Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Det snålaste ni varit med om?

Inspirerad av en annan tråd startar jag en egen tråd där vi berättar om det dumsnålaste vi varit med om. Här ventilerar vi alla Ove Sundberg från Solsidan som vi stött på och skrattar åt varandras erfarenheter.

Jag kan börja: För länge sedan när jag fortfarande rökte bad jag min kompis om eld när vi var på resa.

"Nä, jag har så lite gas kvar", blev svaret.

Det slutade med att jag lånade en tändare av en fullkomlig främling.

En annan favorit: Vi var ett tjejgäng som varit på stadsfestival och en av oss tog bilen hem. Jag frågade om hon möjligen kunde skjutsa hem mig också. Detta skulle innebära en omväg på cirka 1,5-2 kilometer för henne. Anledningen till att jag frågade var inte för att det var långt att gå, utan för att jag inte ville gå den sträckan ensam på natten.

"Njae, det blir rätt dyrt med bensinen".

Jag blev så paff att jag inte kom mig för att erbjuda fem kronor för att både täcka upp bensinkostnaden och ge någon krona för besväret.

Behöver jag säga att jag inte umgås med någon av dem idag.

• Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (C) skrev 2017-12-19 11:20:42 följande:

En bekant brukade "bjuda" på mat på sin födelsedag för att senare ta fram kvittot och dela upp kostnaderna. Detta var inget vi visste om i förväg och många rynkade på näsan men betalade ändå. När hon i efterhand hade fest så brukade jag alltid tala om att jag skulle äta hemma. Det hon "bjöd" på var inte värt pengarna helt enkelt.

Hehe, ja det var rätt snålt. Man undrar hur såna människor blivit uppfostrade och om de inte reflekterar över att de flesta andra inte gör såna grejer.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (A) skrev 2017-12-19 12:37:57 följande:

Värsta snålheten tycker jag är att inte bjussa på sånt som är gratis, tex inte blinka på långt håll så bilen som väntar kan köra ut, inte berömma kollegans insats/nya tröja etc. (Att vara snål på pengar kan ju bero på usel ekonomi)

Ja om det verkligen rör sig om usel ekonomi säger jag inget om det. Men ofta har man ju lite inblick i människors liv. Tjejen som gnällde över bensinen åt t ex ute samma kväll och hade inga problem med att köoa märkeskläder.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Cyklarn.) skrev 2017-12-20 12:31:44 följande:

Vi var ett kompisgäng på 4-5 per som var ute och reste. Som på många andra ställen gick det inte dricka kranvattnet så vi kom överens om att köpa större 5 l förpackningar för att spara lite pengar, dvs en köpte första sen köpte nästa andra osv.

När veckan var slut hade en hållt koll på detta och ville då ha 3-4 kr av var och en för han hade köpt en mer frp än oss.

Snålt eller sparsamt?

Definitivt snålt!
  • Anonym (Jag)
    Vixen90 skrev 2017-12-21 13:47:16 följande:

Fattar inte ens hur alla era historier utspelar sig utan att nån skäms eller säger ifrån. Ger ni inte ens nån pik? Gör nån grimas? Suckar? Jag hade ju tappat hakan om nån bett mig swisha 4kr för en klunk cider liksom. Eller om jag bjudit på mat och bett gäster köpa bröd på vägen, och de sagt att de ville ha 15kr för brödet, då hade jag sagt att jag ville ha 60kr för middagen. Jag menar nån gräns får det ju vara. Har folk ingen skam? Känska för social smidighet?

Ibland blir man ju så paff att man först efteråt kommer på vad man borde sagt. Eller så har jag tyckt att det varit så pinsamt att jag valt att vara "den större personen" så att säga. Det är väl sånt som gör att dessa personer klarar sig undan med mycket. Men ja, idag hade jag nog också varit betydligt elakare mot snålisar.

Kom på en annan rätt snål historia: Ett par som jag umgicks med förr. Hon jobbade deltid som undersköterska. Han jobbade heltid med en bra lön. De delade exakt 50/50 på alla räkningar. Så separerade de och hon flyttade. När nästa elräkning kom tog han kontakt och krävde att hon skulle betala hälften, då hon bott där en del av tiden som räkningen avsåg. Det var dessutom något som han inte skämdes över att berätta för oss vänner, för "rätt ska vara rätt".
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Eva) skrev 2017-12-22 13:45:34 följande:

Punkt 11 handlar ju inte om snålhet.

Jo, om man inte har något intresse av tomten och huset i övrigt utan bara vill ha sina 15 000 av sin utfattiga släkting och samtidigt är god för 30 miljoner tycker jag det är snålt.

Sedan verkar ju den där liraren ha mer djupgående problem än bara vanlig snålhet.
Svar på tråden Det snålaste ni varit med om?