Inlägg från: Valeriais |Visa alla inlägg
  • Valeriais

Lucia i skolan

BossHoss skrev 2017-12-15 10:18:05 följande:
    Om de tjejer som vill bli lucia, väljer att ställa upp i en omröstning och därav koras en vinnare av tex sex så är det fem andraplatstagare

Vem har då inte behandlats respektfullt?
    Dels de tjejer som ingen röstat på, eftersom de då känner sig väldigt oomtyckta. Dels de tjejer som tvingats till röstning av sin lärare, som inte alls vill detta och som mår dåligt både av att tvingas in i detta och att kanske få noll röster'
    Dels den tjej som ett "roligt" killgäng röstat på "på skoj". Hon ville inte bli lucia och nu är hon det med allas skratt i ryggen
    Dels den tjej som kanske kämpar med mycket annat i skolan, att få godkänt, hon har problem hemma osv, hon känner sig alltid underlägen och nu återigen så blir det den rika, duktiga tjejen med glansigast hår som vinner. Som alltid. Det är ju oftast så att det är de som redan har allt som också får de flesta rösterna
    Dels den tjej som blivit smutskastad på nätet i en kampanj av "lobbyister" för den tjej som vann, det är ju röstning så då är alla knep tillåtna, eller hur? Tjejen blir kallad hora och annat, folk som vill att den andra tjejen försöker få konkurrenten ur balans och få andra att missakta henne, för att de inte ska rösta på henne

Det finns många fler exempel. Vad är det som är så viktigt för dig, att det ska vara röstning istället för lottning? I vissa skolor är det redan lottning, i vissa turas de om (tex musikklasser som har många lussetåg), det finns reda olika sätt att utse en lucia och röstning är inte det enda. Jag har faktiskt under hela min skoltid aldrig varit med om röstning, blir därför förvånad att det förekommer relativt ofta och att det verkar vara så viktigt för vissa. Varför är det viktigt för dig hur en lucia utses?
  • Valeriais
    Vildvittran85 skrev 2017-12-15 11:07:38 följande:

Valeriais, du låter som en politiker när du skriver. Glad Du ställer mycket frågor vars syfte framför allt tycks vara att tillskriva motståndaren vissa (negativa) egenskaper och få denne att framstå på ett visst sätt. Som när du går på med frågan "Hur kan du vara emot att respektera unga tjejer?" Genom att ställa frågan försöker du ju (medvetet eller ej) göra det till en objektiv sanning att t.ex. sextitalist här ovan skulle vara emot att respektera unga tjejer. Men det är  inte en sanning, det är din egen högst subjektiva tolkning och upplevelse.

Eller när du skriver saker i stil med "Varför är det viktigt för dig att dessa tjejer inte ska få behandlas med respekt?" Du försöker få det att bli sanning, men jag tror inte dina motståndare här ovan (de får rätta mig om jag har fel) känner att de behöver försvara sig; eftersom de vet med sig att detta inte är deras åsikt. Det är nåt du vill tillskriva dem, och du upprepar det gång, på gång, på gång, och verkar tro att det blir mer sant ju fler gånger nån säger det.

Tyvärr är det här ett retoriskt grepp som funkar inom t.ex. politiken... Skrik att nån är si-eller-så tillräckligt många gånger, och folk börjar till slut tro på dig.

När någon verkar engagera sig väldigt mycket i denna tråd för att inte genomföra en mycket enkel åtgärd för att många unga tjejer ska må bättre så undrar jag varför. 

Vad har du att vinna på att tjejer fortsätter att må dåligt av röstning? Jag förstår verkligen inte. Du förstår väl att om man aktivt motarbetar och debatterar emot en mycket enkel åtgärd (lottning) för att faktiskt tjejer känner sig mer respekterade, då är det ju samma sak som att man faktiskt antingen inte alls bryr sig om dessa tjejer (kanske för att man inte känner igen sig själv i dem) eller att man vill dessa tjejer illa. 

