• Anonym (S)

Treåring för lång för bakåtvänd, vad göra????

Att benen är kraftigt böjda är inget skäl till att vända! Finns hur mycket info om detta som helst, varför man inte bör vända innan minst 4 år.

• Anonym (S)
    elin1989 skrev 2017-12-19 02:02:53 följande:

Jag skulle vända. Sverige är typ det enda landet i världen där folk får spel om man vänder innan 4. Bor på Irland och här vänder de flesta när barnet är typ 1. Jag vände min son vid 4 eftersom han fick ont i benen bakåtvänd efter långa sträckor.

Mej oj, det var ett inte så smart resonemang du.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-12-19 07:21:48 följande:

Jag är nyfiken på vilka skador barnen får när benen sitter ihopknycklade på grund av platsbrist?

Det går nog att ta reda på om man är nyfiken. Borde ju vara större risk för benbrott än bruten nacke? Eller vad tror du?
  • Anonym (S)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-12-19 09:25:33 följande:

Kan tänka mig en hel del skador faktiskt. Allvarliga benbrott, skador på stora kroppspulsådern, skador i buken osv. Ett ben som går av kan bli väldigt vasst och orsaka rejält stora skador. Så känns mer som ett lotteri. Bruten nacke eller förblöda, ev amputering osv.

Nu finns det ju info, svart på vitt, att bakåtvänt åkande minskar dödligheten kraftigt. Vi har som sagt lägst dödlighet i trafiken (bland barn) i i stort sett hela världen. Men vill man av olika anledningar inte tro på det är det ju ens eget problem. Eller barnets då..
Svar på tråden Treåring för lång för bakåtvänd, vad göra????