Sambo slänger ut mig pga kostvanor
Jag förstår honom till viss del, även om det är hårt. Tänk hur situationen hade varit om det hade handlat om alkoholmissbruk istället för matmissbruk. Ultimatum är hårt, men han är ju medberoende här. Du döljer till viss del din sjukdom, du har inte berättat att du kräks och han känner inte till vidden av ditt matmissbruk. Det är inte mycket annorlunda än att dölja mängden alkohol man dricker. Så ja, jag förstår din sambo till viss del. Han säger ju att han inte vill göra slut, så det kan ju handla om att han med ett ultimatum vill motivera dig att ta dig ur det här. Har du gått med det här så länge, tror jag att det är svårt för dig på egen hand. Hör med din vårdcentral om de kan lotsa dig till en terapeut som kan hjälpa dig. Inte bara för förhållandets skull, utan även för din egen skull.
Och ett tips - du skriver att du är student, och då är det bra att kunna formulera sig korrekt - "jag förstår vart han kommer ifrån" är en ganska grav anglicism, det låter en smula obildat. Vart är dessutom rikting till, inte ifrån. Det heter varifrån (eller vadan, om du vill vara 1800-tal) när det handlar om riktning från något. Var om det handlar om befintlighet och vart när det handlar om riktning till. Jämför härifrån/därifrån - här/där - hit/dit. /språkfascist (som kommer få på pälsen nu)