Inlägg från: Anonym (Jhgffhh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jhgffhh)

Hur var det att leva på 70-talet?

Uppvuxen i brukssamhälle i medelklassfamilj. Allt politiskt, demonstrationer och gröna vågen såg jag inte mycket av.

Föräldrar satt aldrig och hängde över sina smartphones. Pappa satt däremot klistrad vid aktuellt och rapport vid fasta tider och var då precis lika onåbar. Och när mamma satt på telefonbänken i hallen och sladdrade med vänner och rökte fantiserade jag ibland om att klippa av sladden.

Barn satt aldrig med skärm, men sa väldigt ofta 'jag har ingenting att gööööra!'

Barn var inte tjocka, det fåtal som var det blev ständigt påminda om det.

Att ha barn på daghem var lite skäms och väldigt omdebatterat. Finare med dagmamma eller någon gammal mormor. Jag var hos en granne, en snäll tant. Det var tråkigt så klockorna stannade, men sånt sa man inte.

Alla visste att man skulle akta sig för gubben Arvid som brukade sitta utanför affären. Han var ofta lite full och ville krama småflickor. Kom man inte undan fort nog så passade han på att klämma lite också och en gång när vi gick påskkärringar så stängde han in min kompis och ville inte släppa ut henne förrän hon tog av sig byxorna en stund. Sånt var allmänt känt, men man berättade det inte, man skämdes. Alla visste också vilka som slog frun på lördagkvällen och vilka tonårskillar man skulle passa sig för i grupp, de som hängde vid kiosken.

En av dem som inte fick hänga med dem betalade mig 2 kronor för att få testa en tungkyss. Han ville mer, men jag sa stopp. Det var det äckligaste jag varit med om och jag mådde illa av de där två kronorna länge. Var sju år då. Man fick som tjej tidigt höra hemma att man skulle 'akta sig', till en början var det lite oklart för vad.

Och röken. Inrökt överallt.

Men fritt var det. Man fick sköta sig mycket själv men också skylla sig mycket själv. När jag tänker på allt farligt och idiotiskt man utsatte sig för, men det gick ju bra nästan jämt. Fast inte alltid, en klasskompis till mig drunknade när han var sju och en annan omkom i en idiotisk lek.

Porr fanns inte tillgängligt på nätet, däremot i en hemlig gömma i en lada strax utanför samhället. Vi vallfärdade dit på cykel.

Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?