Inlägg från: Anonym (1963) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1963)

Hur var det att leva på 70-talet?

Anonym (sirap) skrev 2017-12-13 12:06:57 följande:

Man åt annorlunda. Mycket mindre kött än vi äter nu exempelvis. När var liten på 70-talet var det jättefint och dyrt med lax (odlades väl inte då) men supertrist och billigt med torsk. Fläskfilé var dyrt och fint.

Läsk drack man på julen (julmust eller enbärsläsk) och när man fyllde år. Inte 1,5 liter varje helg eller mer som det är nu.

Man tog också bilen mer sällan och rörde sig mer. Gick eller cyklade till jobbet om det inte var väldigt långt.

Wow, min erfarenhet är tvärtom!

Vi åt kött hemma dagligen. Sällan fisk dock. 

Vi hade alltid en läskback i källaren, ibland en låda Sunkist, när min pappa ännu levde på första halvan av 70-talet.

Bensinen/oljan var billig och vi åkte på söndagsutflykt i stort sett varje vecka. 

Jag är född 1963.
  • Anonym (1963)
    MrC skrev 2017-12-14 10:46:41 följande:

Musiken var bäst. Elvis levde fortfarande. Beatles var aktiva. ABBA var aktiva. Björn Skifs rockade. Hårdrocken började komma på allvar.

Fast Elvis gick ur tiden 1977 så han fanns inte under hela 70-talet.
    Jag minns mycket väl vad jag gjorde och var jag var när nyheten om att Elvis var död kom.

Minns också kvällen då ABBA vara Eurovision och hur man spelade sönder singeln med Waterloo efteråt. Sedan gillade jag inte ABBA efter det.
  • Anonym (1963)
    vallakra skrev 2017-12-14 13:07:46 följande:

Ja, just det. Vi spelade in låtar från radion på kassettband. Minns hur vi satt knäpptysta framför Svensktoppen med två bandspelare mot varandra.

Filmen "Grease" gjorde att min storasyster och alla andra tonåringar gick i 50-talskläder och frisyrer.

När det gäller bankomater så visste jag inte vad det var förrän min (enda rika) klasskompis stolt visade upp sitt Minuten-kort första dan i sjuan 1982. Jag var djupt imponerad.

Jag bodde/bor i en liten håla så vi låg ju lite efter de stora städerna så jag var en bra bit upp i tonåren när jag stiftade bekantskap med sådant som bankomater, pizza, kulglass och lösgodis.

I din pres har du skrivit att du är född 71, hur kunde du då gå i sjuan 82?
    Jag kikade in där då något gjorde att jag kände att du är yngre.
  • Anonym (1963)
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-14 16:20:35 följande:
    Jag minns High Chaparall och hur jag älskade den gamle Buck! Liksom jag var en ung flicka men SOM jag dyrkade denne gamle gubbe!.....skrämmande.
    Och jag var "kär" i Brian Connolly, sångaren i Sweet som var mina stora idoler!
  • Anonym (1963)
    DVQ skrev 2017-12-14 17:36:04 följande:
    Om man inte aktivt fyller i någon ålder när man reggar sig hamnar den på typ 1971. Jag vet för att jag råkade göra samma misstag. Jag är i själva verket yngre än vad som står i min pres här.
    Jo, fast personen har tydligt för egen hand skrivit det när hon skrev om sig själv.
  • Anonym (1963)
    DVQ skrev 2017-12-14 18:12:04 följande:
    Aha, där ser man. Å andra sidan var det inte så stor diff. Hon kan också ha börjat skolan ett år tidigare.
    Hon var 11 år 1982... då tror jag inte hon började sjuan.
  • Anonym (1963)
    DVQ skrev 2017-12-14 18:32:52 följande:
    Nej, men som jag nyss skrev så kan hon ha räknat fel på något år. Hon borde alltså ha börjat sjuan 84.
    Det är sant, det var nog bara ett räknefel. 

