Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Lucia i skolan

Mitt minne var att röstningarna var mellan de mest populäraste tjejerna, vi andra var inte med på den spelplanen och brydde oss inte heller om detta. Vi som ville vara med och lussa, vi valde att vara tärna (det var i högstadiet). Den största besvikelsen var nog den av de populära tjejerna som inte fick mest röster, då kunde det vara både drama och tårar i korridoren minns jag.
    I mellanstadiet så var det 6:orna som lussade, då var det redan självklart vem som skulle vara Lucia, den längsta tjejen i klassen, hon tyckte det var kul och ingen annan var ledsen.
    I gymnasiet så var det röstning bland de som gick sista året, inte heller där var det någon större sak bland de som inte blev framröstade, men självklart en rolig händelse för den som blev Lucia.

Jag ser inte att detta har så mycket med mobbing att göra, inte som jag minns det (ska väl tillägga att jag aldrig tillhörde något innegäng och det fanns inte ens på världskartan att jag skulle vara aktuell för Lucia) som att det var en popularitetstävling bland de som reda var populära och traumat och tårarna var endast de som stod för.

• sextiotalist
    SindraLinne skrev 2017-12-14 15:24:14 följande:
    Men det är just det här jag menar. Att vissa inte ens får chansen, vissa blir inpräntade i sin identitet att de inte kan vara lucia pga det ena eller det andra. Det är hela den mentaliteten, att vissa då ska vara populära, och skolan manifesterar detta genom att låta denna person få detta uppdrag, som faktiskt är jättelätt!

Alla kan vara lucia, men många, som du, som inte var populära eller av annan anledning fått itutade sig att de inte dög, bara går undan. Detta påverkar personligheten mer än man tror.

Det är inte alls så att jag "håller på" den populära tjejen som inte blev lucia och startade drama, inte alls, men om vi hade lottning i skolan som norm, skulle fler våga vara med. Det är förnedrande att bli bortröstad men inte att bli bortlottad, alla vet att det bara beror på slumpen.

Jag tror att sådana spektakel, luciaröstning, skadar personligheten mer än man tror. Man får sämre självkänsla och detta manifesteras av skola och lärare. Det ska inte vara så, skolans uppdrag är inte att rövslicka de populäraste, utan att låta alla elever utvecklas och tänja sina gränser. Det kan man inte om man intalar sig själv att man inte ens har en chans att försöka.

Det är inte svårt att vara lucia, alla kan det, så varför inte lotta? Det gör ingen illa att lotta, men det gör folk illa att ha sådana röstningar.
    Tja, mycket har jag hört kan påverka ens självkänsla, men faktiskt aldrig att man inte fick vara Lucia.
    Jag, som ändå till och från, upplevde utanförskap under skoltiden, så var just Lucia en av de tillfällena då man verkligen inte gjorde det. För sjutton, om ens självkänsla hänger på att man INTE var en av de fyra populäraste tjejerna, då tillhör man nog de tio populäraste tjejerna.

De flesta ville inte ens vara Lucia, inte gå i ett Luciatåg, de flesta är nog rätt nöjda med att slippa.

• sextiotalist
    SiriVendela skrev 2017-12-14 16:15:04 följande:

Det är inte så att folk får dålig självkänsla för att de inte blev lucia, utan för att de själva diskvalificerade sig från början, tänkte att det är inte ens lönt att försöka för jag är inte populär nog - så som du, förmodar jag, tänkte eftersom du inte ens tyckte det fanns på kartan att du skulle bli lucia. Det är just den delen, att trycka bort sig själv i periferin, låta någon annan ta upp allt utrymme, alla bra roller och allt som faktiskt kan vara lite utmanande och roligt. Om man lottar blir ju inte alla lucia heller, eller hur, men det sker helt utan förnedring och barn som kanske är blyga, inte populära, inte tror att de får någon röst - de skulle våga chansa, vara med i lotteriet. Tänk vad det skulle stärka dem! Skolans uppgift är ju inte att fjäska för dem som redan tar stor plats och sätter sig själv främst, skolans uppgift är att låta elever nå så långt de kan, inhämta kunskap och tänja sina gränser lite. Hade det varit lottning på din tid hade det kanske inte varit så uppdelat som det verkar nu, mellan populära och ni som var udda eller inte vågade ta för sig. Och även om du själv aldrig velat bli lucia - varför vill du neka andra tjejer som kanske vill, men inte vågar vara med i röstning (förnedrande) - utan vågar med lottningen? Varför är du emot att dessa tjejer ska få åtminstone en likvärdig chans att bli lucia?

Jag brydde mig inte, min dröm var lika lite att vara Lucia som att bli miss universum.

