• SweetJune

Gå ner i tid utan att ta ut fp

Hej

Om man går ner i tid till tex 75 % så sänks ju sgi:n.. Men hur gör man om man vill ta 10 veckors föräldraledighet på sommaren tex, hur många dagar per vecka MÅSTE man ta ut? Tar man ut 0 så sänks sgi:n till 0, måste man ta ut 4 dgr per vecka?

• Svar på tråden Gå ner i tid utan att ta ut fp
  • Anonym (K)

Om du ska vara föräldraledig 100% i 10 veckor och barnet är över 1 år måste du ta ut fem dagar i vecka för att behålla din sgi. Tar du ut 1-4 dagar i veckan nollar du din sgi. Ska du gå tillbaka till samma jobb efter föräldraledigheten?

• Anonym (SGI)

Jag tar alltid ut föräldraledigt på somrarna och har hittills inte tagit ut några f-dagar då. Om man har ett fast jobb/jobbat minst 6 månader har man ju ett 3-månadersskydd för SGI. Så jobbar du både före och efter de 10 veckorna riskerar du inte din SGI (på dina 75 procent).

• Anonym (Ellen)
    Anonym (SGI) skrev 2017-12-17 07:24:27 följande:

Jag tar alltid ut föräldraledigt på somrarna och har hittills inte tagit ut några f-dagar då. Om man har ett fast jobb/jobbat minst 6 månader har man ju ett 3-månadersskydd för SGI. Så jobbar du både före och efter de 10 veckorna riskerar du inte din SGI (på dina 75 procent).

Du vet att du inte har någon laglig rätt till den typen av ledighet?
  • Alexi

Du måste alltid ta ut fem dagar per vecka. Men jag valde att låta min SGI sjunka efter några år med deltidsarbete. Bara man är medveten om konsekvenserna och reglerna så är det ju inga problem.

• SweetJune

Tack för svar men om man går ner till hösten till tex 75% och inte tar ut fp resterande så sänks sgi till inkomsten grundad på 75 %. Tar man ledigt så under sommarloven måste man väl inte ta ut fp fem dagar i veckan, det motsvarar väl 100 %? Räcker det inte att man tar ut fp som skyddar 75 %?

• Anonym (K)
    SweetJune skrev 2017-12-17 08:17:46 följande:

Tack för svar men om man går ner till hösten till tex 75% och inte tar ut fp resterande så sänks sgi till inkomsten grundad på 75 %. Tar man ledigt så under sommarloven måste man väl inte ta ut fp fem dagar i veckan, det motsvarar väl 100 %? Räcker det inte att man tar ut fp som skyddar 75 %?

Det bästa är nog att du ringer FK så får du raka besked direkt. Grejen är ju den att är barnet 18 månader eller äldre har du inte laglig rätt att vara föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning. Så vet din arbetsgivare om att du inte tar ut fp när du är fl kan de neka dig att vara fl.
  • Seven Costanza

Jo jag har läst att oavsett vilken tjänstgöringsgrad man har sin SGI baserad på så måste man ta ut fem FP-dagar i veckan om man är helt ledig, för att skydda sin SGI. Även om det verkar konstigt. Du får ringa FK och dubbelkolla men så har jag förstått det.
  • Anonym (SGI)

Du kan ta ut noll dagar i upp till 3 månader och ändå skydda din SGI. Förutsättningen är att du du har varit i arbete innan dess.
  • Anonym (SGI)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-12-17 07:34:38 följande:

Du vet att du inte har någon laglig rätt till den typen av ledighet?

Så länge min chef godkänner det så är det inga problem.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (SGI) skrev 2017-12-17 10:00:13 följande:

Så länge min chef godkänner det så är det inga problem.

Absolut! Bara så att du inte blir besviken om du en vacker dag får nej. Men du verkar insatt!
  • Anonym (SGI)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-12-17 10:10:11 följande:

Absolut! Bara så att du inte blir besviken om du en vacker dag får nej. Men du verkar insatt!

Precis, därför sparar jag dagarna ifall de nåt år ändrar sig och kräver fullt uttag.
Svar på tråden Gå ner i tid utan att ta ut fp