sextiotalist skrev 2017-12-14 15:07:30 följande:
Mitt minne var att röstningarna var mellan de mest populäraste tjejerna, vi andra var inte med på den spelplanen och brydde oss inte heller om detta. Vi som ville vara med och lussa, vi valde att vara tärna (det var i högstadiet). Den största besvikelsen var nog den av de populära tjejerna som inte fick mest röster, då kunde det vara både drama och tårar i korridoren minns jag.
I mellanstadiet så var det 6:orna som lussade, då var det redan självklart vem som skulle vara Lucia, den längsta tjejen i klassen, hon tyckte det var kul och ingen annan var ledsen.
I gymnasiet så var det röstning bland de som gick sista året, inte heller där var det någon större sak bland de som inte blev framröstade, men självklart en rolig händelse för den som blev Lucia.
Jag ser inte att detta har så mycket med mobbing att göra, inte som jag minns det (ska väl tillägga att jag aldrig tillhörde något innegäng och det fanns inte ens på världskartan att jag skulle vara aktuell för Lucia) som att det var en popularitetstävling bland de som reda var populära och traumat och tårarna var endast de som stod för.
Men det är just det här jag menar. Att vissa inte ens får chansen, vissa blir inpräntade i sin identitet att de inte kan vara lucia pga det ena eller det andra. Det är hela den mentaliteten, att vissa då ska vara populära, och skolan manifesterar detta genom att låta denna person få detta uppdrag, som faktiskt är jättelätt!
Alla kan vara lucia, men många, som du, som inte var populära eller av annan anledning fått itutade sig att de inte dög, bara går undan. Detta påverkar personligheten mer än man tror.
Det är inte alls så att jag "håller på" den populära tjejen som inte blev lucia och startade drama, inte alls, men om vi hade lottning i skolan som norm, skulle fler våga vara med. Det är förnedrande att bli bortröstad men inte att bli bortlottad, alla vet att det bara beror på slumpen.
Jag tror att sådana spektakel, luciaröstning, skadar personligheten mer än man tror. Man får sämre självkänsla och detta manifesteras av skola och lärare. Det ska inte vara så, skolans uppdrag är inte att rövslicka de populäraste, utan att låta alla elever utvecklas och tänja sina gränser. Det kan man inte om man intalar sig själv att man inte ens har en chans att försöka.
Det är inte svårt att vara lucia, alla kan det, så varför inte lotta? Det gör ingen illa att lotta, men det gör folk illa att ha sådana röstningar.