Så frågan kvarstår. Om man nu som jag haft kontakt med många tjejer som mått dåligt av detta, och det finns en jätteenkel metod för att visa mer respekt och inte förnedra dessa tjejer. Hur kan du vara emot att respektera dessa tjejer? Kämpar man aktivt, som att debattera i denna tråd, för att ha kvar förlegade metoder som röstning tex, så är det ju per definition så att man inte bryr sig om de förnedrade tjejernas känslor - man respekterar dem inte. Nu vet jag att det inte är just du som mest hårdfört förespråkar röstning, men hur kan detta vara en så viktig fråga för dem som uppenbarligen inte vill vara lucia själva? För det är bara ni som säger att ni aldrig velat vara lucia som verkar väldigt måna om att det ska röstas istället för att lottas. Jag förstår inte hur detta kan engagera er så mycket eftersom ni inte säger er bry er om vem som blir lucia.
  • Valeriais
    BossHoss skrev 2017-12-15 11:17:43 följande:
    När vi röstade fanns det bara en vinnare, ingen fick reda på hur mycket röster vem fått, tror itne lärarna berättar det.
    Valeriais skrev 2017-12-15 10:27:12 följande:
     Dels de tjejer som tvingats till röstning av sin lärare, som inte alls vill detta och som mår dåligt både av att tvingas in i detta och att kanske få noll röster'
    En lärare som inte borde arbeta men inte lucias fel, utan lärarens.Men om hon inte ville varför anmälde hon sig då för att bli lucia?
    Dels den tjej som kanske kämpar med mycket annat i skolan, att få godkänt, hon har problem hemma osv, hon känner sig alltid underlägen och nu återigen så blir det den rika, duktiga tjejen med glansigast hår som vinner. Som alltid. Det är ju oftast så att det är de som redan har allt som också får de flesta rösterna
    Så det har med välfärd/status att göra inte utseende??, så hon kommer bli mer poppulär om hon lottas till Lucia?? Och ingen tjej som inte är rik är inte poppulär, verkligen?Så folk kommer inte kalla varandra saker om det lottas fram. Vad tror du händer med den opopulära tjejens kommenatarer på nätet om hon lottas som vinnare över de som alla vill skall va lucia?
     Varför är det viktigt för dig hur en lucia utses?
    För jag tycker att den som alla vill skall vara Lucia alternativt som du säger om musikklassen då enbart de som faktiskt kan sjunga skall vara lucia .

Rättvisas sker då genom att eleverna röstar på vem som skall bli deras Lucia, lite som de röstar fram ordförande i elevkår osv
    Den stora skillnaden på elevkårsordförande (där jag tycker att det är helt rimligt med röstning) och lucia är ju att elevkårsordföranden ska utföra en massa saker under året som kan göras på många olika sätt.

Det spelar alltså väldigt stor roll vem som blir elevkårsordförande - man vill ju ha en aktiv, engagerad person som verkligen har tid och kraft att genomföra bra saker på skolan, och som kan kämpa för elevernas och skolans bästa.

Det är helt tvärtom med lucia. Det är en otroligt låts och fast roll som alla gör exakt likadant. Alla går framåt sakta med händerna ihop, det är ett jättelätt uppdrag som alla klarar. Alla kan vara lucia lika bra för det är ett så lätt jobb att göra lika lätt som att vara tärna. Det är lika viktigt att tärnorna kan sjunga, som lucian. Så om gränsen går vid sångröst så ska den gränsen gälla för hela luciatåget.

Alla klarar definitivt inte att vara elevkårsordförande lika bra. Det är den stora skillnaden. Alltså passar röstning perfekt till elevkårsordförande och lottning perfekt till lucia. 

Men du har inte svarat på varför du engagerar dig så jättemycket i denna fråga, du har själv vad jag förstått aldrig velat bli lucia- Det har du gemensamt med sextiotalist och Vildvittra, ni tre har aldrig velat bli lucia, verkar inte bry er så mycket egentligen - men det är ändå bara ni tre som verkar vara jätteengagerade emot detta med lottning, fast det alltså inte berör er alls. Varför är du engagerad i en fråga du inte bryr dig om och inte egentligen har med att göra (eftersom du själv väl aldrig velat bli lucia och inte verkar kunna sätta dig in i dessa tjejers situation)
  • Valeriais
    BossHoss skrev 2017-12-15 11:23:07 följande:
    Den mest engagerade i denna tråd är väl du?

