• Ek90

BIM JANUARI 2018

Hej! Hoppar också in i denna tråd, även jag helt ny på FL. Jag och sambon har denna månad gjort vårt andra seriösa försök för att bli gravida. Jag är helt nollställd av alla funderingar och jag veeet ju att det enda jag kan göra är att vänta - men det vet vi nog alla hur dålig man blir på det i dessa tider? :D Känns skönt att få kunna skriva av sig lite med likasinnade.

Startar min inblandning i tråden med mina funderingar...

Förra månaden var min mens över en vecka sen, vilket den inte brukar vara (inte haft hormonella preventivmedel på över 2 är så kan ej va sånt som ställer till det). Sen en morgon (20/1) vaknade jag med en mensvärk utan dess like, tio gånger värre än jag brukar ha. Misstänker lite ett väldigt tidigt missfall då jag hade endel gravsymtom innan det, vilket man ju kan vara med om utan att egentligen fattar det då man tror det är vanlig mens.

Denna månaden körde vi på som vanligt men då jag inte försökt ?aktivt? med koll på ÄL och liknande tidigare så har jag helt ärligt talat väldigt dålig koll på när den infaller för mig. I fredags fick jag lite (ursäkta beskrivningen) bruna ?trådiga? flytningar som kommer lite lite varje dag. Endast brunt, inget rent blod. Ingen mensvärk men ibland lite molande/stickande. Inga övriga tecken på varken grav eller mens, förutom att jag mått illa i typ två veckor och haft i princip ingen matlust.

Nu till min fråga - om det var ett tidigt missfall, någon som har erfarenhet av att mensen uteblivit månaden efter och ersatts av bara sparsamt brunt eller vad kan dessa flytningar bero på? Kan tillägga att jag tog ett gravtest imorse som visade negativt. Dä min mens var sä sen förra månaden är jag lite osäker på när BIM är denna månad. Hoppas jag är i rätt forum med min fråga, inte så inne i detta med FL som sagt.

Nu blev detta himla långt, ber om ursäkt för det!

• Ek90

Hörrni, jag måste bara fråga om någon vet vad detta kan bero på. Min mens har ännu inte kommit denna månaden. Förra månaden var den också sen, fick den 20/1 istället för mellan 11-13/1 som jag trodde. Nu denna månaden fick jag bruna sparsamma flytningar den 19 till 21/1. Väldigt sparsamma och i slutet var det mer rosafärgad flytning. Har några gånger under denna tiden haft vad jag tyckt känts som mensvärk fast väldigt lätt sådan. Igår stack det till i nedre delen av magen vid flera tillfällen under dagen och idag har jag en molande/spännande känsla. Känns typ som att en ballong ligger där inne och trycker. Denna smärtan känns som den jag känt då jag tidigare månader trott jag haft ägglossning.

Men, det vore ju sjukt konstigt om jag hade ägglossning nu!? Kan den verkligen bli så sen pga försenad mens förra månaden?

Vi hade sex regelbunden denna månaden vid tiden då jag tror jag skulle ha ägglossning, har inte använt stickor och har inga hemma så kan inte ta ett för att kolla om det är så. Har tagit neg gravtest tidigare förra veckan.

Nån som känt likadant/varit med om något liknande? Vad hände sen?

• Ek90
    Unknown skrev 2018-01-28 20:24:07 följande:

Hej tjejer. Har ju redan plussat men undrar om någon av er har erfarenheter av hcg osv. 

Hade ju så ont på ena sidan så fick åka in och göra ett vul. 

Visade att jag hade en cysta på äggstocken men det såg ut som att graviditeten låg rätt. Man såg en uppklarning i livmodern vilket gör att läkaren trodde att jag var i vecka 3+6- 4+2 däromkring.

Fick lämna prover som visade ett hcg på ca 50

Fick lämna nya prover idag som låg på 150 

Läkaren tyckte att det var en för liten ökning så måste lämna nya prover igen i veckan. Sedan la hon en spydig kommentar om att det likagärna kunde vara ett missfall. 

