• Anonym (Lo)

Hur var det att leva på 70-talet?

Jag var 10 år 1974. Min mamma rökte i bilen. Vi tre barn behövde inte ha bilbälte för vi satt i baksätet :) Bälteslagen för framsäte kom -75 och baksäte på 89-talet. Bilarna var mindre och vägarna inte gjorda för så hög fart. Vår Saab-66 snittade typ 60 km/h.

Vi fick färg-TV typ 1974. Det var stort. Mina föräldrar var medelklass och vi bodde i en halvstor stad men bra jobbmöjligheter. Mina föräldrar kom från Sthlm. Jag var dagisbarn, min mamma jobbade men det var inte helt självklart. Kvinnorna runt oss jobbade, men det var mycket deltid och inga avancerade jobb.

Maten, som redan diskuterats mycket i tråden, var dyr i förhållande tilll inkomsten. Inte alls som nu. Mataffärerna var söndagsstängda. Lax tror jag inte vi åt alls. Däremot mycket torsk. Bl a tiorskromsbiffar fy för den lede! Minns också fattiga riddare. Kött var väldigt sällsynt hos oss. Läsk var partydricka och fanns i 33cl flaskor. Annars drack man vatten och saft.

Runt -73/-74 började vi köpa kläder på postorder. Jag var yngst och fick mest ärva kläder men just då kunde även jag få något nytt.

Jag och min kompis gick till skolan från 1:a klass. Till stallet fick vi cykla och det var kanske 5-6 km. Men då var vi lite äldre.

Min storasyster hängde i folkparken när Ted Gärdestad var tokstor. Tonårstjejerna var helt galna :). ABBA vann Eurovision 1974 och vi hade alla deras skivor. Plus en av Boney M med ett riktigt skumt skivomslag med en massa kvinnor och kedjor. Hade inte funkat idag, och knappast då heller.

Att semestra utomlands gjorde inte vi. På söndagarna var det utflykter till olika stugor i skogen typ friluftsfrämjandet där vi åt spenatsoppa med ägg.

1975 flyttade vi till Sthlm och köpte Ikea-möbler för första gången. Det stora varuhuset i Kungens Kurva hade Dick funnits några år då.

• Anonym (Lo)

Oljekrisen började 1973 men jag har inget minne av att det påverkade vårt bilåkande. Vi åkte mycket bil.

Däremot skulle vi ibland ta oss tilll ett stall som låg längre bort. Säg 12-13 km. Dit cyklade vi när vi var 9 år. Inget konstigt. Det kanske är ovanligare idag? Kidsen skjutsas mer till aktiviteter, men det beror kanske på mer trafik, osäkrare samhälle och ett allmänt högre tempo. Vad tror ni?

• Anonym (Lo)

Jag minns också den första svenska MC Donaldsrestaurangen som låg (fortfarande ligger) på Kungsgatan i Sthlm. Jag och min kompis var ca 13 år och vi åkte till stan i platåträdskor. Åt hamburgare och något som var nytt för oss, Milkshake :). Jordgubb var vår favoritsmak. Det var stort för oss i yngre tonåren.

• Anonym (Lo)
    sextiotalist skrev 2017-12-14 17:03:33 följande:
    Några år senare fanns både McDonald och Clock på söder. Många gånger åt man lunch där när skolans mat var kass
    Precis! Jag tror Clock var större än Mc Donalds på den tiden. Clockkedjan lades sedan ner och medförde stora kostnader för sin ägare. Men det var långt senare.

Jag har inget minne av att min familj åt ute speciellt mycket. Men det hängde kanske inte ihop med 70-talet i sig. Snarare en annan prioritering och en  stökig skiljsmässa i mitten på 70-talet.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-14 17:16:48 följande:
    David Cassidy var min kärlek, gjorde egen pins med hans porträtt genom klippa ut ansiktsbild och tejpa fast på någon annan pin.
    Vi lyssnade på The Osmonds och Bay City Rollers :). 
  • Anonym (Lo)
    vallakra skrev 2017-12-18 13:27:57 följande:

Ja det hade vi alla både pojkar och flickor. Och minns ni tjejernas gympakläder? Som om vi sprang runt i baddräkter med små volanger...

Jag håller med om att långfredagen var urtråkig. Inget på TV, inga kompisar och inte ens godiskiosken var öppen.

Annars kan jag ibland sakna tiden då affärer hade stängt på söndagar. Häromkring fanns det till och med vissa som hade stängt lördagar också.

Sockerplast :). Jag försökte förklara för min vuxna dotter vad det var härom dagen med lyckades inte så bra. Jag minns gympadräkterna väl :) Vi hade också speciella gympapåsar, inte individuella väskor som man har idag. En tygpåse.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-18 13:35:08 följande:

Pratar vi om sockiplast? Som fått sitt namn av en socka i plast.

Sorry stavar som en kråka. Vi pratar om samma sak :)
  • Anonym (Lo)

Jag och mina syskon gick på ridskola. Många ridlärare kom från kavalleriet. Inte så pedagogiskt utbildade kanske som det blev senare med riktiga ridlärarutbildningar på framför allt Strömsholm.

Det var rätt tufft, åtminstone på min ridskola.

• Anonym (Lo)

Björnklister luktade gott!

Det fanns en blåstencilapparat på min pappas jobb som jag fick leka med. Jag gjorde egna hästtidningar i upplaga om typ 10 st. 

Minns också super-8 filmer som alltid trasslade när man skulle se på  film. 

Min storasyster läste Starlet. De stod på en hylla i hennes rum, hon hade alla. De kom i ett litet behändigt format. Jag läste tidningen Min Häst som kom ut med  första numren i början av 70-talet. Tror den  finns fortfarande faktiskt. Mamma  läste Femina.

• Anonym (Lo)

Det var ett jävla tjat om kalasbyxor! Kan ni inte bara komma överens om att er uppfattning är olika?

Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?