Inlägg från: SiriVendela |Visa alla inlägg
  • SiriVendela

Lucia i skolan

sextiotalist skrev 2017-12-14 15:42:21 följande:
    Tja, mycket har jag hört kan påverka ens självkänsla, men faktiskt aldrig att man inte fick vara Lucia.
    Jag, som ändå till och från, upplevde utanförskap under skoltiden, så var just Lucia en av de tillfällena då man verkligen inte gjorde det. För sjutton, om ens självkänsla hänger på att man INTE var en av de fyra populäraste tjejerna, då tillhör man nog de tio populäraste tjejerna.

De flesta ville inte ens vara Lucia, inte gå i ett Luciatåg, de flesta är nog rätt nöjda med at
    Det är inte så att folk får dålig självkänsla för att de inte blev lucia, utan för att de själva diskvalificerade sig från början, tänkte att det är inte ens lönt att försöka för jag är inte populär nog - så som du, förmodar jag, tänkte eftersom du inte ens tyckte det fanns på kartan att du skulle bli lucia. Det är just den delen, att trycka bort sig själv i periferin, låta någon annan ta upp allt utrymme, alla bra roller och allt som faktiskt kan vara lite utmanande och roligt. Om man lottar blir ju inte alla lucia heller, eller hur, men det sker helt utan förnedring och barn som kanske är blyga, inte populära, inte tror att de får någon röst - de skulle våga chansa, vara med i lotteriet. Tänk vad det skulle stärka dem! Skolans uppgift är ju inte att fjäska för dem som redan tar stor plats och sätter sig själv främst, skolans uppgift är att låta elever nå så långt de kan, inhämta kunskap och tänja sina gränser lite. Hade det varit lottning på din tid hade det kanske inte varit så uppdelat som det verkar nu, mellan populära och ni som var udda eller inte vågade ta för sig. Och även om du själv aldrig velat bli lucia - varför vill du neka andra tjejer som kanske vill, men inte vågar vara med i röstning (förnedrande) - utan vågar med lottningen? Varför är du emot att dessa tjejer ska få åtminstone en likvärdig chans att bli lucia?
Svar på tråden Lucia i skolan