Men det har ju ökat med hundra alltså mer än hälften på 2 dagar. det är väl en normal stegring? 

När var det du lämnade ditt första blodprov? Att gå från 50-150 från typ fre Till sön? Tycker jag låter bra iallafall. Det ska väl fördubblas var annan/tredje dag om jag minns rätt. Vid ett X så stiger fortfarande HCg-nivån men väldigt lite, alltså om det gått från 50-75 t.ex. och sen vid ytterligare ett blodprov två dagar senare bara stigit till tex 130 kan man misstänka utomkveds. Vid missfall kan HCg-nivån stiga ett tag även efter när det är på g, för att sedan dippa och börja sjunka. Det gör det inte vid utomkveds. Men vid missfall brukar, vad jag vet, stegringen bli mycket sämre än den du fick. Förstår inte varför läkaren var så okänslig, men rent krasst kan ju alla grav bli missfall men med den stegringen förstår jag inte varför misstanken finns riktigt. Inget man vill få slängt i ansiktet när man är orolig! Var det en gynekolog du fick träffa eller vad var det för läkare?

Håller alla tummar för att allt går fortsatt bra och att mitt svar inte bara virrade till det ännu mer xP
  • Ek90
    Unknown skrev 2018-01-28 20:24:07 följande:

Hej tjejer. Har ju redan plussat men undrar om någon av er har erfarenheter av hcg osv. 

Hade ju så ont på ena sidan så fick åka in och göra ett vul. 

Visade att jag hade en cysta på äggstocken men det såg ut som att graviditeten låg rätt. Man såg en uppklarning i livmodern vilket gör att läkaren trodde att jag var i vecka 3+6- 4+2 däromkring.

Fick lämna prover som visade ett hcg på ca 50

Fick lämna nya prover idag som låg på 150 

Läkaren tyckte att det var en för liten ökning så måste lämna nya prover igen i veckan. Sedan la hon en spydig kommentar om att det likagärna kunde vara ett missfall. 

Men det har ju ökat med hundra alltså mer än hälften på 2 dagar. det är väl en normal stegring? 

En sak till - då ett X är så pass farligt (potentiellt) så vill de gärna följa hcg-stegringen ett tag för det är det enda sättet (flörutom op) som kan berätta hur det ligger till, bara för att va på den säkra sidan, oavsett. Så det är ju bra att du får lämna ytterligare prover iallafall. Nu trodde de ju inte at det var ett X genom VUL:et men vågar påstå att kommer man in med pos gravsticka med symtom som skulle kunna tyda på det så följer de upp nivån oavsett då ett vul i den veckan oftast inte kan säga så mycket eftersom man i princip inte kan se något så pass tidigt. Så det behöver alltså inte betyda att något inte står rätt till, var det jag ville komma fram till. Att ha ?växtvärk? är ju normalt och jag vet inte om du varit gravid innan (vilket jag inte har så talar endast av klinisk erfarenhet) men har man inte varit gravid kan jag tänka mig att det kan va svårt att veta hur den smärtan normalt kan kännas. :)
  • Ek90
    Unknown skrev 2018-01-28 21:06:37 följande:

Jag har 2 barn sedan tidigare och ett x i bagaget, vet att läkaren sa att de ville följa upp för säkerhetens skull eftersom jag haft ett x tidigare och bara har en ?sida? kvar så de är rädda om den, det kändes skönt men just arrogansen och kommentarerna av läkaren idag gjorde mig orolig.

Själv tyckte jag att stegringen lät bra då den ändå gått upp till mer än dubbelt mellan fredag och söndag, men sen försvann den glädjen när läkaren sa som hon gjorde.

Jo det är gynläkare jag träffat, från akuten och kvinnokliniken.

Ahh okej, då visste du säkerligen allt det där.

Usch ja så himla tråkigt med ett sånt bemötande, de tänker inte alltid på den makt de besitter. Håller iallafall alla tummar för dig!
  • Ek90

Nu behöver jag verkligen några kloka huvudens råd!

Jag skriver min historia lite kort

Brukar ha regelbunden mens plus minus nån dag sådär som man kan ha.

