb digital i lördags då var jag på 5+0 och det visade 3+. Idag är jag 5+2, så det stämmer ju. Men vet å andra sidan inte hur snabbt de digitala dalar vid mf?

Ska försöka få komma in imorgon på blodprov och se hur högt lr lågt mitt hcg är, samt kanske ett vul....men det ser man ju inte så mycket på än? Så de kanske skapar mer oro hos mig....
    Men usch så jobbigt. Nej du är verkligen i mellanläge så det är väl bara att vänta. Svårt att se på vul också så tidigt, kan gå men inte alltid.. och testerna kan ge utslag någon vecka efter till och med. Hoppas att det är ok därinne!
  • Abla
    LA87 skrev 2018-01-15 17:21:31 följande:
    Haha :) okej! bokar ni KUB via ett första bm besök då eller bara direkt någonstans?

Åh Gud vad jobbigt att må illa så många veckor, fasar för det. Jag har bara märkt av det när jag inte ätit på länge hittills, är som att kroppen vill ha små portioner ofta numera. Så sjukt att allt man hört om från andra gravida vänner tidigare stämmer :D

Kul med en överraskning för er, semestern gjorde sitt ;) och spännande att jämföras med de andra två graviditeterna.
    Tror de brukar fråga om man är intresserad av det på inskrivningen. Sen bokas nog tid in ganska snabbt tror jag, har för mig att det är från v 10 man kan göra det. 
  • Abla

Här fick jag en blödning igår. Först gammalt, sen inget på några timmar, sen lite färskt, inget i natt och lite gammalt igen idag så jag antar att tredje missfallet är på gång här tyvärr Rynkar på näsan. Hade inga blödningar alls med de två första barnen när jag var i 30-års åldern och nu närmare 40-års åldern så är det tredje missfallet och nu så känner jag att jag nog inte kommer gå igenom det här igen. Först hopp vid bra äl, lycka när det väl lyckats ta sig och sen rakt ned i avgrunden igen efter någon vecka. Har haft alla mina missfall 6-7 veckan. 

• Abla
    Isavanna1 skrev 2018-01-23 09:23:17 följande:
    Tyvärr så var där inget levande foster, så nu väntar jag på att läkaren ska ringa mig med en tid till sjukhuset för att få tabletter och stöta ut det. Precis kommit till jobb så det känns som att det kan bli en lång dag idag.
    Usch så tråkigt , förstår precis hur det känns. Jag har inte följt de senaste sidorna. Vilken vecka var du i?
  • Abla
    Isavanna1 skrev 2018-01-23 09:51:44 följande:
    Jag vet inte, men fostret hade slutat växa i v 6. Nu vill jag bara bli av med det och gå vidare! Detta var mitt andra missfall. Första var jag 22, har sen fått tre barn men nu är jag 36 så jag antar att det kanske inte är lika lätt när man är lite äldre?
    Beklagar

Nej, statistiken talar tyvärr sitt klara språk kring åldern jag är 38 nu och uppenbarligen så är det mycket svårare nu än kring 30. Däremot om man orkar hålla i och stå på sig kanskie i utredningar osv så ska det kunna ge frukt.
  • Abla
    Isavanna1 skrev 2018-01-23 10:21:18 följande:
    Jag tänker samtidigt att ett MF eller MA inte är så allvarligt. Det händer ju dem flesta. Vi försöker igen. Skulle det bli 2-3 till så kanske vi ger upp. Vem vet?
    Så är det absolut! Många går igenom många, många fler och tillslut lyckas det. Det handlar nog om att man måste vara stark och gå vidare som du säger. Håller tummarna hårt för att det går vägen snabbt för er <3
Svar på tråden BF September 2018