Hur var det att leva på 70-talet?
Absolut, även om våra föräldrar försökte skydda oss så att vi inte skulle veta något, så gick det inte att göra det helt.
Fula gubbar varnades man för.
Ang gympa.
Vi hade på oss något baddräktsliknande, fast med trekvartsärm. Till det var det sockeplast. Minns att min gymnastikdress var brun med v-ringning. Var avundsjuk på en tjej som hade en i lila med volang..
Romerska ringar, hoppa över bockar, repen, klättra i "stegarna" och allmänt skutt och hopp var väl det jag mindes mest.
Vi gick i en gammal skolbyggnad (som även min mormor gått i). På vinden på denna förvarades många spännande saker. Uppstoppade djur, foster i olika stadier inplastade i plexiglas. Burkar med div äckliga döda saker i (liggande i sprit).
Minns även dessa hiskeliga bruna manchesterbyxor med utsvängda ben. På knäna så nöttes manchestern bort..
Man stod och mimade till Abba med hopprepet.
Föräldrarna hade fester där de drack grogg. Gin och grapetonic.
Stora släkten på julafton. Ingen var skild eller hade nya familjekonstellationer. Och den aftonen var det nyktert som gällde.
Man kom springandes för att se Anslagstavlan och solens upp och nedgång på tv. Man var svältfödd på tecknat.
Minns min pappa lagade rosthål på "bullig-mercan" med hönsnät och plastic padding. Många körde med skrotiga bilar så det var ingen som direkt reagerade på sånt då. Från slutet av 80-talet och framåt så var det bara nya bilar som gällde dock.
Väldigt rolig tråd detta.
Konstigt bara att många av er beskriver mitt -80 och tidiga -90tal..... =P
Det var ett jävla tjat om kalasbyxor! Kan ni inte bara komma överens om att er uppfattning är olika?
Någon gång I mitten av 70-talet introducerades månadskort för SL-trafiken i Stockholm. Det kostade till en början 50 kr för vuxna och 25 kr för minderåriga och kallades femtiokort respektive tjugofemkort. Senare (minns inte när) höjdes det till 70 respektive 35 kr, en kraftig höjning, och vad de nya prishöjda korten kallades kan ni räkna ut själva.
Det innebar ett enormt lyft, eftersom resenärerna innan dess fick stå i en herrans lång kö vid biljettluckan för att köpa biljetter och stämpla dem inför varje resa. Nu räckte det att visa upp månadskortet när man passerade biljettluckan eller busschauffören. Tidsvinsten var avsevärd och folk slapp missa tåget av den orsaken. Automatspärrar för inpassering fanns inte till en början.
På Stockholms Central fanns stadsbud som körde runt och hämtade resgods på perrongerna. Man kunde även pollettera bagaget inför resan.
I början av 70-talet passerade inte pendeltågen Centralstationen utan hade ändhållplatser med stoppbockar där. Skulle man vidare till andra sidan staden fick man byta tåg. Det gick snabbt att ta sig från tåget och ut på gatan, Perrongerna var ljusa och luftiga, ingen överdäckning då inte. Inte mycket folk och ingen stress. Tågen gick dock relativt sällan.
På pendeltågen fanns skyltar med en bild som uppmanade folk att undvika situationen där alla väljer att sätter sig i mitten av tåget medan första och sista vagnen förblir folktomma.
På den tiden fanns ännu rälsdunk. Man kunde öppna fönstren i vagnarna. SJ-vagnar var lyxigt, trivsamt och genomtänkt inredda i ädelträ och mässing. Bagagehyllorna ovanför sätena var rediga och slukade det mesta.
Den som reste ner till kontinenten kunde ännu de första åren av 70-talet, med lite tur, se ett och annat ånglok i aktiv trafik, som dock mest användes till att dra godståg. Något storskaligt klotter eller graffiti förekom inte, bara i liten skala på t.ex. toaletter.
Jag minns också vintern i Österlen 78/79 eftersom jag firade jul hos min farmor och farfar den julen. De bodde där nere. Jag åkte t.o.m. bil på små grusvägar i skogspartier eftersom de bodde ute på landet och minns snövallarna. Jag vet mao mycket väl hur vintern var på Österlen 78/79 och det var värre där än vid Öresund. Jag minns även vintrarna var vid sundet. Jag har sett is i sundet och minns vad jag minns, som sagt.
Det kan nog stämma att vintrarna inte har blivit snöfattigare de senaste 30 åren eftersom det började bli snöfattigt för ganska exakt 30 år sedan. ;) Jag kan nog sträcka mig så långt som att det kan ha varit vintern i början av 1988 (jan-mars) det började bli snöfattigt. 86/87 var extrem kall däremot, med snö.
I dec 2010 var det så mycket snö i Malmö att snöröjning på de flesta mindre gator var obefintlig. Jag fick lägga snökedjor på bilen den 26/12 för att öht kunna ta mig till jobbet.
Menade du inte i februari 2010? Just det året snöade det mycket i februari; nog mer än något annat år sedan 1988, bortsett från 1994 kanske. Men hur länge ligger snön kvar? Inte så länge va? :) Det är inte riktigt som förr. Och om det snöar, och ligger kvar några dagar, så sker det i regel i februari. Kom det f.ö. någon snö i år i februari. Knappt, om det ens kom något.
Det har som sagt varit skralt med snö de senaste 30 åren, jämfört med tiden före 1988. Precis som jag skrivit tidigare.
2010 var en kall vinter men det fanns ingen, eller mycket dåligt med snö i januari där jag bor. Jag vet eftersom vi skulle åka till Thailand i samma veva. Väl nere i Thailand läste jag däremot om snöovädret som drog in över Sverige i februari, samtidigt som jag njöt i värmen. Det snöade t.o.m. i Barcelona (i februari som sagt), läste jag. Men snön hade i stort sett smält undan när vi kom hem i mars även det fortfarande var kyligt.
Jag tror du blandar ihop enstaka snöoväder på senare år, främst i februari, med de långa och sammanhängande snövintrarna vi hade före 1988. Det är just de snörika och sammanhängande vintrarna jag syftar på, inte enstaka snöoväder i februari som smälter undan ungefär lika snabbt som de kom.
Jo, men då bor du inte där jag bor. Det är viktigt att hälla sig till samma referenspunkt vid en jämförelse före och efter 1988. Om jag t.ex. bodde vid öresundskusten 1985 så blir det liksom fel om jag 30 år senare jämför med Smålands inland.
Någonting hände efter 1988 som innebar att vi kom in i en period med MER snöfattiga-, inte HELT snöfattiga vintrar. Sorry, men jag vet vad jag pratar om (där jag bor). Punkt, slutdiskuterat!
Än en gång, God Jul!
Vi har rätt alla tre, det har blivit lite begreppsförvirring här. I feb 2010 snöade det mycket, det stämmer, då fick vi skotta. Men snön kom sent i januari, det var inte mycket till snövinter innan även om det var kallt. Fast om du hade snö kvar i april var det en uppskottad hög...
Men krax och jag talar om vintern 2010-11, då snöade det kraftigt i nov-dec men snön försvann i febr -11.