• adisa
    Man Redo skrev 2017-12-10 03:29:27 följande:

Tack, jag loggade in på Skatteverket, och där står att jag är juridiskt ansvarig för barnet.

Det innebär officiellt vårdnad?

Ja, alltså det är ju ganska enkelt för dig att ta reda på om du har vårdnaden eller inte. Men ja, juridiskt ansvar har man som vårdnadshavare.

"Att ha vårdnad om ett barn innebär vissa plikter, till exempel se till att barnet får den omvårdnad, trygghet och fostran som barnet behöver samt se till att barnet inte far illa. Vårdnadshavaren har även rätten och skyldigheten att besluta i personliga frågor som är viktiga för barnet, till exempel om barnets utbildning. Ju äldre barnet bli, desto större hänsyn ska tas till vad barnet själv vill.

Med vårdnad menas det juridiska ansvaret som en vårdnadshavare har. Vårdnadshavaren har oftast också den faktiska vårdnaden, det vill säga bor med och sköter om barnet".

Saxat från: www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/foraldrar-och-barn/
  • adisa

När jag loggar in på mina sidor på skatteverket under personuppgifter, där man bl a kan se folkbokföringsadress, står det "barn under 18 år som du är vårdnadshavare för" tillsammans med dennes personnummer, namn och folkbokföringsadress.

Står det så när du loggar in på dina sidor hos Skatteverket (eller inte) så har du svaret på din fråga.

Svar på tråden Gemensam vårdnad