Det är ju DU som inte bryr dig om vem som blir lucia, vilket en lottning är "random pick". Vi andra verkar ju just bry oss om vem som blir lucia, den valda av folket (eleverna)
    Jag bryr mig om de tjejer som gärna skulle vilja ställa upp i lottning till lucia, men tycker det är förnedrande att vara med i röstning och därför avstår. Jag bryr mig om att de tjejerna också ska få en chans.

Varför debatterar du i tråden?
  • Valeriais
    AmericanMommy skrev 2017-12-15 12:00:03 följande:

Är det vanligt att fortfarande fira religösa högtider i skolan i Sverige? Eller är detta en Kristen skola? I USA så får vi inte fira några religösa högtider i kommunal skola eftersom alla inte har samma religion. Konstigt att det fortfarande tillåts i Sverige, trodde ni var så före med allt PK?

Det är nog olika på olika skolor, om man firar lucia eller ej. De skolor jag jobbat på har inte varit kristna (tror inte det är så vanligt med kristna skolor i Sverige) men där har det ofta varit så att musikläraren anordnat luciatåget och sedan har de varit antingen på skolan eller i en kyrka. 
  • Valeriais
    Tom Araya skrev 2017-12-15 12:39:53 följande:
    Själv tycker jag man ska motarbeta lättkränktheten istället för att uppmuntra den. Det blir annars otroligt svaga människor som imorgon kommer ut i samhället och förväntas klara sig på egen hand.

Hur menar du att elever inte ställs mot varandra genom lottning?
    Din kommentar tyder på att du själv är lättkränkt, mycket lättkränkt, som inte bara kan strunta i saker som inte berör en själv. Eftersom jag antar att du inte är tjej och att du aldrig varit eller velat vara lucia, så är det ju ett område du inte rimligtvis borde vara så intresserad av.

Lottning däremot har inget med lättkränkthet att göra utan att det är logiskt att när alla kan göra en uppgift lika bra, är lottning rimligt. Motsatsen som jag skrev ovan, elevkårsordförande är perfekt för röstning eftersom det är en roll som alla gör väldigt olika.

Så, den mest lättkränkta och bittra verkar vara du eftersom du inte bara kan rycka på axlarna åt ett område du inte alls har med att göra. Ska du börja lägga dig i och framstå som allvetande vad gäller tjejers mensskydd också? Jag menar, det är ju ännu ett område som du förmodligen inte vet alls lika mycket om som de flesta tjejer, men uppenbarligen då isåfall känner dig kränkt att andra pratar om något och du vill vara med och tycka.

Jag har träffat många tjejer som är väldigt involverade i detta och därför är jag engagerad. Det är en ganska liten fråga, så jag kan förstå att den inte engagerar så många, det är den respons jag alltid fått när jag försökt ta upp det på skolorna. Men jag kan inte förstå att de som uppenbarligen inte alls har med detta att göra, de varken vill vara lucior eller har varit lucior, engagerar sig på ett negativt sätt. Gå ut och gör något vettigt istället för att bli kränkt över saker du inte har koll på
  • Valeriais
    oanonym skrev 2017-12-15 13:05:15 följande:
    Det bästa är alltså att göra Lucia till en svårare uppgift? Kanske lägga in krav på solosång, hålla tal m.m,. Då skulle inte alla klara av det, och enligt din logik så skulle en röstning vara befogad?
    Det är ju ett sätt att se det, ett annat är att låta det vara en lätt uppgift och lotta eftersom alla gör uppgiften lika bra.

Men absolut, om det skulle vara väldigt stor skillnad på vem som gjorde det, med som du säger långa tal och solosång så är det ju mer logiskt att rösta.

Men, eftersom de flesta uppgifter i skolan redan är ganska svåra, elever gör dem på olika sätt (tex elevkårsordförande, övriga roller inom elevkåren, "valedictorian", alltså den elev som håller tal på avslutningen osv) kan det ju vara bra att det finns en enda roll på skolan som faktiskt alla kan göra lika bra och där alla har samma chans. Det är inte ofta man har den chansen så det kan vara bra att ta tillvara de enstaka tillfällen som ges.

