Hur var det att leva på 70-talet?
Thereisthat skrev 2018-03-21 22:58:05 följande:
Nu väcker jag liv i tråden igen.Jag kollade på serien "Lära för livet" och jag måste säga att serien var riktigt härlig. Men det fanns ett par saker jag reagerade på. Det första är att ungarna tilläts dricka öl, röka och snusa i lärarnas närvaro. Det andra var att det var förvånandsvärt få invandrare i serien. Det tredje jag reagerade på var hur serien var så öppet vänsterorienterad, vilket är märkligt då den producerades av Sveriges Radio som skulle vara objektiva.
Är den här serien tidstypisk för 70-talet? Fick man dricka bärs öppet på skoldanser? Var det verkligen så få invandrare på den tiden? Var Sveriges Radio så vänstervridna redan då?
Jag började på skolan 1977 och började röka när jag var 14 år (i åttan 1984) och när jag gick i 8:an så gick jag i en skola som hade eget rökrum till och med, så man satt inomhus och rökade.
Medan andra skolor så fick man röka på skolgården utan att någon brydde sig, man kunde till och med få sällskap av lärarna som rökte, både på skolgården, eller i rökrum om skolan hade rökrum.
Till och med många sjukhus hade till och med rökrum inomhus, mellan "avdelningarna" på alla våningsplan.
Rökning på "den tiden" var mycket utbrett kraftigt utbrett i alla åldrar. Tände man en cigg på "den tiden" så var det full normalt. Det var även fullt normalt att fråga om man kunde få en cigarett av en vuxen även om man var tonåring. Och cigaretter kunde köpas av alla åldrar, i alla butiker. Det fanns till och med "små paket cigaretter"(10 cigaretters paket). Samma med snusning, ingen brydde sig vilken ålder snusaren hade.
18-års gränsen för cigaretter är en väldigt ung lag, det var ju 1 Januari 1997 som lagen kom att man skulle vara 18år för att köpa tobak (snus, cigg). Så det är bara en 21 år gammal lag.
Apropå vänsterorienterad Sveriges radio.
På 1970-talet så sände det ett barnprogram som hette Vilse i pannkakan.. Det barnprogrammet var "hard core" vänsterorienterad.
P.S
Jag har slutat med vanliga cigaretter. Jag vejpar (e-cigg) i stället.