Ek90 skrev 2018-01-28 20:50:11 följande:
En sak till - då ett X är så pass farligt (potentiellt) så vill de gärna följa hcg-stegringen ett tag för det är det enda sättet (flörutom op) som kan berätta hur det ligger till, bara för att va på den säkra sidan, oavsett. Så det är ju bra att du får lämna ytterligare prover iallafall. Nu trodde de ju inte at det var ett X genom VUL:et men vågar påstå att kommer man in med pos gravsticka med symtom som skulle kunna tyda på det så följer de upp nivån oavsett då ett vul i den veckan oftast inte kan säga så mycket eftersom man i princip inte kan se något så pass tidigt. Så det behöver alltså inte betyda att något inte står rätt till, var det jag ville komma fram till. Att ha ?växtvärk? är ju normalt och jag vet inte om du varit gravid innan (vilket jag inte har så talar endast av klinisk erfarenhet) men har man inte varit gravid kan jag tänka mig att det kan va svårt att veta hur den smärtan normalt kan kännas. :)
Jag har 2 barn sedan tidigare och ett x i bagaget, vet att läkaren sa att de ville följa upp för säkerhetens skull eftersom jag haft ett x tidigare och bara har en ?sida? kvar så de är rädda om den, det kändes skönt men just arrogansen och kommentarerna av läkaren idag gjorde mig orolig.
Själv tyckte jag att stegringen lät bra då den ändå gått upp till mer än dubbelt mellan fredag och söndag, men sen försvann den glädjen när läkaren sa som hon gjorde.
Jo det är gynläkare jag träffat, från akuten och kvinnokliniken.