• Panke

Ny partner pratar inte barnens språk - någon med erfarenhet?

Hej, jag har försökt att googla kring detta för jag är så nyfiken på om det är någon mer som har upplevt det men inte hittat något. 

Jag är ensamstående med två lågstadiebarn. De är tvåspråkiga då vårt hemspråk inte är svenska. Och det fungerar toppen. Sedan ett par år sedan har jag en partner som inte kan vare sig svenska eller vårt hemspråk. Vi pratar engelska med varandra, vilket barnen inte kan (än). 

Det verkar fungera hyfsat, barnen snappar upp mer och mer engelska och han svenska, men det kommer ta tid innan någon av dem är flytande på varandras språk. Vi planerar att flytta ihop i framtiden och såklart funderar jag på hur det kommer att bli med språket.

Jag har ingen direkt fråga, mest undrar om det är någon som upplevt detta och vilka erfarenheter som finns. När jag träffade honom tyckte jag först att det var en "dealbreaker", man kan väl inte ha en partner som inte kan prata med barnen? 

• Svar på tråden Ny partner pratar inte barnens språk - någon med erfarenhet?
  • Panke

Stort tack för ditt svar, jag blir jätteglad att höra att det finns någon som varit med om det och att jag inte är ett totalt UFO

Och såklart ännu roligare att du har bra erfarenheter. Jag längtar mycket efter att de ska kunna prata med varandra ordentligt, för även om de kommer bra överens så är det ju så mycket som inte kommer med.

Hur pratar ni med varandra i nuläget? Pratar alla svenska hemma? Engelska? Blandar? Hur länge sen var det han flyttade hit?

• Panke

Låter underbart, jag får gott hopp om en fin framtid när jag läser detta. 

Svar på tråden Ny partner pratar inte barnens språk - någon med erfarenhet?