• gurra

Treåring för lång för bakåtvänd, vad göra????

Vår snart treåriga barn är alldeles för lång för att sitta bakåtvänd längre. Benen blir kraftigt böjda. Går knappt att få in hen. Ganska stort barn för sin ålder, snart 20 kg. Hur löser man detta? Först från fyra de bör åka framåtvända förstår jag det som, men inte varför? Händer det något mellan 3-4 i nackmuskulaturen eller vad är skälen mer än att många barn har hunnit bli för stora för bakvänd vid 4. Tacksam för råd.

• Svar på tråden Treåring för lång för bakåtvänd, vad göra????
  • Anonym (Fakta)
    elin1989 skrev 2017-12-19 02:02:53 följande:

Jag skulle vända. Sverige är typ det enda landet i världen där folk får spel om man vänder innan 4. Bor på Irland och här vänder de flesta när barnet är typ 1. Jag vände min son vid 4 eftersom han fick ont i benen bakåtvänd efter långa sträckor.

Fast åh andra sidan så har Sverige lägst antal dödsfall i trafiken på barn....
  • Anonym (Nyfiken)

Jag är nyfiken på vilka skador barnen får när benen sitter ihopknycklade på grund av platsbrist?

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-12-19 07:21:48 följande:

Jag är nyfiken på vilka skador barnen får när benen sitter ihopknycklade på grund av platsbrist?

Vid en olycka alltså.
  • Anonym (S)
    elin1989 skrev 2017-12-19 02:02:53 följande:

Jag skulle vända. Sverige är typ det enda landet i världen där folk får spel om man vänder innan 4. Bor på Irland och här vänder de flesta när barnet är typ 1. Jag vände min son vid 4 eftersom han fick ont i benen bakåtvänd efter långa sträckor.

Mej oj, det var ett inte så smart resonemang du.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-12-19 07:21:48 följande:

Det går nog att ta reda på om man är nyfiken. Borde ju vara större risk för benbrott än bruten nacke? Eller vad tror du?
  • Anonym (A)

Hur lång är barnet och var är bilbarnstolen placerad i bilen?

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (S) skrev 2017-12-19 09:18:52 följande:

Det går nog att ta reda på om man är nyfiken. Borde ju vara större risk för benbrott än bruten nacke? Eller vad tror du?

Kan tänka mig en hel del skador faktiskt. Allvarliga benbrott, skador på stora kroppspulsådern, skador i buken osv. Ett ben som går av kan bli väldigt vasst och orsaka rejält stora skador. Så känns mer som ett lotteri. Bruten nacke eller förblöda, ev amputering osv.
  • Guapa

Vi har en maxi-cosi i framsätet på vår passat (självklart airbagen urkopplad) och där har 3.5 åringen gott om plats minst ett år till.

Sen får ni själva bedöma vilka risker ni är beredda att ta vs ekonomi och bekvämlighet (=få livet att funka på ett rimligt sätt). Vi reser mycket med våra barn och trafiksäkerheten är som sagt betydligt sämre i andra länder än här. Det är ändå risker vi är beredda att ta för reseupplevelsen. Det är farligt att leva (om man inte väljer att leva på pureer instängd i ett vadderat rum).

• Cadencee

Axkid minikid säger jag. Har den till min snart 5-åring. Lite trångt med benen men hellre det än att vända. När barnet att sitta skräddare, ta av skor. Tror inte att många 3-4åringar är för långa för att sitta bakåt utan låna föräldrar går på att barnet har vuxit ur stolen pga böjda ben vilket inte stämmer

Svar på tråden Treåring för lång för bakåtvänd, vad göra????