Tror du att alla tjejer har den drömmen.
  • sextiotalist
    SerenaWhat skrev 2017-12-14 17:47:14 följande:

Tror du att alla fungerar precis som du? Varför är du emot att de tjejer som Vill ska få vara med i lottning? Vad är det som stör dig med att de tjejer som faktiskt VILL ska få vara med i lottning? Alla är inte som du heller, och det fungerar inte så i skolan nu, som det gjorde när du var ung. I alla de klasser jag varit i kontakt med finns inte en så strikt uppdelning som du beskriver, med populära och impopulära, som du. Du har ett otroligt inskränkt och snävt perspektiv när du bara resonerar utifrån hur det var när du gick i skolan och vad du vill. Kan du inte svara, vad har du emot att alla de flickor som faktiskt Vill vara lucia, ska få vara med i lottning? De tjejer som vill, som jag har mött har inte alls varit som de populära du beskriver, utan mer lugna tjejer med fin sångröst, snälla tjejer som inte vågar vara med i röstning men älskar att sjunga. Är du emot att dessa tjejer ska få en ärlig chans?

Nej, men det är väl något man pratat om eftersom denna fråga kommer upp varje år kring Lucia (och innan forum fanns, på tidningars insändarsidor), och de enda som skriver om det är de som varken mått dåligt eller de som varit valda. Ångesten verkar mest finnas hos de som är åskådare och hos föräldrar som verkar tycka det viktigaste för barnen är att vara lucia
  • sextiotalist
    Vildvittran85 skrev 2017-12-15 08:14:17 följande:
    Gapiga, oj, var era sådana... Lustigt hur olika det kan vara. När jag gick i skolan var de populära tjejerna alltid - i mellan- och högstadiet åtminstone - de lugna, mogna tjejerna, som lärarna litade på typ. (De gapiga, det var ju typ jag, och jag var inte särskilt populär.)

Så inte fasen fick de bli Lucia för att de var mest högljudda. inte. Flört De var däremot de längsta tjejerna i klassen, samtliga med långt hår, och var därför de "självklara" kandidaterna. (Hur snyggt är det om ledarfiguren i tåget är kort liksom, haha. Äh, skojar.)

Tror fortfarande inte särskilt många ville bli Lucia. Tänker så här, att det finns kanske någon enstaka av de där opopulära tjejerna som drömde om att bli Lucia och känner sig kränkta och hämmade av det än idag, och då... hamnar man på Familjeliv, och försöker blåsa upp det till ett stort, samhälleligt problem som visar hur de stackars mindre populära tjejerna får lida av dålig självkänsla hela sina liv, hm.

Nä visst, kör med lottning, men glöm att det skulle påverka aaaalla små tjejer därute, för det gör det inte.
    Jag kan se det ur samma glasögon som detta med kalasinbjudningar. Dvs det är inte kalaset eller Lucian som är huvudproblemet, det är dynamiken (mobbing, utanförskap, ledare etc), detta försvinner inte för att man lottar vem som ska vara Lucia eller klämkäckt bjuder alla i klassen.

Nu är det en illusion att man kan få bort detta till 100% men som jag skrivit i andra trådar, varken Lucia eller kalas är rätt arena att hantera detta.
  • sextiotalist
    Valeriais skrev 2017-12-15 09:15:43 följande:
    Varför tycker du att det är ok att skolan aktivt anordnar en aktivitet som uppenbarligen får många tjejer att må dåligt? 

Vad är det du tycker är negativt med att behandla ungdomar respektfullt?

Vem har pratat om att få bort all mobbning till hundra procent pga detta, och varför är det fel att ta bort lite mobbning/förnedring om man nu kan det?

Jag tycker att det är väldigt osympatiskt att du inte verkar bry dig ett dugg om de tjejer som inte är som du, jag menar, vad har du att förlora på att skolor lottar fram en lucia istället för att välja? Varför är du emot att ungdomar på just denna arena behandlas respektfullt?

Eftersom du själv aldrig velat bli lucia är ju detta inte ett problem för dig, men det är skrämmande att du verkligen verkar vara emot att de tjejer som vill vara lucia men inte vågar vara med i röstning, ska få chansen. Varför är det viktigt för dig att dessa tjejer inte ska få chansen och inte ska få behandlas respektfullt?
    Min fundering är mer, varför mår så många tjejer dåligt om de inte kan vara Lucia, mig veterligen så är det bara en Lucia i dessa tåg. Och då kommer det alltid vara tjejer som mår dåligt för att de inte kan få denna åtrovärda uppgift.
    Jag hade absolut tagit min hypotetiska dotters känslor på allvar, men jag hade också försökt luskat reda på varför det är så viktigt att vara Lucia, varför det var så viktigt att vara den populäraste.
    Fortfarande, problemet är inte Lucia och man löser inte dessa flickors problem med detta.
    Ta tag i flickornas problem istället, det är betydligt viktigare
Svar på tråden Lucia i skolan