Inlägg från: Anonym (Född 1968) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Född 1968)

Hur var det att leva på 70-talet?

Är född 1968 och började skolan 1975.

Jag minns att jag såg Olof Palme en 1:a maj. Det var inget konstigt. Trätofflor, Manchesterbyxor och solidaritet var en självklarhet.

Syrran tog med mig på rälsbussen till stan så vi kunde köpa lite tuffa t-shirts.

Jag såg Elvis begravning på TV 1977. Året efter såg jag min andra idol Ronnie Petersson dö på Monza, också på TV såklart.

Var med brorsan och hälsade på släktingar i Tyskland. Vi åkte med i grannens Porsche 911 E. Det var första gången jag åkte i 200km/h och stolarna bak var perfekt för en 7-åring.

Vi besökte DDR och de erfarenheterna är svåra att beskriva för unga idag. Men allt var grått och luktade 2-taktsolja.

• Anonym (Född 1968)

Allting var också lite stelare och krångligare. Information gick långsammare och man kunde verkligen inte sticka ut genom att blanda stilar inom musik och mode.

Drack man Coca-Cola så var man en förrädare som Jussi i Bröderna Lejonhjärta

• Anonym (Född 1968)
    Anonym (Lo) skrev 2017-12-18 13:31:45 följande:

Sockerplast :). Jag försökte förklara för min vuxna dotter vad det var härom dagen med lyckades inte så bra. Jag minns gympadräkterna väl :) Vi hade också speciella gympapåsar, inte individuella väskor som man har idag. En tygpåse.

Pratar vi om sockiplast? Som fått sitt namn av en socka i plast.
  • Anonym (Född 1968)
    optimist63 skrev 2017-12-18 12:14:57 följande:

Så du var inne i killarnas omklädningsrum och tittade? Det syns ju inte annars.

Jag minns också att vi hade kalasbyxor på oss både flickor och pojkar rätt högt upp i ålder,

Vi pojkar hade inte kalasbyxor efter 5 års ålder. Vi hade långkalsonger med y-front från Vinson (Domus klädmärke)
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (Lo) skrev 2017-12-18 13:41:55 följande:

Sorry stavar som en kråka. Vi pratar om samma sak :)

Det var standard på Kyrkans barntimme. Något jag gick på året innan lekis.
  • Anonym (Född 1968)
    Pope Joan II skrev 2017-12-18 14:14:21 följande:

En annan sak som hade en väldigt distinkt doft var stencilerna med lila text.

De luktade ju så gott så det var snudd på förbjudet.
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (60-talist) skrev 2017-12-19 21:26:17 följande:

Samma årgång här och jag har inte haft kalasbyxor. Namnet är mig inte särskilt bekant, men så har jag aldrig varit intresserad av kläder heller. I mitten av 70-talet bar jag utsvängda jeans, sedan blev det s.k. stuprör. V-jeans var populära ett tag också.

Som liten hade jag och många andra mockasiner på fötterna inomhus, i början på 70-talet eller tidigare. Väldigt många gick omkring och klapprade med sina träskor överallt tills de var alldeles nedslitna. De som inte hade träskor hade ofta gympaskor av märket Adidas. På vintern hade man tjocka lovikavantar, grå och dekorerade med garn med djurgårdens färger.

Jeansjackor var vanliga på 70-talet och en del hade skor med klackjärn, liksom cowboyboots. Långt hår inte att förglömma, på killarna.

När jag var 10 så fick jag jeans och jeansjacka Lee rider! Då var man kung på mellanstadiet
  • Anonym (Född 1968)
    Stårschan skrev 2017-12-21 10:39:21 följande:

Det luktade mer.

Bilarnas avgaser var inte renade.

Folk rökte överallt.

Man använde mer parfym.

Massafabriker gjorde att hela nejden luktade apa.

Man kunde drabbas av kåldolmar och liknande till och med i skolan.

Det var vanligare med husdjur (undulater fanns i vart och varannat hem)

Precis, blyad bensin. Inga katalysatorer, dieselfordon utan partikelfilter, tvåtaktare, oljeeldade villor mm. Rökningen var helt sjukt hänsynslös. Allergiker??? Va äter du inte kött heller?

Ja 70-talet luktade verkligen mer!
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-23 16:40:46 följande:

Det fanns mer snö på den tiden och det snöade mycket varje år, även i Skåne. De snöfattiga vintrarna (i alla fall i Skåne) började dyka upp i slutet av 80-talet och har blivit det nya normala sedan dess.

Förutom vintern -78-79 har Skåne inte haft några svåra snövintrar i efterkrigstid.
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-23 19:26:05 följande:

Jag bor i Skåne och minns vintern 78/79. Jag minns även att det snöade mycket mer än det gör idag varje år fram till ca 88/89. Därefter har det varit ungefär som nu. Snö var något självklart på vintern under större delen av 80-talet och i skolorna arrangerades Snöstjärnan varje år; en kortare distans i längdåkning med skidor. Vintern 86/87 hade vi snö men då var det också extremt kallt, så längt ner som -25 grader i januari 1987.

Det var t.o.m. is i sundet i början av 80-talet och troligtvis även 86/87 eftersom det var så kallt. Det jag skriver har jag upplevt och sett med egna ögon.

Jag förstår att du minns det så och jag minns Österlen vintern -78-79, då min pappa bodde där då. Men förstår jag SMHI rätt så har inte vintrarna blivit snöfattigare i Skåne de senaste 30 åren.

Jag har själv bott i både södra och norra Skåne och inser att SMHI har troligen bättre koll på snöläget än mitt minne.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?