Hur var det att leva på 70-talet?
Vi bodde i stor och fin villa på en lön. Min far var civilingenjör och mamma hemmafru tills jag började skolan. Sen började mamma på socialhögskolan. Allt var väldigt socialt och kollektivt, minns jag. Vi var väldigt medvetna. Jag höll föredrag för släkten om barnen i Bangladesh när jag var tre. Jag älskade skolan, där var det ordning och reda, bra lärare och vi fick lära oss en massa tyckte jag. Lugnt var det i skolan trots att vi var trettio i klassen när jag började ettan. Det fanns även kommunal musikskola och jag spelade två instrument, spelade basket, åkte konståkning och var med i scouterna. Det hann man med för man behövde inte göra en massa läxor, vi lärde oss det vi behövde i skolan på skoltid. Min mamma var den enda av mina kompisars mammor som inte var hemma när vi kom hem från skolan. Jag gick därför på fritids. Vi var två på hela skolan som gick på fritids, vi gick i syskongrupp på förskolan med de små barnen. Vi spelade pingis med varandra och fick mellis. De ensamstående mammornas barn gick inte på fritids , de var nyckelbarn och gick hem själva. För mig var sjuttiotalet bekymmerslöst och lugnt. Man hörde aldrig talas om rån, pedofiler eller liknande.