Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Min 12-åring fick mest E i betyg :-(

Triena skrev 2017-12-21 14:02:53 följande:
    Jag är inte helt insatt i de nya betygen (har själv en 12-åring som fått sina första betyg) men är det inte så att i vissa ämnen byggs kunskapen upp och betyget förändras så att man efter en termin i princip inte kan få högre än E och sedan jobbar sig uppåt?
    Nej, så är det inte. Man kan få vilket betyg som helst, även A, redan första gången. 
  • AndreaBD

Ni bör höra med lärarna vad hon har svårt för och vad ni skulle kunna hjälpa henne med. Det vore ju synt om det tränas mycket, men inte effektivt eller inte rätt saker, så att det inte ger så mycket. 

• AndreaBD
    Triena skrev 2017-12-21 15:31:09 följande:
    Ajdå, då har jag missuppfattat. Måste kanske gå en kurs i nya betygssystemet för att fatta. 
    Jag skulle rekommendera att läsa på lite åtminstone, det måste ju finnas nån enkel sammanfattning på nätet. Annars har du ju ingen aning om hur du ska tolka ditt barns betyg. 
  • AndreaBD
    cosinus skrev 2017-12-21 17:09:26 följande:
    När dottern gick åk 6 förra året var E max i 3-4 ämnen för att de inte hunnit avverka de bitarna alls (de kom på vårterminen)
    Det är inte korrekt att göra så vad jag vet. Nu är jag språklärare och där förekommer det inte att man inte hunnit avverka vissa bitar (i alla fall behöver det inte förekomma). Men det är inte heller korrekt att sätta E om eleven har presterat mer än E i dem delarna som man har avverkat.
  • AndreaBD
    vampyria2 skrev 2017-12-22 11:12:26 följande:
    Så var det förr i tiden, inte längre som tur är.

Att få ett e är lika svårt som det var förr att f en 3:a, det är väl ett helt okej betyg faktiskt.

Den här videon visade vi tidigare på min skoa för föräldrarna för att de skulle kunna förstå det nya beygsystemet, den är väldigt tydlig så ta er tiden om ni udrar över detta :)
    Bra video! Den kan man ju rekommendera till föräldrar som inte förstår. Den svarar på dem flesta frågorna - även på den hur det blir om man inte avverkar alla kunskapskrav på en termin. Lite motsägelsefullt dock. Det sägs att man ska använda hela betygsskalan varje termin - och det är det som jag som lärare jobbar efter. Och om man inte har haft med alla kunskapskrav så bedömer man efter dem som man har jobbat med (dock ska man egentligen undvika att hamna där).

Om era barn har en lärare som sätter E för säkerthets skull, för att man inte har jobbat med alla kriterier än, så gör de egentligen fel.
  • AndreaBD
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 11:33:02 följande:
    Vad ovan skriver. Därför ska man belöna ansträngingen inte prestationen. De barn som belönas för sin anstränging under sin uppväxt löste enligt en studie jag läst fler och mer komplexa matteproblem under tester/prov jämför med barn som belönades gör prestation. Detta för att barn som belönas för prestation inte ansträngde sig att lösa problem de inte var säkra de visste svaren till.
    Om man skulle belöna prestationen, inte resultatet, så skulle en svag elev med ett arbete som knappt uppfyller kriterierna för godkänd få samma goda betyg som en toppenelev? Eller t.o.m. bättre för att mönstereleven inte har behövt anstränga sig så mycket? Hur ska då en framtida arbetsgivare veta om någon passar för ett jobb?

Och då fortsätter det så i arbetslivet? Det spelar ingen roll vad hen åstadkommer, bara hen anstränger sig?
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-12-22 20:23:08 följande:
    Jag tror man menade att föräldrarna skall berömma och belöna ansträngningen, inte resultatet. Skolan måste naturligtvis sätta objektiva betyg. Men föräldrarna kan hjälpa barnet att utveckla ett gott självförtroende och en förmåga att kämpa som kan vara mer givande för livet än ett toppbetyg.
    Som förälder absolut! Jag missförstod.
  • AndreaBD
    Butterflie skrev 2017-12-22 23:47:56 följande:

E är bra för då kan hon förbättra. Sen är det också så att hon har en termin till, kanske har hon inte gjort allt som krävs än för att få ett högre betyg.

Min dotter har det lätt för språk och allt hon har gjort än så länge ligger på A men 6an är inte avklarad än och då kan hon inte få A i betyg. Vissa områden måste göras färdigt först. Kanske är det så för din dotter också?

Har du fått se hela omdömet eller bara betyget?

Min syster är ett år äldre och när Hon fick sitt betyg förra HT så fick de inte ens högre än C i betyg även om de låg på A-nivå. Varför vet jag inte. Men verkar som om det är lite olika från skola till skola.

Det är väldigt märkligt, för läroplanen är ju samma. De tolkar den olika, men jag ser egentligen inte hur man kan tolka det så. Okej om det är något prov eller någon uppgift där man känner att eleverna inte får tillfälle att visa mer avancerade färdigheter. Men under terminen borde de då få tillfälle att visa dessa ändå.
Svar på tråden Min 12-åring fick mest E i betyg :-(