Inlägg från: Anonym (Känner en till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känner en till)

38 år och börjat röka

Anonym (Idiotiskt) skrev 2017-12-13 21:48:11 följande:

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

Har en nära kompis som började röka i 35-årsåldern efter att inte ens ha varit feströkare innan. Hon straffade sig själv genom att röka då ett förhållande tog slut och är numera ca fem år senare inbiten rökare som säkert konsumerar ett paket om dagen.
    Anonym (I) skrev 2018-02-04 13:53:07 följande:
    Jag började i vuxen ålder också, fundera först om du tycker att de är ett problem för dig själv att du röker, är svaret nej så lägg ner planerna på att sluta röka.
    Vad fick dig att börja som vuxen?
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2018-02-17 01:51:28 följande:

Glömde skriva att ytterligare faktorer som gör att jag i nuläget inte har några tankar på att sluta röka är att mannen också gått från bara feströkning till daglig rökning (typ mitt fel...) och att min 17-åriga dotter röker. Det finns inte på kartan att jag skulle kunna sluta samtidigt som de fortsätter att röka och de tänker antagligen likadant. Finns fortfarande några situationer där det känns ovant och obekvämt att röka, men det är ändå frapperande hur snabbt man blir en rökare på riktigt och förhåller sig till det i vardagen. Älskar mina cigg, något som inte fanns på kartan tidigare.

Ja, det verkar som att ni sitter fast ordentligt i rökningen. Du får ändå se de positiva bitarna i övrigt, att du tränar din kropp och att den inte varit utsatt för rökning särskilt länge. Tycker ändå det verkar vettigt att du accepterat att du är rökare, det är ju ett val som du gjort. Synd på dottern dock. Började hon efter dig, kanske påverkad av att det var mer ok när mamma röker eller rökte hon innan?
Svar på tråden 38 år och börjat röka