Sen mens förra månaden men den kom 20/12.

Sen mens denna månad (bim mellan 20-23)

Brunaktig sparsam flytning mellan 19-22/1

Neg gravtest

Har känt molvärk och stick de senaste dagarna, annars ingenting.

Tog och köpte ÄL-test nu då smärtorna påminner mig om de jag brukar ha då jag förmodat jag haft ägglossning innan. Det visar detta resultatet. Jag har aldrig tagit ett sånt innan och har ingen erfarenhet alls, men läst mig till att vid pos ÄL ska strecken va lika starka eller kontrollstrecket tydligare än teststrecket.

Jag tolkar detta som pos, det är 3 min efter jag doppade det. Skulle ni göra det?

Är det ens möjligt att min ÄL är såhär sen? Flytningarna jag hade var inte ens lite färsk-blodiga utan bara bruna och möjligtvis lite ljus rosa sista dagen. Så känns orimligt att det var en mensblödning.

Hjälp! Blir inte klok på detta

• Ek90
    Mudcakemonster skrev 2018-01-29 17:32:04 följande:

Ja det är nog et pos äl test :) ibland kan ju också äl visa pos vid graviditet. Så jag skulle nog rekommendera ett till gravtest om jag nu inte förstod helt fel :)

Tack för ditt svar!

Ja jag läste det nu med, men även att det kan visa pos innan mens :| men detta känns inte som den mensvärk jag brukar få vid mens, brukar dessutom få ont i direkt anslutning till att mensen kommer och då behöva kuta på toa för att sätta i tampong. Men ja, man blir väl inte klok förrän man får plus eller mens. Får se om jag vågar mig på (eller kan låta bli) ett test imorgon på morgonen. :) Men vågar ju mig inte på att ens hoppas på positivt svar. Hu så jobbigt att inte veta vad som sker i kroppen!
  • Ek90

Negativt gravtest med endast ett litet spökstreck idag och fortfarande starkt positivt ÄL-test. Så jag får väl helt enkelt ställa in mig på att min ÄL valde att skjutas massa veckor fram och försöka pricka den jag uppenbarligen har nu då(?). Eller att det ger utelag på mensen om den behagar dyka upp nån gång.

Man blir så trött på sin kropp ibland som ska hålla på och stöka! :((

• Ek90
    Meej skrev 2018-01-30 12:20:30 följande:

Idag kom en konstig klumpig mens, som inte alls rinner till som den brukar utan mer kommer när jag har gått på toaletten, men helt klart blod och inte bara uppblandade flytningar. Har aldrig varit med om något liknande och vet inte hur jag ska tolka det, men jag är ändå på något sätt glad att det händer något. Har gått över BIM men har bara testat negativt (utom ett möjligt svagt svagt pos på ett enda test) och den här osäkerheten och förvirringen har varit skitjobbig. Så nu vet jag i vilket fall och kan ta nya tag! Vi ses i nästa tråd! Lycka till ni som fortfarande har möjlighet i den här tråden!

Visst är ovissheten så påfrestande! Lycka till nästa månad, hoppas vi ses i en plus-tråd då :))
  • Ek90
    Emhy89 skrev 2018-01-30 15:33:12 följande:

Tack snälla. Det är ändå skönt att inte vara ensam. Känner mig mndre misslyckad och okvinnlig då.

Verkligen inte ensam! Och man FÅR gnälla över det, nästan huuur mycket man vill tycker jag :) bättre att ventilera än att bara vända det inom sig. Jag har gnällt högt för mig själv hemma hela dagen xD jäklar skitkrångel rent ut sagt
  • Ek90
    Emhy89 skrev 2018-01-30 16:29:10 följande:

Eftersom jag fick operera bort en äggledare akut pga utomkvedes i slutet av december också så känns varje liten smärta i magen som att "jaha, ny ryker andra äggledaren också" trots att jag inte ens är gravid liksom. Katastroftankar delx.UUUUUUSCH

Usch, kan tänka mig den konstanta oron :((
Svar på tråden BIM JANUARI 2018