Inlägg från: SerenaWhat |Visa alla inlägg
  • SerenaWhat

Lucia i skolan

sextiotalist skrev 2017-12-14 16:20:36 följande:
    Jag brydde mig inte, min dröm var lika lite att vara Lucia som att bli miss universum.

Tror du att alla tjejer har den drömmen.
    Tror du att alla fungerar precis som du? Varför är du emot att de tjejer som Vill ska få vara med i lottning? Vad är det som stör dig med att de tjejer som faktiskt VILL ska få vara med i lottning? Alla är inte som du heller, och det fungerar inte så i skolan nu, som det gjorde när du var ung. I alla de klasser jag varit i kontakt med finns inte en så strikt uppdelning som du beskriver, med populära och impopulära, som du. Du har ett otroligt inskränkt och snävt perspektiv när du bara resonerar utifrån hur det var när du gick i skolan och vad du vill. Kan du inte svara, vad har du emot att alla de flickor som faktiskt Vill vara lucia, ska få vara med i lottning? De tjejer som vill, som jag har mött har inte alls varit som de populära du beskriver, utan mer lugna tjejer med fin sångröst, snälla tjejer som inte vågar vara med i röstning men älskar att sjunga. Är du emot att dessa tjejer ska få en ärlig chans?
  • SerenaWhat
    sextiotalist skrev 2017-12-14 17:53:50 följande:
    Nej, men det är väl något man pratat om eftersom denna fråga kommer upp varje år kring Lucia (och innan forum fanns, på tidningars insändarsidor), och de enda som skriver om det är de som varken mått dåligt eller de som varit valda. Ångesten verkar mest finnas hos de som är åskådare och hos föräldrar som verkar tycka det viktigaste för barnen är att vara lucia
    Om det nu är så, som jag fått bekräftat från många unga tjejer, att det finns vissa tjejer (inte alla, ingen ska någonsin bli tvingad, självklart), som gillar att sjunga, gärna skulle varit lucia men som inte vågar ställa upp i en röstning för att de är rädda för att få noll röster och bli förnedrade - vad har du då emot att ge dessa tjejer en likvärdig chans?

Du kan inte utgå från att världen är uppdelad precis så som det var i din gamla klass, det finns fler varianter av människor än populära och töntar, nuförtiden. Det finns en hel skala av människor. Vissa är som du, de vill inte. Ingen ska någonsin tvinga dem, inte att gå i luciatåg överhuvudtaget. Vissa roffar åt sig allt, som de populära tjejerna på din tid.

Men sedan finns det andra tjejer, snälla, trevliga, gillar att sjunga men som inte roffar åt sig. Tycker du det är bättre att allt är som på din tid, då de mest högljudda roffade åt sig allt? Eller vill du ge de sångälskande, schyssta tjejerna en likvärdig chans genom lottning?

Det är så oerhört trångsynt som du resonerar, du ser allt i svart eller vitt, allt är som när du var barn. Men det är fel. Det finns gråskalor., och jag fattar inte varför du vill trycka ner de snälla, schyssta tjejer som vill få en chans att vara lucia - för att de gillar att sjunga - men som aldrig skulle få tillräckligt med röster för att de inte kan roffa åt sig på det sätt som andra kan. De är mer bakgrundsfigurer, men skulle tycka att det vore en rolig utmaning att bli lucia. Varför vill du inte ens ge dem chansen``?
  • SerenaWhat
    Vildvittran85 skrev 2017-12-14 16:30:20 följande:
    Jag tror inte på att det är ett problem, att det rör mobbing, att det ger tjejer dålig självkänsla. Jag köper det inte. Det sagt, så tycker jag faktiskt du/ni har en bra poäng. Om det nu "inte spelar nån roll", vilket jag själv hävdar - varför då inte lika gärna lotta fram vem som blir Lucia. Låter logiskt, ärligt talat. Det köper jag.

Lotta bland tjejer som anmält sitt intresse d.v.s., inte bland hela klassen (för jag håller med sextiotalisten - de flesta ville ju inte bli Lucia... hade inget med att man tänkte att "jag är inte poppis nog", inte för en sekund... det var bara inget man strävade efter).
    Det är just det som är poängen, det spelar egentligen ingen roll vem som är lucia, det är ju i princip samma sak som att vara tärna, så alla borde därför få en likvärdig chans. Av de som vill, borde det lottas.

Det som kan ge tjejer dålig självkänsla är att dels hålla tillbaka sig själv av rädsla för att få noll röster, dels att verkligen få noll röster.

Visst ska ungdomar härdas och lära sig tåla lite, men som många sagt, det får de ju möjlighet till exakt hela tiden i skolan, vare sig det gäller att en pojkvän gjort slut och blivit ihop med din bästa kompis, att din andra kompis dumpar dig för nya vänner, att du får underkänt i matte, att du känner dig tjock och avklädd i duschen efter gympan.

Allt detta påverkar, och vissa saker är svåra att göra något åt. Men detta med lucia - det är så lätt att göra något åt. Lotta bland dem som vill. Så enkelt är det i just detta fallet, så hur kan man egentligen vara emot att lotta bland dem som vill?
Svar på tråden Lucia i skolan