Inlägg från: Vildvittran85 |Visa alla inlägg
  • Vildvittran85

Lucia i skolan

sextiotalist skrev 2017-12-14 15:07:30 följande:

Mitt minne var att röstningarna var mellan de mest populäraste tjejerna, vi andra var inte med på den spelplanen och brydde oss inte heller om detta. Vi som ville vara med och lussa, vi valde att vara tärna (det var i högstadiet). Den största besvikelsen var nog den av de populära tjejerna som inte fick mest röster, då kunde det vara både drama och tårar i korridoren minns jag.
    I mellanstadiet så var det 6:orna som lussade, då var det redan självklart vem som skulle vara Lucia, den längsta tjejen i klassen, hon tyckte det var kul och ingen annan var ledsen.
    I gymnasiet så var det röstning bland de som gick sista året, inte heller där var det någon större sak bland de som inte blev framröstade, men självklart en rolig händelse för den som blev Lucia.

Jag ser inte att detta har så mycket med mobbing att göra, inte som jag minns det (ska väl tillägga att jag aldrig tillhörde något innegäng och det fanns inte ens på världskartan att jag skulle vara aktuell för Lucia) som att det var en popularitetstävling bland de som reda var populära och traumat och tårarna var endast de som stod för.

Precis så. 
  • Vildvittran85
    SiriVendela skrev 2017-12-14 16:15:04 följande:
    Det är inte så att folk får dålig självkänsla för att de inte blev lucia, utan för att de själva diskvalificerade sig från början, tänkte att det är inte ens lönt att försöka för jag är inte populär nog - så som du, förmodar jag, tänkte eftersom du inte ens tyckte det fanns på kartan att du skulle bli lucia. Det är just den delen, att trycka bort sig själv i periferin, låta någon annan ta upp allt utrymme, alla bra roller och allt som faktiskt kan vara lite utmanande och roligt. Om man lottar blir ju inte alla lucia heller, eller hur, men det sker helt utan förnedring och barn som kanske är blyga, inte populära, inte tror att de får någon röst - de skulle våga chansa, vara med i lotteriet. Tänk vad det skulle stärka dem! Skolans uppgift är ju inte att fjäska för dem som redan tar stor plats och sätter sig själv främst, skolans uppgift är att låta elever nå så långt de kan, inhämta kunskap och tänja sina gränser lite. Hade det varit lottning på din tid hade det kanske inte varit så uppdelat som det verkar nu, mellan populära och ni som var udda eller inte vågade ta för sig. Och även om du själv aldrig velat bli lucia - varför vill du neka andra tjejer som kanske vill, men inte vågar vara med i röstning (förnedrande) - utan vågar med lottningen? Varför är du emot att dessa tjejer ska få åtminstone en likvärdig chans att bli lucia?
    Jag tror inte på att det är ett problem, att det rör mobbing, att det ger tjejer dålig självkänsla. Jag köper det inte. Det sagt, så tycker jag faktiskt du/ni har en bra poäng. Om det nu "inte spelar nån roll", vilket jag själv hävdar - varför då inte lika gärna lotta fram vem som blir Lucia. Låter logiskt, ärligt talat. Det köper jag.

Lotta bland tjejer som anmält sitt intresse d.v.s., inte bland hela klassen (för jag håller med sextiotalisten - de flesta ville ju inte bli Lucia... hade inget med att man tänkte att "jag är inte poppis nog", inte för en sekund... det var bara inget man strävade efter).
  • Vildvittran85
    Gieslle8 skrev 2017-12-14 21:57:59 följande:
    Varför utgår du ifrån att alla är som du?

Det är väldigt inskränkt att du tror att alla tänker som du, och att du vill hindra de tjejer som vill vara lucia, men inte vill vara med i röstning, att få en chans.

Tycker du att det är mer rättvist att bara de populära, högljudda tjejerna, som de på din skola, som hörs och syns mest, alltid ska bli lucia?

