Inlägg från: Anonym (Camilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Camilla)

38 år och börjat röka

Anonym (Perspektiv) skrev 2021-12-17 05:50:08 följande:

Får jag fråga, för du verkar vara en vettig person, trots ditt och dina barns rökande... Tänker du alls på hur din och dina bars kropp påverkas av rökningen? Tänker du på att du röker dig till en för tidig död och att du inte kommer att finnas där för dina döttrar lika länge som om du intev rökte? 

Det är 10 år sedan min pappa dog i lungcancer. Jag hade precis fött mitt första barn och jag har fortfarande inte processat varken det ena eller det andra. Hans nummer ligger kvar i min telefon. Jag tänker på honom dagligen, saknar honom och kommer aldrig att förlåta honom för att han långsamt tog livet av sig istället för att finnas kvar hos oss. 

Tack och självklart gnager ett dåligt samvete där emellanåt. Tror alla vi som röker funderar över det men tyvärr är man förblindad av beroendet där längtan efter nästa cigarett suddar ut det dåliga omdömet. Jag skall sluta längre fram, så länge jag röker själv kan jag inte kräva att dottern slutar heller. Det är sjukt men det är så man resonerar tror jag? Man inbillar sig att hälsofaran "kompenseras" av att man gör andra saker mer rätt istället. Regelbunden träning, mindre alkohol, nyttig mat etc. Dottern säger att hon skall försöka sluta efter gymnasiet men just nu vill hon röka. Beroende, stress och press i vardagen och att lättare hålla vikten är argumenten hon framhåller. Trevlig helg!
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-12-18 09:49:24 följande:
    Tyvärr kompenserar man inte genom att träna, äta rätt osv. Det rökningen gör med kroppen gör den oavsett om du har en frisk kropp i övrigt. De flesta tänker nog på lungcancer när de tänker på rökningens skador men det är så mycket mer. 

Jag jobbar som narkossköterska och träffar många som lever med konsekvenserna av sitt rökande. Patienter med KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) som kämpar för varje andetag, patienter som får amputera benen en bit i taget för att kärlen blivit förstörda av rökningen och som lider av fruktansvärda smärtor under tiden. Patienter med hjärtinfarkt, stroke, cancer. Det finns tydligen en koppling mellan cancer i urinblåsan och rökning lärde jag mig nyligen. 

Jag vet att skräckpropaganda sällan fungerar man tänk om man kan få bara en endaste människa på bättre tankar. Tänk om man kan rädda åtminstone en. Jag kan inte få min pappa tillbaka men du kan ta ett beslut nu som ändrar fortsättnigen av ditt och dina döttrars liv. 

Ursäkta att jag vräkt av allt detta på dig men ämnet ligger mig varmt om hjärtat...

Ta hand om dig!
    Jag beklagar verkligen det som hände din pappa och kan knappt tänka mig allt elände du får bevittna i ditt jobb. Jag förstår naturligtvis också riskerna med vår rökning och håller med TS att det inte är hållbart i längden. Tror min dotter och jag behöver finna motivation och sluta tillsammans men just nu finns tyvärr inte den rätta viljan. Vi måste jobba på det.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-15 23:15:42 följande:

Hur har det landat hos er familj (föräldrar, syskon m.m.) att ni börjat röka?

Hade inte berättat för mina föräldrar (ickerökare i 55-årsåldern). Skulle fira jul med dem 23-26 dec och hade väl tänkt att det kunde bli problem men tänkte samtidigt att jag skulle kunna klara mig utan cigg i tre dagar?

Det gick inget bra och redan kvällen före julafton berättade jag att jag börjat röka. De blev jättearga och det påverkade sedan hela julhelgen negativt. Jag brydde mig noll om deras moralpredikningar men mådde dåligt av att julen inte blev harmonisk. Hur har era familjer reagerat?

