Allis1000 skrev 2017-12-20 20:00:56 följande:
För första ggn under min livstid rek försvaret svenskar att bunkra inför attack från främmande makt.
Konstigt att de stora kvällstidningarna inget skriver om detta?
Tv4 nyheterna gick ut med detta ikväll.
Vad tror ni?
Ska man flytta sina pengar till utländska banker? (Bankerna lär väl bli det första som annekteras vid en ev attack)
Får jag fråga ungefär hur gammal du är?
Jag är född 1980 och minns verkligen åttiotalet med välfyllda skyddsrum där sand, ficklampor, luftfilter m.m. förvarades. Alltså i stort sett vart enda hyreshus vi bodde i under mina första fjorton levnadsår hade ett sånt skyddsrum i källaren.
Minns civilförsvarets information i telefonkatalogerna.
Hesa Fredrik den första måndagen VARJE jävla månad!
Pappor som for iväg på repvecka. Var det nån större militärövning nånstans i Sverige så var det alltid nån unge som dök upp i plugget veckan efter med nåt farsan snott med sig hem. Några patronhylsor, nån ficklampa och några förpackningar chokladpulver el dyl.
Vi bodde långt ifrån närmaste flygvapenflottilj, men varje vecka kunde man ändå se Viggenplan som var ute och flög. Nu ser man ett JAS-plan en gång om året kanske, om man har tur.
TV sändningarna rapporterade om skarpa vapeninsatser i våra skärgårdar där marinen fällde riktiga sjunkbomber mot olika undervattensmål. I FULLASTE fredstid alltså.. så åkte marinens fartyg runt och fällde bomber lite här och var. Det hörde till normalbilden bara.
På vischan var var enda släkting med i hemvärnet kändes det som. Att ha en K-pist eller AK4 hemma i källaren var liksom inget konstigt alls?
Var och var annan kommun hade en näst intill atombombssäker underjordiskt ledningscentral där kommunledning, och företrädare för räddningstjänst m.m. skulle samlas vid en kris. Det var inte bara i större städer utan även i små skitkommuner på landsbygden kostade staten på sådant!
Var man ute och åkte bil med mamma och pappa i skogen när man skulle plocka svamp så körde man förbi så kallade MOB-förråd (dessa fanns ÖVER ALLT i hela landet) som var fullproppade med militär materiel. Inklusive vapen och skarp ammunition!!!
I norra Norrland i närheten av broarna över älvarna längst österut stod det små betonghus fyllda med sprängmedel. I fullaste fredstid! Helt vanliga medborgare som var med i hemvärnet kunde ha tillgång till nyckel och dessa hade helt vanliga medborgare hade befogenhet att utan order uppifrån helt sonika spränga broarna om de kände för...