• 20171130

Fått missfall och blivit gravid igen - när?

Hej, 

Jag är 25 år och tillsammans med min sambo planerar första barnet. Tog ut min spiral i somras och blev gravid direkt på första försöket.
    Dvs jag fick en liten blödning, fick ägglossning ca 2 veckor efter och sen plusade jag på BIM+1. Efter några dagar fick jag missfall och ångrade att jag tog det första gravtestet. 
    Efter det blev min menscykel lite rubbad, fick en senaste äl (på dag 18, har tidigare fått på dag 12). Min mens var även den 1-2 dagar sen men nu verkar min ägglossning vara i fas igen. Fick positivt på äl-test CB igår kväll. 

Jag har själv ställt in mig på att den menscykel efter missfallet då min äl var sen behövde få vara "obefruktad" för min kropps bästa. 

Jag vill bolla lite funderingar med er som har varit med om liknande saker. När blev ni gravida igen? Hur var er menscykel efter missfallet? 
    Kram!

• Svar på tråden Fått missfall och blivit gravid igen - när?
  • EpicNurse

Man rekommenderar ju att vänta åtminstone en hel menscykel efter missfall innan man börjar försöka igen. Dels för att kroppen behöver återhämta sig och dels för att det är en liten ökad risk för upprepat missfall pga att slemhinnan i livmodern är lite tjockare och äggen har lite lättare för att fästa = även de dåliga äggen fäster.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

Själv tog det 5 månader efter missfall i v 5 (gravid på första försöket) innan jag blev gravid igen.

• Bubbel85

Jag blev gravid direkt efter. Hörde någon barnmorska på ett tv-program som sa att kroppen befruktar inte ett ägg om den inte är redo, dvs blir du gravid direkt efter ett missfall så är kroppen redo för det. Att man skulle vänta minst en mens var mest av psykiska orsaker hos kvinnan menade hon. vet inte vad som är riktigt men det gick bra för mig :)

• emizz

För mig tog det 6 mån efter ett missfall (kemisk) i v5 :)

Ehliaz-09 Alice-11
  • Elliot1

Fick missfall i Aug (v.7) men har inte lyckats bli gravid ännu, hoppas på december!

• emizz
    emizz skrev 2017-12-13 05:58:46 följande:

För mig tog det 6 mån efter ett missfall (kemisk) i v5 :)

Kan även tillägga att mina cyklar och ägglossning var lite ur balans efter mitt missfall...försökte slappna av och började med tempning hos fertility friend istället...då kan man se om man haft ägglossning och vilken dag på ett helt annat sätt, kände inte samma press utan körde på varannan dag ungefär.
    Ehliaz-09 Alice-11
  • Anna29

Att man ska vänta en mens har ju lite att göra med att man ska kunna räkna ut hur långt gången man är. Har man inte haft någon mens efter missfallet och blir gravid igen så är det ju svårt att avgöra när man blev gravid. Men oftast så säger dom ju att man gör precis som man själv känner, vill man börja försöka direkt efter missfallet så är det inget som hindrar :) 

• 20171130

Tack för att ni delar med er. Jag förstår ju såklart att det är väldigt individuellt men man vill ju inte punktera sitt lilla hopp om att bli gravid snart igen. :) 

Jag tänkte på en sak som jag har läst att i vissa fall räknas ett missfall eller blödningen vid missfall som mens om du t.ex. får ägglossning under den menscykeln också.  Någon som har mer fakta kring det? 

Jag är super ny inom detta och tycker att det är otroligt fascinerande över hur mycket jag inte visste om min kropp som jag nu börjat förstå. 

• Elliot1
    EpicNurse skrev 2017-12-12 17:40:56 följande:

Man rekommenderar ju att vänta åtminstone en hel menscykel efter missfall innan man börjar försöka igen. Dels för att kroppen behöver återhämta sig och dels för att det är en liten ökad risk för upprepat missfall pga att slemhinnan i livmodern är lite tjockare och äggen har lite lättare för att fästa = även de dåliga äggen fäster.