Tråkigt att det blev som det blev för dig under julhelgen. Jag bestämde mig tidigt för att lägga alla korten på bordet och berätta att både jag och dottern rökte. Mina föräldrar blev självklart förvånade och säkert besvikna men det gick ganska fort över med tiden. Träffas vi kort för en kväll brukar vi faktiskt låta bli att röka inför andra av ren respekt och det vet jag att speciellt min mamma uppskattar. Samtidigt kan hon ha förståelse för vårt behov att, t.ex. under en julhelg, få smita iväg då och då för en rökpaus.  
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-01-19 23:29:55 följande:
    Ja, respekt och förståelse åt båda hållen är viktigt. En liten anekdot från förra påsken. Mormor och morfar köper alltid påskägg till barnen och förutom godis och en liten present hade de köpt ett ciggpaket och lagt i äldsta dotterns ägg. Lite gulligt och accepterande ändå :)
    Mim dotter skulle nog aldrig få cigaretter av mina föräldrar, Finns liksom inte på kartan, åtminstone så länge hon fortfarande är minderårig. Speciellt min mamma tycker det är lite jobbigt att hennes barnbarn röker men har mjuknat lite på sistone och har nu ställt ut en burk på altanen som hon kan fimpa i. Dottern röker när hon hälsar på dem men inte mer än nödvändigt vilket jag tycker är bra.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-01-28 23:12:47 följande:
    Förståeligt och bra att inte röka mer än nödvändigt i såna lägen. Det försöker vi också hålla oss till. Det ska tilläggas att dottern var 18 fyllda då. En detalj i sammanhanget är att de köpt ett ciggmärke som dottern inte rökte då, men som hon rökt sen dess :)

Beroende på om ens föräldrar tidigare själva rökt eller ej tror jag spelar roll hur de ser på och accepterar rökning generellt. Min mamma som själv aldrig rökt vet jag tycker det är jobbigt att jag och dottern röker. Trots det brukar jag fråga om hon kan köpa cigaretter till oss när de åker på semesterresor eller kryssningar men det sitter alltid långt inne. Hon köper våra 2 limpor vilket vi är tacksamma för men det skall alltid knorras lite. Aldrig att hon självmant skulle fråga men det är ju bara att acceptera. Rökande vänner köper alltid rätt märke, Marlboro i vårt fall, med sig hem utan att vi ens ber om det.

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-02-18 23:53:14 följande:
    Jag brukar åka på kryssning ibland men inte under de senaste åren Och därmed inte sedan jag började röka. Har hört att ciggen är billiga, men hur billiga? Jag röker Marlboro Gold och de kostar väl 67 eller 69 kr här hemma nu. Jag har faktiskt märkt i min ekonomi att jag börjat röka?

Lite intressant att ni röker olika, tänker att den yngsta skulle ta efter mamma eller storasyrran och att ni som partners skulle röka samma.

En helt annan sak. Är det någon här i tråden som röker i bilen? Jag gör det numera. Började när jag tog bilen till jobbet och var galet röksugen när jag jobbat och åkte hem. Alltid nervevad ruta dock.

Dottern och jag har alltid rökt Marlboro (Röda eller gold spelar ingen roll). Bekvämt med ett märke som vi båda gillar och som finns överallt i hela världen. Vi köper oftast via internet, typ Netsnus, där en limpa ligger på ca 650kr. Tips, soft kostar typ 605kr så där kan du spara ett par kronor. 

Finlandsbåten tar ca 500kr. Samma i Spanien och Portugal.
    Taxfree till land utanför EU billigare. 

Röka i bilen går bort för oss. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-28 21:57:28 följande:
    Idag har vi träffats igen och det kändes mycket bättre. Mellan raderna bad de om ursäkt för sin reaktion senast och de kändes mycket mer avslappnade när jag gick iväg för att röka. Kanske hjälpte det att min kille var med och han visade upp sig från sin bästa sida. Det var första gången de sågs.
    Analkande storhelg. Känns det mer naturligt att röka inför föräldrarna, släkt och vänner eller är det fortfarande skav?
  • Anonym (Camilla)

Förstår att det är jobbigt men sanningen kommer alltid fram. Livet blir trots allt lättare när samvetet är renat. 