Jag tycker oftast, till de flesta roller, att det är bra och logiskt med röstning. Jag tycker att elever, och alla människor, ska lära sig kämpa, stå upp för sig själva, vara starka och ta sig igenom de motstånd de möter på livets väg. Det ska vara så, och det är så i skolan. Inte bara omröstningar till elevkåren, utan även andra saker som tex nationella prov, gymnasiet osv.

Lär er hantera motgångar, men det ska vara bra berikande motgångar som ger en något. Vad ger det att få noll röster som luciakandidat? Inget konstruktivt, är min upplevelse med de jag talat med. Och att det finns små oaser i skolan och livet, saker där alla faktiskt är lika bra - det är sällsynt och värt att tas tillvara. 
  • Valeriais
    Tom Araya skrev 2017-12-15 13:43:32 följande:
    Dumheter! Det finns en mängd uppgifter man röstar fram en kandidat eller görs någon annan form av uttagning för, även i skolan och de flesta är inte av specifikt kön. Elevråd exempelvis. Har jag kandiderat och inte blivit vald? Absolut! Blir man kränkt av det är det bara att låta bli att ställa upp. Sluta jamsa, det förstärker bara folks lättkränkthet!
    Har inte läst de inlägg jag just skrivit? Jag skrev just om elevråd och att där är röstning helt logiskt, liksom de allra flesta roller i skolan och livet eftersom det där är en väldigt stor skillnad på hur de olika eleverna/personerna utför uppdraget. Läs igenom inlägg ordentligt innan du uttalar dig, det kan bli så fel annars 

Och fortfarande, du framstår som den absolut mest lättkränkta personen här, som dessutom har fel på fakta och inte läser igenom inlägg innan du svarar.

Sluta vara så lättkränkt och bitter. Sluta uttala dig om frågor du inte har en aning om, och där du dessutom argumenterar emot en massa halmdockor eftersom jag just sagt att elevråd och de flesta andra roller passar perfekt till röstning eftersom det är en väldigt stor skillnad på vem som gör uppgiften. Lucia är tvärtom, alla gör den på samma sätt därför är det logiskt med lottning. Men du verkar inte ha läst eller uppfattat detta alls, sluta var så lättkränkt och lär dig läsa inlägg innan du svarar
  • Valeriais
    Valeriais skrev 2017-12-15 11:30:08 följande:
    Den stora skillnaden på elevkårsordförande (där jag tycker att det är helt rimligt med röstning) och lucia är ju att elevkårsordföranden ska utföra en massa saker under året som kan göras på många olika sätt.

Det spelar alltså väldigt stor roll vem som blir elevkårsordförande - man vill ju ha en aktiv, engagerad person som verkligen har tid och kraft att genomföra bra saker på skolan, och som kan kämpa för elevernas och skolans bästa.

Det är helt tvärtom med lucia. Det är en otroligt låts och fast roll som alla gör exakt likadant. Alla går framåt sakta med händerna ihop, det är ett jättelätt uppdrag som alla klarar. Alla kan vara lucia lika bra för det är ett så lätt jobb att göra lika lätt som att vara tärna. Det är lika viktigt att tärnorna kan sjunga, som lucian. Så om gränsen går vid sångröst så ska den gränsen gälla för hela luciatåget.

Alla klarar definitivt inte att vara elevkårsordförande lika bra. Det är den stora skillnaden. Alltså passar röstning perfekt till elevkårsordförande och lottning perfekt till lucia. 

Men du har inte svarat på varför du engagerar dig så jättemycket i denna fråga, du har själv vad jag förstått aldrig velat bli lucia- Det har du gemensamt med sextiotalist och Vildvittra, ni tre har aldrig velat bli lucia, verkar inte bry er så mycket egentligen - men det är ändå bara ni tre som verkar vara jätteengagerade emot detta med lottning, fast det alltså inte berör er alls. Varför är du engagerad i en fråga du inte bryr dig om och inte egentligen har med att göra (eftersom du själv väl aldrig velat bli lucia och inte verkar kunna sätta dig in i dessa tjejers situation)
    Valeriais skrev 2017-12-15 13:14:55 följande:
    Det är ju ett sätt att se det, ett annat är att låta det vara en lätt uppgift och lotta eftersom alla gör uppgiften lika bra.