Är det vanligt att kroppen och cykeln beter sig annorlunda efter ett missfall? Jag hade mitt i Augusti, efter 6 månaders försök. Lät det gå en cykel och gjorde första försöket den första veckan i oktober. Jag har alltid haft en relativt regelbunden cykel på 27-28 dagar. Men efter missfallet verkar det ha varierat rejält och jag lyckas inte alls få koll på min ägglossning. Varje gång mensen kommer blir jag förvånad och denna månad kom den helt utan förvarning på dag 22!! ÄL dag 8?? Eller kan det ha att göra med att jag gjorde cellprov förra veckan?

Jag har dessutom fått väldigt mycket mer mensvärk efter missfallet och det kan göra riktigt ont när det är dags, förra cykeln vaknade jag på natten av smärtan och gick på toa och upptäckte störtfloden.. Men har aldrig mellanblödningar och jag hade ett tidigt missfall där jag dessutom gjorde ett extra VUL för att se så det inte fanns rester kvar.

Jag önskar verkligen att jag och min kille kunde köra på varannan dag-taktiken men han jobbar natt och jag dag, så det gäller att vi har koll på ÄL om vi ska kunna pricka in den.. Och just nu verkar vi missa den varenda gång.

Förlåt för långt inlägg men börjar bli frustrerad och fundersam.. Jag är inte den som letar symtom eller inbillar mig att jag är gravid, men jag vill såklart och då underlättar det ju att ha koll på sin cykel..
  • EpicNurse
    Elliot1 skrev 2018-01-31 10:07:09 följande:

Är det vanligt att kroppen och cykeln beter sig annorlunda efter ett missfall? Jag hade mitt i Augusti, efter 6 månaders försök. Lät det gå en cykel och gjorde första försöket den första veckan i oktober. Jag har alltid haft en relativt regelbunden cykel på 27-28 dagar. Men efter missfallet verkar det ha varierat rejält och jag lyckas inte alls få koll på min ägglossning. Varje gång mensen kommer blir jag förvånad och denna månad kom den helt utan förvarning på dag 22!! ÄL dag 8?? Eller kan det ha att göra med att jag gjorde cellprov förra veckan?

Jag har dessutom fått väldigt mycket mer mensvärk efter missfallet och det kan göra riktigt ont när det är dags, förra cykeln vaknade jag på natten av smärtan och gick på toa och upptäckte störtfloden.. Men har aldrig mellanblödningar och jag hade ett tidigt missfall där jag dessutom gjorde ett extra VUL för att se så det inte fanns rester kvar.

Jag önskar verkligen att jag och min kille kunde köra på varannan dag-taktiken men han jobbar natt och jag dag, så det gäller att vi har koll på ÄL om vi ska kunna pricka in den.. Och just nu verkar vi missa den varenda gång.

Förlåt för långt inlägg men börjar bli frustrerad och fundersam.. Jag är inte den som letar symtom eller inbillar mig att jag är gravid, men jag vill såklart och då underlättar det ju att ha koll på sin cykel..

Ja det är vanligt. Förstår att det är frustrerande. Det är bra att du kollat upp så att det inte är några rester. Tyvärr finns inte så mycket mer man kan göra....
  • T90

Jag och min sambo, nu 28 respektive 25 år, började försöka få ett första barn januari -17 och blev gravida augusti -17. Kontrollbehov och oro ledde till att vi bokade in privat ul i vad vi trodde var v 10. MA konstaterat på ul, hade avstannat i v 6, ofostrig graviditet. Tog cytotec okt -17 och har inte blivit gravid igen. Fått mens i november dec och januari, oregelbunden. Även haft rikliga ägglossningsflytningar vilket gjort att jag trott att ägglossning funnits. Inte orkat ta ägglossningstest men den här månaden tänkte jag prova,bara för att se hur det ligger till egentligen.

Kan förstå att det inte låter som någon lång väntan eller att vi försökt många gånger efter missfallet... Går mest nu och oroar mig för att min livmoder är ogynnsam eller att något annat är fel då det inte tar sig igen. Till saken hör väl att jag blivit djupt deprimerad och har så mycket ångest. Försökt jobba sedan november, fungerat sådär. Drar mig undan,gråtit efter jobbet och på nätterna. Jobbar med nyfödda dessutom,har nog påverkat mig mer än jag velat inse. Vem vill vara den missunnsamma och som tar jobbet till lite för personligt? Sjukskriven just nu och går till professionell samtalskontakt. Givetvis får folk omkring mig gravidbesked hela tiden. Allt känns rätt svart. This is me sharing, vet att ingen kan ge mig någon direkt lösning eller ett svar.