Varför är du på de populära, gapiga tjejernas sida när du själv inte alls var populär?

Varför är du så emot att de tjejer som vill vara med i lottning till lucia, ska få vara det? Det är jättekonstigt hur du resonerar.
    Gapiga, oj, var era sådana... Lustigt hur olika det kan vara. När jag gick i skolan var de populära tjejerna alltid - i mellan- och högstadiet åtminstone - de lugna, mogna tjejerna, som lärarna litade på typ. (De gapiga, det var ju typ jag, och jag var inte särskilt populär.)

Så inte fasen fick de bli Lucia för att de var mest högljudda. inte. Flört De var däremot de längsta tjejerna i klassen, samtliga med långt hår, och var därför de "självklara" kandidaterna. (Hur snyggt är det om ledarfiguren i tåget är kort liksom, haha. Äh, skojar.)

Tror fortfarande inte särskilt många ville bli Lucia. Tänker så här, att det finns kanske någon enstaka av de där opopulära tjejerna som drömde om att bli Lucia och känner sig kränkta och hämmade av det än idag, och då... hamnar man på Familjeliv, och försöker blåsa upp det till ett stort, samhälleligt problem som visar hur de stackars mindre populära tjejerna får lida av dålig självkänsla hela sina liv, hm.

Nä visst, kör med lottning, men glöm att det skulle påverka aaaalla små tjejer därute, för det gör det inte.
  • Vildvittran85
    SerenaWhat skrev 2017-12-14 18:14:06 följande:
    Det är just det som är poängen, det spelar egentligen ingen roll vem som är lucia, det är ju i princip samma sak som att vara tärna, så alla borde därför få en likvärdig chans. Av de som vill, borde det lottas.

Det som kan ge tjejer dålig självkänsla är att dels hålla tillbaka sig själv av rädsla för att få noll röster, dels att verkligen få noll röster.

Visst ska ungdomar härdas och lära sig tåla lite, men som många sagt, det får de ju möjlighet till exakt hela tiden i skolan, vare sig det gäller att en pojkvän gjort slut och blivit ihop med din bästa kompis, att din andra kompis dumpar dig för nya vänner, att du får underkänt i matte, att du känner dig tjock och avklädd i duschen efter gympan.

Allt detta påverkar, och vissa saker är svåra att göra något åt. Men detta med lucia - det är så lätt att göra något åt. Lotta bland dem som vill. Så enkelt är det i just detta fallet, så hur kan man egentligen vara emot att lotta bland dem som vill?
    Jag är inte emot lottning, men jag är inte för lottning av samma anledningar som du...
  • Vildvittran85

Valeriais, du låter som en politiker när du skriver. Glad Du ställer mycket frågor vars syfte framför allt tycks vara att tillskriva motståndaren vissa (negativa) egenskaper och få denne att framstå på ett visst sätt. Som när du går på med frågan "Hur kan du vara emot att respektera unga tjejer?" Genom att ställa frågan försöker du ju (medvetet eller ej) göra det till en objektiv sanning att t.ex. sextitalist här ovan skulle vara emot att respektera unga tjejer. Men det är  inte en sanning, det är din egen högst subjektiva tolkning och upplevelse.

Eller när du skriver saker i stil med "Varför är det viktigt för dig att dessa tjejer inte ska få behandlas med respekt?" Du försöker få det att bli sanning, men jag tror inte dina motståndare här ovan (de får rätta mig om jag har fel) känner att de behöver försvara sig; eftersom de vet med sig att detta inte är deras åsikt. Det är nåt du vill tillskriva dem, och du upprepar det gång, på gång, på gång, och verkar tro att det blir mer sant ju fler gånger nån säger det.

Tyvärr är det här ett retoriskt grepp som funkar inom t.ex. politiken... Skrik att nån är si-eller-så tillräckligt många gånger, och folk börjar till slut tro på dig.

Svar på tråden Lucia i skolan