Inlägg från: Pope Joan II |Visa alla inlägg
  • Pope Joan II

Hur var det att leva på 70-talet?

Anonym (80-talist) skrev 2017-12-14 08:31:09 följande:
    Hur gjorde man innan det fanns bankomater? Men det borde du väl komma ihåg? Du är 15 år äldre än mig och jag minns ändå hur man gick till banken och tog ut pengar med pappersblankett. Jag tog ut och satte in pengar från mitt eget sparkonto så på tidigt nittiotal.
    Man hade ett checkhäfte. Skrattande
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2017-12-14 09:25:44 följande:
    Jag har inte använt checkar som betalmedel sedan 70-talet, och inte checkar alls sedan man kunde betala över internetbanken
    Jag har aldrig använt checkar, jag är född på sent 60-tal, men jag trodde att man kunde svara på hur exempelvis ens föräldrar och andra gjorde (under 70-talet). Jag fick för mig att det var sådant tråden skulle handla om. 
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2017-12-14 09:38:24 följande:
    Check användes, men med bankomatens intåg, så blev det mindre av dessa, för att sedan fasas ut nästan helt när internetbanken blev mer vanligt.

Så svaret är nog faktiskt att det fanns bankomater och de användes, men under 70-talet så fanns det även checkar.
    Samt att alla bankkontor och posten (som även hade bankverksamhet i samband med att de gick ihop med PK-banken) hade kontanter.
    Bankomaterna kom inte förrän i slutet av 70-talet, så det är väl tämligen självklart att det var checkhäftet som användes mest under största delen av decenniet. 
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2017-12-14 10:32:36 följande:
    Orsaken till att jag googlade för jag var rätt säker på att jag hade bankomatkort redan 1978 men blev lite osäker och var tvungen att kolla med min jämnåriga kollega.
    Ja, bankomater fanns, inte överallt, under slutet av 70-talet, men precis som alla annan teknik, så tog det tid innan det blev vanligt och på den tiden tog det mycket längre tid. Så det tog nog över 15 år från det första bankomaten kom och det blev ett direkt alternativ.
    Men bankomat fanns och användes i slutet av 70-talet och även innan dess.
    Min käre mormor gick ner till banken för att betala räkningar så länge hon fixade det var långt in på 90-talet, hon ägde inte ens ett bankomatkort.
    Så då skulle man ju kunna säga att det jag skrev stämde då. Under 70-talet var det vanligare med checkhäfte än med bankomat. SVD näringsliv verkar hålla med. 
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2017-12-14 10:42:29 följande:
    det jag påpekade var att du skrev att bankomat inte kom förrän slutet av 70-talet, inte att alla använde bankomat.
    Sedan var lite frågan (om man ska använda det argumentet) hur vi kom ihåg 70-talet, så mina personliga erfarenheter är precis lika relevanta som dina.
    Så ja, det fanns bankomat i slutet av 70-talet, dessutom i så stort antal att man nog kan säga att det absolut var ett reellt alternativ.
    Jag skulle inte dra mig för att säga mer relevant! Ett veritabelt bottenlöst djup av kunskaper och empiri. 

1970 fanns det 800 uttagsautomater världen runt, så man kilade nog i alla fall inte runt hörnet för att hitta en i Svedala. Det verkar rättvist att säga att tillväxtspurten kom på 80- och 90-talet. 

Men nu får du diskutera Minuten-automater och annat i samma stil med någon annan, jag misstänker att trådstartaren gärna lyssnar på anekdoter om annat än dina och mina google-träffar. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-18 14:06:06 följande:
    De där sockiplasten hade en distinkt lukt
    En annan sak som hade en väldigt distinkt doft var stencilerna med lila text.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?