• Hipphurra

Ändrar livmodertappen läge under graviditeten?

Är gravid i vecka 10 och har funderat över om livmodertappen ändrar läge på samma sätt som den gör när man är ogravid? Alltså ibland är kort, ibland är vinklad åt ena hållet osv.

Min livmodertapp är nämligen så långt fram att jag behöver sticka in ett halvt pekfinger för att känna den och öppningen är vänd mot slidans öppning. Den är mjuk och stängd så jag är inte orolig utan undrar bara. Har märkt detta en tidigare gång med så kanske har så jämt? Eller ändrar den läge? Någon som vet? Har aldrig haft så som ogravid.

• Svar på tråden Ändrar livmodertappen läge under graviditeten?
  • Snuttis2

Yes

Japp det gör den vår bm pratade om det på profylax kursen vi gick. Nu kan minnet svika lite men jag tror att den vänder sig bakåt under grav o liksom fäller sig in för att inför förlossningen vända sig ut igen o utplåna sig! Hoppas du förstår hur jag menade!

• Krusbärskompott

Precis som ovan skriver så brukar livmodertappen vid en graviditet liksom dra sig bakåt inåt (fram tills förlossningen är på g) Så de flesta som känner själva brukar uppleva att den är svårare att hitta snarare än lättare.

• ALM82

Min var så också i början! Den låg jättelångt ner.

Sen en dag så hade den dragit sig uppåt och nu känner jag den inte ens! ????

Jag är i vecka 20 nu.

• Hipphurra

Jaha vad konstigt då att min livmodertapp känns så lätt? Är det farligt? ???? Mår i övrigt bra!

• ALM82
    Hipphurra skrev 2017-12-14 20:52:00 följande:

Jaha vad konstigt då att min livmodertapp känns så lätt? Är det farligt? ???? Mår i övrigt bra!

Nej, den kommer att dra sig uppåt sen :) Så var det för mig.
    Jag kände den precis som du bara ett halvt finger upp, men den drog sig uppåt senare i graviditeten. Allt har varit bra för mig och bebisen mår jättebra, så jag tror inte att det är ett tecken på att något är fel.
  • Hipphurra
    ALM82 skrev 2017-12-15 10:17:19 följande:

Nej, den kommer att dra sig uppåt sen :) Så var det för mig.

Jag kände den precis som du bara ett halvt finger upp, men den drog sig uppåt senare i graviditeten. Allt har varit bra för mig och bebisen mår jättebra, så jag tror inte att det är ett tecken på att något är fel.

Okej! Tack så mycket för ditt svar! Tror min ändrar läge hela tiden för det är inte alltid jag känt den. Så är inte orolig men blev bara fundersam när alla säger att den vinklas bakåt... hehe!
Svar på tråden Ändrar livmodertappen läge under graviditeten?