• Allis1000

Bunkra för kriget försvaret rek

För första ggn under min livstid rek försvaret svenskar att bunkra inför attack från främmande makt.

Konstigt att de stora kvällstidningarna inget skriver om detta?

Tv4 nyheterna gick ut med detta ikväll.

Vad tror ni?

Ska man flytta sina pengar till utländska banker? (Bankerna lär väl bli det första som annekteras vid en ev attack)

• Svar på tråden Bunkra för kriget försvaret rek
  • Lena

Civilförsvaret har sagt det i flera år sen de centrala lagren såldes. Både ifall det blir krig eller naturkatastrof

• Anonym (Anonym)

Aftonbladet:

Under den massiva militärövningen Zapad tränade ryska styrkor på ett fullskaligt krig mot Nato. I operationen ingick även attacker mot Finland och Sverige.

Det rapporterar den tyska tidningen Bild, med hänvisning till underrättelsekällor.

? Vi har sett ett aggressivt mönster i Rysslands agerande vid upprepade tillfällen, säger Marinette Nyh Radebo, pressekreterare hos försvarsminister Peter Hultqvist.

Omkring 100 000 soldater beräknas ha deltagit i Zapad. Bild rapporterar att bombplan flög över Östersjön och Nordsjön. Planen ska ha övat på att attackera mål i flera västeuropeiska länder. De uppges ha närmat sig både svenskt och finskt fastland, innan de vände tillbaka till sina hemmabaser.

• Tecum

Ryssarna har alltid tränat för krig mot Nato, de är så enkelspåriga att det är det enda scenario de har.

Att människor får rådet att bunkra upp beror på att vårt samhälle har blivit så sårbart, vi är beroende av el, datakommunikation och import av livsmedel. Det behövs inte fullskaligt krig för att slå ut samhället, det räcker med en hackerattack så är det kört. Eller en naturkatastrof. Detta vet de ansvariga, därför uppmanas vi att bunkra upp och vara beredda att klara oss själva.

• Carambolan

Hur mycket har ni bunkrat då?

Jag är gift med en prepper-möp-zombie-nörd så vi har både mat och vatten för en vecka i förrådet. Däremot tror jag inte vi har bränsle nog att laga mer än typ tre måltider utan att först ta oss till landstället med vedspis.

• Aniiee

Jag är inte särskillt orolig för krig just, men som sagt, samhället är sårbart även utan att det blir krig. Så jag har ett gäng MREs liggande, och några egenpackade.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Lena

Vi har typ 15 liter vatten, massor av konserver och torr mat, ved till braskaminen och gaskök med gas.

• Anonym (P)

Ja det är väl smart att ha så man klarar sig en vecka iallafall. Man behöver ju inte ta värsta scenariot krig. Tänk en rejäl snöstorm och strömmen går och tar några dagar att fixa. Ingen värme, inget kranvatten och minusgrader ute. Affärerna har inte heller ström så du kan inte betala med kort. Vad gör du? Vi är lite halv-preppers (inte galna zombiepreppers utan realistpreppers om man får kalla det så) och har vattendunk 25 l, stormkök, värmeljus, oljelampor, mat, batteridriven radio, batterier, lite kontakter mm uppbunkrat för en vecka eller 2. Bara sunt förnuft tycker jag, då vi bor i en lägenhet i en storstad utan möjlighet till vedeldning för värme och matlagning eller egen brunn. Vi är extremt utsatta idag för minsta störning i maskineriet!

• Anonym (P)

Och när staten dessutom går ut och i princip meddelar att var man får reda sig själv om det blir kris, så förstår man ju att inget finns att hämta från samhället i ett sånt läge. En bra idé att bunkra lite basgrejer med andra ord.

• Anonym (Undrar)
    Allis1000 skrev 2017-12-20 20:00:56 följande:

För första ggn under min livstid rek försvaret svenskar att bunkra inför attack från främmande makt.

Konstigt att de stora kvällstidningarna inget skriver om detta?

Tv4 nyheterna gick ut med detta ikväll.

Vad tror ni?

Ska man flytta sina pengar till utländska banker? (Bankerna lär väl bli det första som annekteras vid en ev attack)

Får jag fråga ungefär hur gammal du är?

Jag är född 1980 och minns verkligen åttiotalet med välfyllda skyddsrum där sand, ficklampor, luftfilter m.m. förvarades. Alltså i stort sett vart enda hyreshus vi bodde i under mina första fjorton levnadsår hade ett sånt skyddsrum i källaren.

Minns civilförsvarets information i telefonkatalogerna.

Hesa Fredrik den första måndagen VARJE jävla månad!

Pappor som for iväg på repvecka. Var det nån större militärövning nånstans i Sverige så var det alltid nån unge som dök upp i plugget veckan efter med nåt farsan snott med sig hem. Några patronhylsor, nån ficklampa och några förpackningar chokladpulver el dyl.

Vi bodde långt ifrån närmaste flygvapenflottilj, men varje vecka kunde man ändå se Viggenplan som var ute och flög. Nu ser man ett JAS-plan en gång om året kanske, om man har tur.

TV sändningarna rapporterade om skarpa vapeninsatser i våra skärgårdar där marinen fällde riktiga sjunkbomber mot olika undervattensmål. I FULLASTE fredstid alltså.. så åkte marinens fartyg runt och fällde bomber lite här och var. Det hörde till normalbilden bara.

På vischan var var enda släkting med i hemvärnet kändes det som. Att ha en K-pist eller AK4 hemma i källaren var liksom inget konstigt alls?

Var och var annan kommun hade en näst intill atombombssäker underjordiskt ledningscentral där kommunledning, och företrädare för räddningstjänst m.m. skulle samlas vid en kris. Det var inte bara i större städer utan även i små skitkommuner på landsbygden kostade staten på sådant!

Var man ute och åkte bil med mamma och pappa i skogen när man skulle plocka svamp så körde man förbi så kallade MOB-förråd (dessa fanns ÖVER ALLT i hela landet) som var fullproppade med militär materiel. Inklusive vapen och skarp ammunition!!!

I norra Norrland i närheten av broarna över älvarna längst österut stod det små betonghus fyllda med sprängmedel. I fullaste fredstid! Helt vanliga medborgare som var med i hemvärnet kunde ha tillgång till nyckel och dessa hade helt vanliga medborgare hade befogenhet att utan order uppifrån helt sonika spränga broarna om de kände för...
  • Anonym (Undrar)

Landets journalister verkar ha sovit under var sin sten och missat den här tiden.

Nu rapporterar man lite nyvaket att myndigheterna anser att vi inte kan förutsätta att få leva i fullaste fred, eller utan att drabbas av katastrofer för all framtid.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (P) skrev 2017-12-20 23:32:24 följande:

Och när staten dessutom går ut och i princip meddelar att var man får reda sig själv om det blir kris, så förstår man ju att inget finns att hämta från samhället i ett sånt läge. En bra idé att bunkra lite basgrejer med andra ord.

Det har liksom ALLTID legat på individen aft ansvara för sin egen överlevnad och välfärd om det blivit kris.

Det är liksom ingenting nytt att man förväntas kunna klara sig några dygn vid exempelvis ett elavbrott.

Många verkar tro att förr så ansvarade staten för allt..
Svar på tråden Bunkra för kriget försvaret rek