Men absolut, om det skulle vara väldigt stor skillnad på vem som gjorde det, med som du säger långa tal och solosång så är det ju mer logiskt att rösta.

Men, eftersom de flesta uppgifter i skolan redan är ganska svåra, elever gör dem på olika sätt (tex elevkårsordförande, övriga roller inom elevkåren, "valedictorian", alltså den elev som håller tal på avslutningen osv) kan det ju vara bra att det finns en enda roll på skolan som faktiskt alla kan göra lika bra och där alla har samma chans. Det är inte ofta man har den chansen så det kan vara bra att ta tillvara de enstaka tillfällen som ges.

Jag tycker oftast, till de flesta roller, att det är bra och logiskt med röstning. Jag tycker att elever, och alla människor, ska lära sig kämpa, stå upp för sig själva, vara starka och ta sig igenom de motstånd de möter på livets väg. Det ska vara så, och det är så i skolan. Inte bara omröstningar till elevkåren, utan även andra saker som tex nationella prov, gymnasiet osv.

Lär er hantera motgångar, men det ska vara bra berikande motgångar som ger en något. Vad ger det att få noll röster som luciakandidat? Inget konstruktivt, är min upplevelse med de jag talat med. Och att det finns små oaser i skolan och livet, saker där alla faktiskt är lika bra - det är sällsynt och värt att tas tillvara. 

För att göra det lite lättare för den lättkränkte Tom har jag här sammanställt några av de tidigare inläggen som han borde ha läst innan han på ett oerhört kränkt vis argumenterar för saker som jag redan tagit upp ett flertal gånger. Tom, om du ska fortsätta vara så lättkränkt och ödsla en massa energi på saker du inte alls har med att göra, råder jag dig att söka hjälp snarast. Det är inte sunt. Man bör engagera sig i frågor som berör en och som man har koll på. Du kan inte vara förespråkare för tjejer som vill vara lucia, eftersom du är man som inte vill vara lucia (antar jag?)
  • Valeriais
    Tom Araya skrev 2017-12-15 13:55:03 följande:
    Alla löser väl inte uppgiften att vara Lucia på exakt samma sätt och med samma kvalitet i högre grad än exempelvis elevråd gör?
    Nej ,det stämmer att just detta med lucia är väldigt olika mellan skolor medan elevråd nästan alltid innefattar röstning.

Jag har tex aldrig personligen varit med om att det röstats till lucia under min skolgång, det har mestadels lottats men ibland så utsåg bara läraren någon. Jag tycker det är bättre med lottning än att läraren bestämmer vem som ska vara lucia. 

Därför blir jag väldigt förvånad över att röstning tycks vara så vanligt, när det som sagt är något som alla klarar att göra lika bra (vilket var argumentet för lottning när jag gick i skolan). Jag är jätteförvånad över att röstning går till på så olika sätt, i vissa fall tvingas alla tjejer i nian att vara med i röstningen för att få bra betyg i musik, även om de inte vill. I de allra flesta fall har killar varit förbjudna att vara med i röstningen eftersom lärarna trott att de skulle få flest röster.

Det allra mesta i livet ska avgöras genom röstningar, tävlingar eller andra skills. Det är självklart och något som jag aldrig hört att någon motsatt sig. Men i de fåtal fall där det faktiskt inte är avgörande hur kompetent man är, är det ju inte logiskt med röstning eftersom röstningen då baseras på luddiga orsaker.

