Lucia i skolan
Mitt minne var att röstningarna var mellan de mest populäraste tjejerna, vi andra var inte med på den spelplanen och brydde oss inte heller om detta. Vi som ville vara med och lussa, vi valde att vara tärna (det var i högstadiet). Den största besvikelsen var nog den av de populära tjejerna som inte fick mest röster, då kunde det vara både drama och tårar i korridoren minns jag.
I mellanstadiet så var det 6:orna som lussade, då var det redan självklart vem som skulle vara Lucia, den längsta tjejen i klassen, hon tyckte det var kul och ingen annan var ledsen.
I gymnasiet så var det röstning bland de som gick sista året, inte heller där var det någon större sak bland de som inte blev framröstade, men självklart en rolig händelse för den som blev Lucia.
Jag ser inte att detta har så mycket med mobbing att göra, inte som jag minns det (ska väl tillägga att jag aldrig tillhörde något innegäng och det fanns inte ens på världskartan att jag skulle vara aktuell för Lucia) som att det var en popularitetstävling bland de som reda var populära och traumat och tårarna var endast de som stod för.