Inlägg från: Kimkarda |Visa alla inlägg
  • Kimkarda

Lucia i skolan

Kusin Krakel skrev 2017-12-16 06:55:34 följande:
    Precis detta är ju det som enligt mig är den stora grejen med att inte ha röstning. Inte för att bara en tjej blir vald och det är tråkigt för de andra att inte blir valda utanför att det är ett så bra tillfälle för mobbNing. Nån i tråden var inne på att det inte spelar nån roll för mobbning finns ändå och det problemet försvinner inte för att man tar bort röstningen med lucia. Det är ju förstås sant men det är ändå rimligt att ta bort de värsta arenorna för mobbning om man kan. Även om man blir mobbad även till vardags är det förstås extra jobbigt att bli framröstad till luciakandidat med hela skolan som hånar i bakgrunden, särskillt som de vuxna sällan fattar eller vill fatta vad som pågår.

Men jag hoppas verkligen att de flesta skolor är mer mobbningsmedvetna än så idag.
    Ja, precis som du säger, lucia är verkligen en perfekt arena för mobbning (perfekt för de som mobbar då, eftersom det finns så många möjligheter för dem). Jag kan verkligen helt ärligt inte fatta att skolor har detta med röstning kvar, det är så otidsenligt och något som egentligen går emot allt som skolan annars säger sig stå för.

Och precis, om man tar bort lucia, visst all mobbning försvinner inte men all mobbning som har med lucia att göra försvinner. Det måste väl vara bättre än att den mobbningen finns kvar? Man måste börja någonstans och då är det ju bra att börja med något så oerhört lätt som att bara ta bort luciaröstning och ersätta med lottning (eller kanske att ta bort luciatågen helt annars)
  • Kimkarda
    tobbe01 skrev 2017-12-16 07:02:07 följande:
    Det räcker med de större luciaevenemangen som väl finns på de flesta orter? Och så är det ju mysigt med luciafirande på förskolan. Där får alla vara med om de vill och vara vad de vill.
    Jag håller med, att lucia är något för främst förskolebarn (de som vill då, borde inte vara obligatoriskt) och sedan på kommunnivå.

I skolan blir det ofta bara fel (speciellt om de har röstning som är så obehagligt för så många),

Som förälder är det dessutom väldigt stressigt denna tid kring jul att klämma in ett luciatåg med, när man har mycket på jobbet och allt julstök på det. Jag vill bara vara hemma och ta det lugnt med mina barn efter jobb/skola, speciellt vid den här tiden, inte flänga runt till skolan fram och tillbaka, främst när man vet att det är något som vållar så stort obehag för många.
  • Kimkarda
    tobbe01 skrev 2017-12-16 06:34:42 följande:

Minns plötsligt hur det var på högstadiet när skolan skulle ha Luciafirande och man skulle anmäla kandidater.........*typ*.......och så skulle det utses tärnor i varje klass? Minns inte så noga.....MEN det jag minns är hur klassens mobbare går runt och säger till alla att vi ska rösta på XX. Liksom klassens mobboffer som absolut INTE ville vara med i luciatåget. Tror tyvärr inte att det ser annorlunda ut idag......(?) Hoppas jag har fel.

Ja detta känner jag igen, jag har hört det från flera håll. Detta med luciaröstning är ju verkligen som gjort för mobbning, på så många olika sätt.

Jättekonstigt att vissa skolor fortfarande har kvar rösning när det är så jättelätt att ändra, bara säga "från och med nu kör vi lottning, bara bland dem som själv anmält sitt intresse".

Kan ju gälla både för att bli lucia, tärna, stjärngosse, tomte osv. Ingen ska ju tvingas att varken gå i luciatåg eller att sjunga offentligt, det är ju faktiskt inte alla som trivs med det. 
Svar på tråden Lucia i skolan