• Anonym (Camilla)

Jag brukar vänta tills efter frukost då jag tar min morgoncigarett till andra koppen kaffe. Dottern röker det första hon gör före dusch och frukost. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (pinsamt) skrev 2022-05-28 01:00:08 följande:
    Stolt? 
    Nej, varför skulle jag vara det? Jag svarade bara på Tuvas fråga. ???
  • Anonym (Camilla)

Här i Grekland röks det friskt överallt och framförallt på restaurangerna. Vejpning mycket vanligt också. Nästan som det är mer ovanligt att folk inte röker till ölen/drinken. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-08-18 00:54:10 följande:
    Nice! Tar du seden dit du kommer och röker på restaurangerna? Är det även tillåtet inomhus?
    Ja, det gör vi. I vissa mindre barer får man också röka. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-11-16 18:25:06 följande:

På tal om lärare som röker? min yngsta dotter berättade om en händelse tidigare i höstas. Hon och hennes kompis gick för att röka på en rast. Om jag fattat rätt går de bakom något garage eller liknande som ligger precis utanför skolans område. När de rundar hörnet på byggnaden blir de jättepaffa, där stod nämligen en av skolans lärare redan och rökte. Läraren blev minst lika förvånad och släckte snabbt sin cigg och gick lite skamset därifrån :)
    Min dotter och hennes klasskamrater som går på gymnasiet har faktiskt en rökruta precis utanför skolområdet. Dit går också de rökande lärarna. Någonstans måste de ju ta vägen? 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-12-17 21:27:58 följande:
    Jag har testat. Tänkte att det skulle vara praktiskt i vissa sammanhang mer än att jag är motiverad att sluta röka cigg. Tyvärr tyckte jag inte att det kunde ersätta ciggen även om det är praktiskt att kunna ?röka/vejpa? nästan överallt. För mig är det inte bara nikotinet som behöver ersättas utan hela grejen med att röka en cigarett. Min vape ligger tämligen oanvänd här hemma.
    Både min dotter och jag har testat men tyvärr inget vi fastnat för. Det är svårt att ersätta vanliga cigaretter så vi håller oss till det än så länge. Visst är det praktiskt men långt ifrån samma känsla. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2023-01-21 01:08:26 följande:

Röker ni när ni är sjuka?

Jag åkte på en rejäl influensa strax efter nyår och mådde verkligen skit. Faktum var att jag inte ens hade en tanke på att röka under 3-4 dagar när jag mådde som sämst, men så snart jag kände mig lite piggare blev jag röksugen som bara den trots att jag fortfarande var sjuk. Det var ju bra, men kändes lite märkligt att inte bli det minsta röksugen när jag mådde som sämst.

Yngsta dottern var också ordentligt sjuk några dagar men hon gick ändå ut och rökte så det där verkar vara olika.

Hur är det för er andra I tråden?

Lustigt, där är vi helt lika. Vi båda åkte på en förkylning för någon vecka sen och jag hade inte heller någon lust att röka men dottern rökte som vanligt. 

Tycker det kan kvitta om man inte känner smaken. Hade förmodligen tagit en menthol om de funnits kvar. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2023-01-26 15:24:25 följande:
    Jag har aldrig rökt mentholcigaretter, de försvann strax innan jag började röka. Har fått för mig att jag skulle gillat att röka menthol. Hann du testa innan de förbjöds?
    Jadå, både dottern och jag rökte menthol då och då före pandemin innan de förbjöds och de var riktigt goda. Kan sakna dem mycket. Inte att röka hela tiden men som omväxling. Åker jag på semester till Schweiz eller utanför EU, typ Asien, röker jag ofta menthol. 
  • Anonym (Camilla)

Gott Nytt till er alla!

• Anonym (Camilla)
    BlåFisk skrev 2023-12-30 22:45:15 följande:
    //

Swedish Match straffkn*ullar dig med grovsalt resten av livet, grattis☹
    Moget! 
Svar på tråden 38 år och börjat röka