Inlägg från: Anonym (-69) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-69)

Hur var det att leva på 70-talet?

Min mamma sydde mycket av mina kläder, var inget konstigt med det :)

• Anonym (-69)
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-17 17:48:29 följande:

Kan ha varit slutet på 60-talet man lyssnade mycket på radio och deras olika barnteatrar och uppläsningar av barnböcker för det fanns som jag minns det något som nog hette barnradio

Minns bokuppläsningarna som var på morgonen vid tid för frukosten, Det blåser på månen har fastnat.

Radioteater var det mest föräldrarna som lyssnade på.
  • Anonym (-69)
    vallakra skrev 2017-12-18 13:27:57 följande:

Ja det hade vi alla både pojkar och flickor. Och minns ni tjejernas gympakläder? Som om vi sprang runt i baddräkter med små volanger...

Jag håller med om att långfredagen var urtråkig. Inget på TV, inga kompisar och inte ens godiskiosken var öppen.

Annars kan jag ibland sakna tiden då affärer hade stängt på söndagar. Häromkring fanns det till och med vissa som hade stängt lördagar också.

Jag hade en blå :)
  • Anonym (-69)
    vallakra skrev 2017-12-18 14:46:26 följande:

Diabilder (som alltid hamnade upp-och-ner), använder man såna i skolan numera?

Och som jag älskade planscherna med djur,  Moses i vassen och Sveriges karta. Fröken använde pekpinnen för att visa Kiruna och Karlstad, underbart.

Jag tyckte väldigt mycket om skolan precis som jag tyckt om lekis. Jag minns när dagiset byggdes här i vårt plutt-samhälle. Det sågs med viss skepsis, här var det naturliga att mammorna var hemma.

Finns det någon som minns sammetsbilderna? De där riktigt fula med svart sammet?

Det kanske var i början på 80-talet men jag minns att allt stannade när Ingmar Stenmark tävlade. Även i skolan gick vi ner i filmrummet för att se honom på TV. Gjorde man så på andra ställen också?

Ja, vi fick en tv inrullad i klassrummet när det var slalomtävling.
  • Anonym (-69)
    vallakra skrev 2017-12-18 14:55:42 följande:

Vilken lyx! Här fick hela skolan, ettan till sexan tränga ihop oss vid den enda tv´n som fanns på skolan. Visserligen var vi inte så många men skolans lokaler var heller inte så stora.

På tal om lukter, minns ni björnklister?

Undrar om det fanns tv-apparater till alla klassrum eller om vår fröken alltid lade beslag på den som fanns.

Tänker på björnklister varje gång jag dricker Amaretto :)
  • Anonym (-69)

Jag tittade på Vilse i pannkakan, gillade det programmet.

• Anonym (-69)

Jag hade gabardinbyxor med sydda pressveck. Perfekta att åka rutschkana med, jäklar vilket glid man fick :)

Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?