På något vis känner jag att någon som är född på 70-talet kanske har svårt att uttala sig om hur det var då, alltså rent allmänt.

Jag är född 1963 och visst har jag minnen från 60-talet men att uttala mig om hur "det var då" känner jag inte att jag riktigt har mandat för. 

(Jag minns första turen i bilen efter högertrafikomläggningen 1967 men för den skull minns jag inte hur trafiken flöt på och hur svårt det var att ändra allt till tvärtom.) 
  • Anonym (1963)
    vallakra skrev 2017-12-15 09:55:38 följande:
    Du har så klart rätt! Jag är lite virrig när det gäller årtal. Jag är född 1971 och började sjuan 1984, helt riktigt. Det innebär ju alltså att jag kom i kontakt med bankomater och minuten-kort två år senare än jag först räknade ut.

Inte så dumt att upptäcka att man är något år yngre än man troddeSkrattande.
    Redan virrig och inte ens 50? Tungan ute

Tänkte väl det, ibland snurrar siffrorna runt. Solig
    vallakra skrev 2017-12-15 10:34:43 följande:
    Varma och ljusa. Jag minns förstås inte så mycket om politik och sådant men jag har starka och tydliga minnen av hur det var att vara barn då.

Det jag minns mest var hur mycket jag tyckte om lekis. Jag får fortfarande pirr i magen när jag går förbi den byggnaden. Idag är det ett äldreboende men jag ser fortfarande mitt älskade lekis.

Jag inbillar mig också att detta med hur man ser på mode och inredning beror lite på hur gammal man var på 70-talet.

Min syster och min make var tonåringar (födda -63) och de kan inte tänka sig något fulare än avokadogrön badrumsinredning ( men maken har fått ge sig, se mina tidigare inlägg), brun, grön och vinröd manchester och storblommiga gardiner.

Jag tycker att vinröd manchester är ursnyggt, jag älskar min avokadogröna toa och handfat. Och när det gäller lappstövlar så är jag lycklig ägare till ett par äkta från 70-talet. Jag använder dem varje dag på vintern och känner mig jättefin.

Det jag minns av nyheter och världshändelser var när Elvis dog (samma dag min bror föddes) samt den islamiska revolutionen 1979. Jag hörde de vuxna prata om hur hemsk Ayatollah Khomeini var. Och så PLO såklart, inte för att jag förstod eller brydde mig så mycket men det genomsyrade min barndom.

Och med risk för att bli idiotförklarad: jag gillade verkligen Vilse i pannkakan...

Jag är lika gammal som din man och syster och jag tycker de gröna badrummen har sin charm man skulle inte vilja ha det själv.

Jag gillade också Vilse i pannkakan och allt annat som Staffan Westerberg gjorde för att roa oss barn. 
  • Anonym (1963)
    Anonym (Vad är jag?) skrev 2017-12-15 22:53:02 följande:

Om man är född t.ex september -79, är man 70-talist eller räknas man som 80-talist?

Skulle säga 70-talist ändå. Även om du bara skrek, bajsade i blöjan och sög på tutte då. Sen 70-talist.
  • Anonym (1963)
    Anonym (Vad är jag?) skrev 2017-12-15 23:00:14 följande:
    Hahaha, ja det var väl det mesta man gjorde. Men känns häftigt att räknas som 70-talist ändå. Önskar dock att jag var född tidigare så jag fått uppleva 70-talet och 80-talet mer...
    Förstår din tanke, vi kan byta!
    Så får du vara 54 och jag 38, det skulle jag inte tacka nej till. Tungan ute
  • Anonym (1963)
    vallakra skrev 2017-12-16 11:33:45 följande:

Träskorna ja, var det bara här de användes året runt? Här hade i alla fall tonåringarna det om de ville vara coola. Minns att jag tyckte det såg så häftigt ut när snön fastnade på skorna så att de blev flera decimeter höga.

