Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Hur var det att leva på 70-talet?

Jag är född på första halvan av 70talet, min skoltid var främst på 80talet så minns ju inte så jättemycket.

Men ingen av mina kompisars mammor var hemmafruar, själv började jag hos dagmamma ca 7 månader gammal. Båda mina föräldrar jobbade heltid. Mina föräldrar rökte inte och ingen av kompisarnas föräldrar rökte inomhus, jag var heller aldrig med på nån politisk demonstration.

Vi var som nån skrev friare än dagens barn och hade mindre säkerhet i form av cykelhjälmar mm. Det fanns en del diskussioner om vilka leksaker som var ok, tex var Cindydockan ok men ej Barbie.

• Anonym (Hanna)
    Pope Joan II skrev 2017-12-14 09:21:50 följande:

Man hade ett checkhäfte. 

Intressant hur olika betalningsformer är olika stora i olika länder. Jag bodde i Storbritannien i mitten av 90-talet och då var det fortfarande checkhäfte som gälde där vilket jag inte alls stött på i Sverige.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Anna) skrev 2017-12-13 10:17:58 följande:

Det har de flesta gjort tror jag

90-talet var i princip ett tillnyktrande från 80-talet, med finansiella krascher och allt annat i moderation. Allt utom IT som bara växte och växte (kraschen kom 2001).

Det var i mångt och mycket en väntan på millennieskiftet.

90-talet var min höjdpunkt, med universitetsstudier, första jobben (som IT-konsult så det var high life), massor massor massor av resor med kompisarna.

Det jag minns mest var att jag tyckte musiken var tråkig och funderade över om man generellt börjar tycka det redan när man är strax över 20 eller om det verkligen var så.

sextiotalist skrev 2017-12-13 10:23:12 följande:

Skulle nog säga att det var nog så att det var inte så mycket 90-talsmusik som man kommer ihåg.

Jag älskar ju 80-talsmusiken (mycket mer än 70tals-musiken) och jag var över 20 då

Och jag älskar musiken från 90talet (särskilt det tidiga) gör det fortfarande :Blur, Oasis, Suede, Pulp, stone Roses, Red Hot Chilipeppers, Nirvana, Beastie Boys, Soundgarden, Pearl Jam, Green day, Weezer, the smashing pumpkins för att nämna de stora.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-15 05:40:04 följande:

Nu minns jag plötsligt de här "lappskorna" som väldigt många av oss hade på vintern! Förekommer dom på barn och unga idag?

Näbbstövlar med böj där fram? Vi kallade dem näverstövlar fast de ju knappast var gjorda av näver...

Såna har jag inte sett på länge.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?