Jag kan lätt beskriva hur någon som är en bra elevrådsordförande är (kompetent, driven, engagerad, lägger ner tid, bra på att driva igenom saker men samtidigt kan kompromissa etc) - det är en sådan person jag skulle rösta på. Men hur är en bra lucia? Förutom att hon ska kunna sjunga, men det gäller i lika hög grad tärnor. När rollen är sådan att alla kan göra det lika bra, men kriterierna för vem som är bäst är luddiga, passar lottning. Det är inte så ofta det är på det viset i livet. 
  • Valeriais
    Vargaflickan skrev 2017-12-15 13:59:13 följande:

Dagens i-landsproblem...

Det kan jag hålla med om. Det är ett problem för dem det berör, vilket inte är alla. Ett begränsat och extremt säsongsbetonat problem för ett fåtal engagerade i frågan. Ändå engagerar sig så många.
  • Valeriais
    Tom Araya skrev 2017-12-15 15:38:04 följande:
    Jag minns inte om det var så, men hade kunnat vara så att man skulle vara med i skolkören exempelvis för att kunna bli vald till lucia.

Vad det gäller elevrådet så vet man ju inte riktigt vad representanterna presterar före de fått möjlighet att prova en post, man kan bara anta.
    Vad gäller elevråd så har det på de flesta skolor jag jobbat på (samt de skolor jag gått på under min uppväxt) att man får vara med i elevrådet från kanske 6-7 klass, men ordföranden väljs i nian. Då har ju de flesta haft gott om tid att se vad de olika personerna går för. för man kan ju engagera sig mycket i elevrådet utan att vara ordförande.

Om det är en person som redan i 6-7 klass lägger ner mycket tid på elevrådet och visar bra ledaregenskaper, samt har en bra attityd märks ju detta och denne har stor chans att bli vald, i alla fall min erfarenhet. Ibland har det varit någon som innan drivit en viss fråga som vissa tyckt var viktig och fått uppmärksamhet och röster pga detta. Helt ok tycker jag, även om det ju är bra att se helheten med.´

Generellt på de flesta skolor tycker jag att detta med elevkåren fungerat väldigt bra, de yngre eleverna skolas in av de äldre till vad det innebär att vara tex ordförande eller sekreterare, och kandiderar sedan till de poster som passar en själv bäst.´
  • Valeriais
    Tom Araya skrev 2017-12-15 15:40:27 följande:
    Går du i skolan och vill bli Lucia?
    Nej, det var ett tag sedan jag gick i skolan, och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag personligen inte varit med om röstning för att på de skolor jag gått på var det antingen lottning eller så valde läraren bara ut någon.

Därav att jag är lite förvånad nu, när jag jobbat på ett antal skolor, att detta med röstning till lucia verkar så vanligt och hur det påverkar unga tjejers självkänsla. Det har inget med att vara kränkt att göra, utan att det skulle vara så enkelt att bara lotta istället vilket många tjejer vill.

Anledningen som jag uppfattar det att det inte alltid ändras (från röstning till lottning) ute på skolorna är att ingen tycker att det är en viktig fråga. Det är ju enklare för dessa tjejer, och killar, att kunna se och acceptera vem som tex röstas fram till elevrådsordförande, där de gör ett konkret och långsiktigt arbete som skiljer sig mycket från hur en random person skulle ha gjort. Aldrig att det ska lottas till elevrådet, det blir kaos.

Men att vara ung tjej och detta med lucia. det ligger så mycket annat bakom som dessa tjejer bara borde slippa fundera över, och lägga sin energi på annat, viktigare istället. Det är ofta inga svaga tjejer som reagerar mot detta utan ofta bara de som inte förstår anledningen till att man ska rösta när det är en så pass enkel uppgift. De tjejer som verkligen är svaga och inte tål motgångar vill oftast inte ens bli lucia. Jag tycker dock inte att man ska håna dom för att de är svaga, visst är det bra att vara stark och uppmuntra det men man vinner inget på att trycka till de som redan ligger. Ge dem lite uppmuntran så kanske de kan kravla sig upp istället.

