• Anonym (Förtvivlad)

Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta

Sonen kom hem till mig idag för helgumgänge och berättar det jag haft på känn ett bra tag. Han måste bo hos farmor när pappan jobbar, för styvmamman har en bebis att ta hand om och vill inte ha honom där.

Har påtalat flera gånger att det är bättre att pojken bor hos mig, eftersom pappan jobbar 25 mil bort på veckorna och pojken mest ändå verkar bo hos farmor, men han vill inte ta diskussionen ens. Pojken är tydlig med att han vill bo hos mig.

Vad göra?

• Svar på tråden Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta
  • Anonym (Rosett)

Hur gammalt är barnet?

• Anonym (Rosett)

Hur ofta är barnet hos dig nu?

• Anonym (familj)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-12-08 16:02:39 följande:

Sonen kom hem till mig idag för helgumgänge och berättar det jag haft på känn ett bra tag. Han måste bo hos farmor när pappan jobbar, för styvmamman har en bebis att ta hand om och vill inte ha honom där.

Har påtalat flera gånger att det är bättre att pojken bor hos mig, eftersom pappan jobbar 25 mil bort på veckorna och pojken mest ändå verkar bo hos farmor, men han vill inte ta diskussionen ens. Pojken är tydlig med att han vill bo hos mig.

Vad göra?

Ta det till familjerätten!

Det är ju pappan som pojken ska bo hos, inte farmor eller pappans nya. 

Bor pojken alltså heltid hos pappan och är hos dig på helgerna? Men får vara hos farmor nu när nya kvinnan fått ett eget barn?

Det kan ju inte på något sätt gagna pojken att växa upp så, att bo hos pappan som inte är hemma, ovälkommen hos den nya kvinnan och får bo hos farmor istället för hos sin mamma.
  • Kjell2

Du tar en dialog med pappan. Funkar inte det familjerätten, funkar inte det tingsrätten.

• Anonym (Förtvivlad)

Pojken är 8 år. Är hos mig varannan helg samt lov. Vi hade varannan vecka innan jag flyttade till annan ort pga jobb. Ville inte slita upp pojken från födelseorten.

• Meriall

Hur skulle du vilja ha det? Du vill inte att han flyttar från orten där han bor nu men du vill inte bo där. Du vill inte att han är hos farmor och han kan inte vara hos pappan då pappan jobbar borta. Svårt att se någon lösning här som är möjlig så hur tänker du? 

• Anonym (Suck)
    Meriall skrev 2017-12-08 16:13:44 följande:

Hur skulle du vilja ha det? Du vill inte att han flyttar från orten där han bor nu men du vill inte bo där. Du vill inte att han är hos farmor och han kan inte vara hos pappan då pappan jobbar borta. Svårt att se någon lösning här som är möjlig så hur tänker du? 

Ts VILLE inte slita upp honom. Nu vill Ts att han ska bo med henne då pappan mest är bortrest och styvmamman inte vill ha honom hemma hos sig.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-12-08 16:11:43 följande:

Pojken är 8 år. Är hos mig varannan helg samt lov. Vi hade varannan vecka innan jag flyttade till annan ort pga jobb. Ville inte slita upp pojken från födelseorten.

Stackars barn. En 8 åring är ju ganska självgående. Ta det till familjerätten. Det är ju helt sjukt detta.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Meriall skrev 2017-12-08 16:13:44 följande:

Med tanke på situationen som var då - så var det bättre att han bodde hos pappan. Finns inga jobb där jag bodde, men fick jobb på annan ort. Där fanns det dock inga bostäder, så fick hyra i andrahand tills jag fick eget.

Nu är situationen en annan. Jag har köpt bostadsrätt och har därmed ett tryggt boende. Dessutom fungerar det uppenbarligen inte hos pappan, därför anser jag att det är bäst att pojken flyttar hem till mig.
Svar på tråden Sonen har fått syskon - får inte vara hemma när pappan jobbar borta