Jag hade nog träskor för det mesta, kanske inte om det var FÖR kallt men nästan.
    Kommer ihåg ett par jag hade, de var så nedslitna så träet glappade i ena tån. Jag älskade dem!
    Så en dag när jag för en gångs skull hade haft andra skor i skolan och kom hem efter och det stod ett par nya träskor i hallen... och mina slitna var borta. Min mamma ville överraska mig med ett par nya. Behöver jag säga att jag inte blev glad?
    De gamla hade åkt i i pannan.

Jag gick i åttan tror jag, borde varit runt 1977-1978.
    Minns ännu hur sköna de där trasiga trädojorna var, hur jag guppade med vänstra stortån. 
  • Anonym (1963)
    Anonym (Vad är jag?) skrev 2017-12-17 15:14:33 följande:
    Jag hoppas att det inte är så att du inte trivs med att vara 54. Jag för min del känner att jag blir tryggare i mig själv och bekvämare i samhället ju äldre jag blir. Visst, jag byter gärna med dig
    Nej då, jag lider inte av min ålder men börjar känna att åren rinner på för fort.
    Lite nojig är jag nog... så jag byter som sagt gärna!  Solig

Blir lite konstigt dock att bara vara ett par år äldre än äldsta sonen som är 35! Tungan ute
  • Anonym (1963)
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-17 16:48:37 följande:
    Minns att det inte sändes något som kunde betecknas som lättsamt på långfredagar varken på tv eller radion.
    Man umgicks även kring radion och lyssnade på radioteater 
    Det jag minns var att man inte ringde kompisar på långfredagen och att affärer var stängda.
    Radioteater har jag aldrig lyssnat på vare sig ensam eller med umgänge.

Jag lyssnade inte på radio mer än när låtlistor som jag satt beredd med bandspelaren för att spela in mina favoriter. 
  • Anonym (1963)
    Anonym (63:a) skrev 2017-12-19 10:46:30 följande:
    Kan bero på att du är 5år yngre. I min kull hade pojkar det till 10-12år. Sedan blev det mer ovanligt med kalasbyxor bland både flickar och pojkar minns jag eftersom jag har ett syskon som är 1år äldre än du.
    Jag är årsbarn med dig och där jag kommer ifrån hade pojkarna inte kalasbyxor Alls.
    Pojkarna hade långkallingar och vi tjejer kalasbyxor.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att pojkarna skulle haft det.
  • Anonym (1963)
    Anonym (60-talist) skrev 2017-12-19 21:26:17 följande:
    Samma årgång här och jag har inte haft kalasbyxor. Namnet är mig inte särskilt bekant, men så har jag aldrig varit intresserad av kläder heller. I mitten av 70-talet bar jag utsvängda jeans, sedan blev det s.k. stuprör. V-jeans var populära ett tag också.

Som liten hade jag och många andra mockasiner på fötterna inomhus, i början på 70-talet eller tidigare. Väldigt många gick omkring och klapprade med sina träskor överallt tills de var alldeles nedslitna. De som inte hade träskor hade ofta gympaskor av märket Adidas. På vintern hade man tjocka lovikavantar, grå och dekorerade med garn med djurgårdens färger.

Jeansjackor var vanliga på 70-talet och en del hade skor med klackjärn, liksom cowboyboots. Långt hår inte att förglömma, på killarna.
    Till skillnad mot den andra 63:an så hade jag bara kalasbyxor tills jag var 6-7 år, sedan vill jag minnas att man hade fordrade byxor. 

Lovikkavantarna har jag nog skrivit om i tråden förut, så ja dem minns jag!
  • Anonym (1963)
    Aniiee skrev 2017-12-19 23:44:23 följande:

Väldigt rolig tråd detta.

Konstigt bara att många av er beskriver mitt -80 och tidiga -90tal..... =P

Hur gammal är du?
    Tänker om du har några 70-talsminnen... Solig
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?