• Valeriais
    oanonym skrev 2017-12-15 18:06:30 följande:
    Har det framkommit någon källa på hur vanligt det är, samt hur det påverkar unga tjejers självkänsla? Eller antar "vi" bara?
    Hur vanligt röstning är vs lottning eller någon av de andra metoderna (att turas om, läraren väljer ut, sångtävling etc) vet jag inte, där kan jag bara gå på mina egna erfarenheter och vad jag hört av andra. Som jag uppfattar det är det mycket blandat, det varierar stort mellan skolor, just för att lärare, rektor och andra i skolledningen ofta inte tycker att det är en stor eller viktig fråga, och den är ju bara aktuell en gång per år.

De tjejer jag talat med under åren, i och utanför mitt jobb, har antingen inte velat ställa upp i röstning (i de fall det varit röstning) för att de har tyckt att det var förnedrande eftersom det är väldigt oklart vad det är som det röstas på. Vem är en bra lucia? Eller så har de mått dåligt för att de inte fått några röster alls. Det är väl inte särskilt svårt att sätta sig in .i situationen hur det är att vara en tjej som älskar att sjunga och därav skulle vilja ta chansen att bli lucia, men inte vill pga att det är ganska förnedrande att stå uppradade som på en boskapsmarknad för var och en att betygsätta. Just att det är så luddiga kriterier, som jag skrivit om innan, gör att det är stor skillnad mot tex att rösta elevrådsordförande (där det passar bra med röstning). 

Det är en så enkel åtgärd för skolor att bara lotta fram en lucia, om skolorna överhuvdtaget ska ägna sig åt luciatåg, så varför är det ett sådant motstånd? Det är något som förvånar mig, för det är ju varken dyrt, tidskrävande eller förnedrande att bara byta till att lotta istället.
  • Valeriais
    oanonym skrev 2017-12-15 18:44:10 följande:
    Jag jobbar på skola och där har vi inte haft röstning på flera år. Har dock för mig att vi röstade på min tid", typ 35 år sedan.
    Ok, ja det är uppenbarligen väldigt olika, jag vet också att många skolor inte har röstning längre.

Har också hört att det var vanligare "förr", min mamma brukade berätta hur hon alltid röstades fram som skolans lucia (pga att hon hade långt, ljust hår) vilket jag alltid tyckte var lite märkligt när jag växte upp.

I min klass hade vi dock aldrig röstning, utan det var ofta lottning eller så valde bara läraren ut någon. "Anna kan väl vara lucia i år, vi har inte haft någon kort lucia innan så det kan vi ha detta året".

Också lite märkligt kommer jag ihåg att jag tyckte, men det var ju inte förnedrande för någon i och med att det var frökens privata åsikt och hon ville ha lite variation mellan de som blev lucia.

I större sammanhang, utanför skolvärlden, är det ju ibland en jury som bedömer både sångröst och engagemang i staden. Det är ganska sympatiskt tycker jag i och för sig men ganska svårt att överföra till skolvärlden.

Den enda av dessa metoder som jag hört att tjejer tagit illa vid sig av är just när det är röstning bland jämnåriga och yngre skolkompisar (brukar ju vara en lucia bland den äldsta årskursen på skolan), och det är ju så synd att det ska skapa negativ stämning med lucia i och med att det annars är en fin högtid. 
  • Valeriais
    Tom Araya skrev 2017-12-15 18:51:26 följande:
    Då har du inte mer koppling till detta än jag eller vem som helst.
    Jag har koppling till detta eftersom jag jobbar i skolan och möter dessa tjejer och hör deras berättelser och på det sättet blir insatt i frågan. Jag är engagerad för att jag bryr mig om dessa tjejer och vill inte att de ska må dåligt i onödan.

Vad är orsaken till ditt engagemang?
  • Valeriais
    Tow2Mater skrev 2017-12-15 18:47:13 följande:

Men Lucia ska ju helst vara VACKER också! Vad är det for fel på det? Och jag tycker lång, det ser bättre ut med en lång Lucia i toppen än en kort med långa tärnor efter.

Om det nu är så, är det skolans uppdrag att anordna skönhetstävlingar? Det tycker inte jag, utan det ligger långt utanför skolans område och borde isåfall anordnas av någon annan, frivillig organisation.

Om det ska vara längdskillnad mellan lucia och tärnor borde tärnor endast rekryteras i några årskurser under
Svar på tråden Lucia i skolan