• Elliot1
    EpicNurse skrev 2018-01-31 10:28:52 följande:

Ja det är vanligt. Förstår att det är frustrerande. Det är bra att du kollat upp så att det inte är några rester. Tyvärr finns inte så mycket mer man kan göra....

Okej.. Jag är inte en som tjej som går och känner efter eller inbillar mig massa saker. Mens = icke gravid.. Men är rädd att något annat är knas, började blöda helt utan förvarning fem dagar innan beräknad mens. Blödde som en vanlig mens men hade inte lika ont som jag brukar ha, även om jag kände av värken. Brukar ha mensvärk de 2 första dagarna. Denna gång blödde jag i 3,5 dag istället för 5 dagar som jag brukar. Slutade alltså blöda igår efter lunch men idag har jah fortfarande ont? Något jag borde kolla upp?
  • Tumvante

Min cykel har blivit lite kortare och lite mer oregelbunden. Förr hade jag alltid 28 dagar, sen har den varit allt mellan 25-30 dagar. Men nu senast har den varit 26-27 dagar, kanske håller den på att stabilisera sig igen... kanske...

• Malinmana

För mig såg det ut så här:

Gravid januari -17, mf i vecka 8. Tog sedan 30 dgr tills jag fick mens igen (har vanligtvis 26-27 dgr)

Gravid i april -17 (efter en mens), mf i vecka 7. Därefter fick jag 3 menstruationer, den första mensen kom 30 dgr efter mf. Plussade 16/8-17 och nu är jag i v 33 (om en timme)

• Elinmariajosefin
    T90 skrev 2018-02-03 15:11:03 följande:

Jag och min sambo, nu 28 respektive 25 år, började försöka få ett första barn januari -17 och blev gravida augusti -17. Kontrollbehov och oro ledde till att vi bokade in privat ul i vad vi trodde var v 10. MA konstaterat på ul, hade avstannat i v 6, ofostrig graviditet. Tog cytotec okt -17 och har inte blivit gravid igen. Fått mens i november dec och januari, oregelbunden. Även haft rikliga ägglossningsflytningar vilket gjort att jag trott att ägglossning funnits. Inte orkat ta ägglossningstest men den här månaden tänkte jag prova,bara för att se hur det ligger till egentligen.

Kan förstå att det inte låter som någon lång väntan eller att vi försökt många gånger efter missfallet... Går mest nu och oroar mig för att min livmoder är ogynnsam eller att något annat är fel då det inte tar sig igen. Till saken hör väl att jag blivit djupt deprimerad och har så mycket ångest. Försökt jobba sedan november, fungerat sådär. Drar mig undan,gråtit efter jobbet och på nätterna. Jobbar med nyfödda dessutom,har nog påverkat mig mer än jag velat inse. Vem vill vara den missunnsamma och som tar jobbet till lite för personligt? Sjukskriven just nu och går till professionell samtalskontakt. Givetvis får folk omkring mig gravidbesked hela tiden. Allt känns rätt svart. This is me sharing, vet att ingen kan ge mig någon direkt lösning eller ett svar.

Jag förstår absolut din sorg! Jag har själv en dotter född juli -15. Det tog oss 5 försök den gången. Då hon var en extremt missnöjd bebis och led av grav sömnstörning fram till för ca 6 månader sen ville vi vänta med syskon. Började försöka i maj/juni förra året och blev gravid i oktober. I vecka 11 konstaterades MA i vecka 6. Fick tre doser cytotec som inte verkade och fick efter mycket tjat en skrapning nästan tre veckor efter konstaterat MA. Skrapningen gjordes 15/12 och jag har inte lyckats bli gravid än.

Känner mig otacksam som är så knäckt av detta då vi ju redan har en fantastisk dotter, men jag vill så gärna ha fler barn och att hon ska få ett syskon. Nu kommer det ju bli minst 3,5 år mellan dem och för varje månad känns det jobbigare.
Svar på tråden Fått missfall och blivit gravid igen - när?