• Man Redo

Gemensam vårdnad

Var kan man se om man har gemensam vårdnad om ett barn?

Kan man kolla det på skatteverket?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad
  • Man Redo
    äldreochklokare skrev 2017-12-09 13:34:25 följande:

Hur menar du? Vet du inte om du har vårdnad om egna barn? 

Nej. Och jag vill kolla upp det. Var kan jag se det?
  • Man Redo
    Kerubmamman skrev 2017-12-09 14:10:37 följande:
    Fick du hälften av fp-dagarna när barnen föddes? 
    Seven Costanza skrev 2017-12-09 14:20:26 följande:

Var ni gifta när barnet föddes? Då har ni automatiskt gemensam vårdnad. Om ni var ogifta måste mamman ha skrivit på ett papper om gemensam vårdnad annars har hon ensam.

Jag är intresserad av frågeställningen i TS.

• Man Redo
    Kerubmamman skrev 2017-12-10 10:51:59 följande:

Svaret på våra frågor ger dig svaret på om du är vårdnadshavare eller inte.
    Nej
  • Man Redo
    Kasperina skrev 2017-12-10 12:18:54 följande:
    Om du har fått hälften av dagarna hos FP (enkelt att logga in) så har ni gemensam vårdnad. Har du inte fått några dagar har mamman ensam vårdnad. Har du fått alla dagar har du ensam vårdnad.
    Var det inte det du undrade över?
    Nej, jag undrar var man kan se om man juridisk vårdnad om ett barn.

Jag utgår från att det är skatteverket, men jag vill få det bekräftat.
  • Man Redo
    äldreochklokare skrev 2017-12-10 13:51:38 följande:
    Men ring Skatteverket istället!
    Trådarna existerar för att vi ska kunna dryfta saker, om du ogillar det får du göra något annat!
  • Man Redo
    MammaKajsa skrev 2017-12-10 14:50:18 följande:

Du kan logga in på "mina sidor" på försäkringskassan, och kolla under "min profil" och "barn". Där ser du vilka barn som du är vårdnadshavare för.

Försäkringskassan är ett nationellt socialförsäkringsystem som omfattar barn som bor i Sverige.

Jag vill veta var man ser att man har juridiskt vårdnad om ett barn.

Alla som skriver i tråden omeds nu att att läsa TS, och om man vet svaret, svara på frågan. Om man inte vet svaret, så är det onödigt att svara på något helt annat än det i TS, eftersom ni bara slänger bort er egen tid.
  • Man Redo
    adisa skrev 2017-12-10 15:24:18 följande:
    Ja, alltså det är ju ganska enkelt för dig att ta reda på om du har vårdnaden eller inte. Men ja, juridiskt ansvar har man som vårdnadshavare.

"Att ha vårdnad om ett barn innebär vissa plikter, till exempel se till att barnet får den omvårdnad, trygghet och fostran som barnet behöver samt se till att barnet inte far illa. Vårdnadshavaren har även rätten och skyldigheten att besluta i personliga frågor som är viktiga för barnet, till exempel om barnets utbildning. Ju äldre barnet bli, desto större hänsyn ska tas till vad barnet själv vill.

Med vårdnad menas det juridiska ansvaret som en vårdnadshavare har. Vårdnadshavaren har oftast också den faktiska vårdnaden, det vill säga bor med och sköter om barnet".

Saxat från: www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/foraldrar-och-barn/
    "Ja, alltså det är ju ganska enkelt för dig att ta reda på om du har vårdnaden eller inte."

Enkelt sålunda. Så hur går detta enkla till?

Svaret finns i det jag hittade hos skatteverket?
  • Man Redo
    adisa skrev 2017-12-10 17:02:35 följande:

När jag loggar in på mina sidor på skatteverket under personuppgifter, där man bl a kan se folkbokföringsadress, står det "barn under 18 år som du är vårdnadshavare för" tillsammans med dennes personnummer, namn och folkbokföringsadress.

Står det så när du loggar in på dina sidor hos Skatteverket (eller inte) så har du svaret på din fråga.

Tack Adisa, du är en ängel. Ja det står så där.
  • Man Redo
    Kasperina skrev 2017-12-10 17:33:51 följande:
    Och flera stycken har svarat att du kan se det om du loggar in hos försäkringskassan, vilket är ett korrekt svar på din fråga.
    MammaKajsa skrev 2017-12-10 17:37:14 följande:

Men herre gud, att vara vårdnadshavare är ATT ha juridisk vårdnad om ett barn! 

Och både på "dina sidor" på Försäkringskassan och på Skatteverket ser du vilka barn du är vårdnadshavare för! 

Försäkringskassan är en nationell socialförsäkring, och därför finns inte barn som inte bor i Sverige med i det systemet.

Ni ska ha tack för att ni försökte hjälpa, men ni är två höns som inte kan läsa en TS.

Svar på tråden Gemensam vårdnad