Inlägg från: Anonym (Idiotiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Offpisten skrev 2020-08-22 15:18:00 följande:

Okej har rökt i ett halv år nu 2-10 om dagen o börjar känna att om jag ska sluta så är det nu jag ska göra det. Är bara det att jag vill inte sluta. Gillar både att ha något o se fram emot och mkt av det sociala rökningen ger mig. Är dock inte helt öppen med det.

Känner ju igen mycket av det du beskriver och förstår ditt dilemma. Jag kan I alla fall inte påstå att jag ångrat mitt val i efterhand. Det var ju lite jobbigt i början när jag skämdes lite och inte var helt öppen med det. Jag hade dock min frizon i hemmet där jag kunde röka helt öppet, hade jag behövt smyga där hade det varit tufft.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Anna) skrev 2020-08-22 18:29:12 följande:

Vet inte varför jag skrev HADE en väninna. Jag har henne fortfarande kvar även om vi numera bor en bit ifrån varandra.

Du kanske sa upp bekantskapen när hon började röka igen Skojade bara, nej några hälsofördelar med rökning finns inte.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Offpisten skrev 2020-08-22 15:18:00 följande:

Okej har rökt i ett halv år nu 2-10 om dagen o börjar känna att om jag ska sluta så är det nu jag ska göra det. Är bara det att jag vill inte sluta. Gillar både att ha något o se fram emot och mkt av det sociala rökningen ger mig. Är dock inte helt öppen med det.

Vad var det som fick dig att börja?
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Känner en till) skrev 2018-02-21 22:50:53 följande:

Ja, det verkar som att ni sitter fast ordentligt i rökningen. Du får ändå se de positiva bitarna i övrigt, att du tränar din kropp och att den inte varit utsatt för rökning särskilt länge. Tycker ändå det verkar vettigt att du accepterat att du är rökare, det är ju ett val som du gjort. Synd på dottern dock. Började hon efter dig, kanske påverkad av att det var mer ok när mamma röker eller rökte hon innan?

Ser att det ramlat in några nya inlägg i min gamla tråd. Passade på att läsa igenom den och såg en flera år gammal fråga som jag aldrig svarade på (brukar vara noga att svara på frågor i mina egna trådar).

Nej, min dotter hade rökt minst ett år när jag började. Hon tyckte f.ö. att det var ganska pinsamt att hennes mamma plötsligt började röka?. :-/
  • Anonym (Idiotiskt)
    Offpisten skrev 2021-08-24 10:01:57 följande:

Jag hade feströkt i ganska många år. Men efter en utlandsresa med daglig rökning så fortsatte det även hemma.

Vet inte hur det är med dig men jag kan inte säga att jag ångrar att jag började röka

Tiden efter att jag börjat så ångrade jag mig jättemycket men hade ändå ingen direkt vilja att sluta. Nu fyra år senare funderar jag inte i de banorna. Jag tycker om att röka, jag har ganska länge sett mig som rökare, alla i min omgivning ser mig som rökare osv. Sen kommer det över mig ibland att jag levde en stor del av mitt vuxna liv som icke-rökare, det fanns inte i min värld att jag skulle börja och då känns det lite konstigt att det numera är så självklart för mig. Jag var ju en sån som ibland kunde störa mig på rökare i vissa sammanhang även om jag aldrig varit rabiat rökmotståndare. Men nej, jag ångrar mig inte direkt.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (En till) skrev 2021-08-24 13:35:52 följande:

Som tidigare väldigt aktiv idrottare könns det lite konstigt men jag ångrar inte direkt att jag är där jag är. Svårt att veta om det är ett försvar av ens handlingar men jag trivs bra med att röka. Hade dock önskat det fanns fler i umgängeskretsen.

Min fru vill att hag slutar men tjatar inte om det (längre).

Ja, i mitt liv när jag var extremt långt från att bli rökare så kretsade allt kring idrott. Vi var väldigt aktiva i hela familjen och hade någon påstått då att jag skulle bli rökare så hade jag kunnat sätta en miljon på att det aldrig skulle bli så. Men tiderna förändrades och när jag träffade en annan man ett par år efter skilsmässan så blev det som det blev vilket jag berättat om i trådstarten.
  • Anonym (Idiotiskt)

Bra gjort att sluta. Hur ko

Anonym (Julia) skrev 2021-08-24 20:11:50 följande:

Hej! Jag var med om samma sak. Men jag rökte bara ett år. Började precis som du när jag var 40 år. Sedan började jag tänka på alla hälsorisker. En kompis mamma blev sjuk av sin rökning. Då bara så tänkte jag aldrig mer. Så slutade jag tvärt. Det gick mycket lättare än jag trott. Men tror det var för jag verkligen bestämt mig för sluta. Nu fatta jag inte hur jag kunde röka alls?.

Bra gjort att sluta röka!

Hur kom det sig att du började i den åldern?
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-08-24 21:11:15 följande:

Började förra sommaren som 28-åring. Hade aldrig tagit ett bloss i hela mitt liv när jag träffade lite nya vänner och började feströka och sen gick det som det gick? så sjukt onödigt och opraktiskt men gillar ciggen för mycket.

Tror det är ganska klassiskt att det går via feströkning när man är vuxen. Sedan tror jag att vissa har lättare att fastna av olika anledningar. Jag har några väninnor som feströkt många år och ganska ofta utan att ens komma på tanken att ta ett enda bloss i vardagen.

Vad tycker du är mest opraktiskt med att röka?
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-08-25 16:36:22 följande:

Är lärare och kan inte röka under dagarna. Det är jobbigt som f-n när röksuget sätter in, värst efter lunch och vid fika. Sen är det väl allmänt opraktiskt att ha ett beroende. På sommaren när man inte har så mycket kläder på sig eller väska med sig ska ändå cigg och tändare med. Smyger ganska mycket med min rökning och det kräver också planering. Ja du fattar?. Men tycker ändå väldigt mycket om varje cigarett jag röker.

Jag fattar! Tufft läge med så många timmar utan cigg. Gissar att första ciggen efter arbetsdagen smakar mer än bra

Tycker också att det är opraktiskt ibland, i vissa sammanhang passar det ju inte att röka. Har dock inga såna direkta begränsningar som du har. Tolkar dig som att du inte har några begränsningar hemma i alla fall.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-09-10 13:44:46 följande:

Nästan identisk historia med trådstartaren. Rökte lite som ung i tonåren men fastnade aldrig, mycket tack vare att merparten av ens umgänge inte rökte då.    För något år sen (är 40+) började jag feströka lite igen pga arbetskamrater som rökte och sen i våras har det blivit några cigaretter även i vardagen. Idiotiskt, jag vet men tycker det är fantastiskt avkopplande, speciellt efter träning eller ett glas vin. Röker inte jättemycket och klarar mig i regel på ett paket i veckan.

Har också en 16 årig dotter som röker hemma och hon gör det inte lättare för mig.

Känner suget direkt när jag märker att hon är på väg ut för att ta sig ett bloss.

I början försökte jag låta bli att röka tillsammans med henne men sedan i somras orkade jag inte hålla på den principen längre. 

Ja, det är nog så bland oss som börjat röka i mogen ålder att vi skapat eller fått någon anledning att feströka.

Jag är inte så nöjd med att min dotter röker men vi har många bra samtal när vi tar varsin cigarett tillsammans. Var det samma för dig att din dotter började före dig?
Svar på tråden 38 år och börjat röka