Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Lucia i skolan

Men Lucia ska ju helst vara VACKER också! Vad är det for fel på det? Och jag tycker lång, det ser bättre ut med en lång Lucia i toppen än en kort med långa tärnor efter.

• Tow2Mater
    carolinda skrev 2017-12-16 15:43:12 följande:
    När man tänker efter är det egentligen ganska konstigt att detta med lucia fortfarande är så vanligt i skolorna. Det är ju verkligen något som många verkar ha en mer negativ än positiv bild av, och det fyller ju ingen direkt funktion i skolan, det ingår ju inte i läroplanen på något sätt.

Jag tycker inte att vi behöver ta bort lucia i skolan helt (även om det skulle vara skönt på ett sätt, minska stressen såhär i juletid) men som många sagt så måste ju den vedervärdiga röstningen tas bort. Det finns ju egentligen inget skäl för att ha den kvar, jag har inte sett något bra argument i tråden i alla fall och inte hört något av dem jag pratat med heller. Låt barnen och ungdomarna få lite julefrid.
    Och pjäser och liknande, en del är väl frivilliga, men iallafall på min tid, var det tvingande att vara med i dem. Ville man inte agera i en roll var man tvungen att sjunga i 'kören' mellan replikerna. Finns det fortfarande kvar i skolan idag?
  • Tow2Mater
    Kimkarda skrev 2017-12-16 14:20:16 följande:
    Kan ju gälla både för att bli lucia, tärna, stjärngosse, tomte osv. Ingen ska ju tvingas att varken gå i luciatåg eller att sjunga offentligt, det är ju faktiskt inte alla som trivs med det. 
    Men andra framträdanden då? Att "lära sig tala infor publik" är väl syftet? Vi är många som inte trivs med det heller.
  • Tow2Mater
    Evelynnie skrev 2017-12-16 16:49:52 följande:
    Att lära sig tala inför publik kan inte vara syftet med luciatåg eftersom de allra flesta i luciatåget inte talar inför publik utan de står i bakgrunden, vissa sjunger inte ens.

Om man vill lära barn tala inför publik ska man ju öva just det, genom att tex öva på att hålla föredrag, tex om något skolämne (land i geografin tex)
    Luciatag ar ju ett framtradande, aven om man inte talar. Men jag sager inte emot dig. Hatade sjalv luciatagen. Men att bara öva på att hålla föredrag tycker jag inte heller ar optimalt, det blir ofta krystat och mycket obekvamt for dem som inte ar bekvama med det. Man borde ha mer naturliga inslag dar det tranas. Luciatag kan ju faktist vara ett slags komplement.
Svar på tråden Lucia i skolan