• Amak

Sola solarium?

Man brukar tåla solen bättre om man äter mer fett, som kokosfett och ekologiskt smör. Förr hade jag ofta soleksem, men efter att jag börjat ta kokosfett i kaffet som frukost på morgonen, så har jag inte fått soleksem någon mer gång. 

Var försiktigt med solen och rådgör med en läkare. Det kan hända att din idé om solarium inte är så dum ändå, om du brukar bränna dig mycket i början av varje sommar. Att försiktigt sola sig lite brun så att du får ett skydd mot solen. Så att du slipper bli röd? Men prata med en läkare först. Det är jättefarligt att bränna sig. Men att bli brun skyddar förmodligen mot andra typer av cancer. 

• Amak
    Thereisthat skrev 2017-12-10 10:05:53 följande:
    Det är väldigt synd att det inte finns något alternativ för oss blekisar att få en bra grundbränna inför sommaren eller lite brunare hy under vintern. :(

Men jag funderar på att gå till en hudläkare istället och prata.
    Det finns ett alternativ och det är att vara ytterst försiktig i början av våren och sommaren. Att vistas i solen mitt på dagen kanske en kvart första dagen, 20 minuter nästa dag osv. Då bygger du upp ett skydd mot solen. Var så avklädd du kan men exponera dig för solen bara korta stunder, max en halvtimme och om du är känslig ännu kortare i början, när solen är som starkast. 
  • Amak
    Thereisthat skrev 2017-12-10 10:36:35 följande:
    Bra idé! Det var lite det som var min tanke med solarium, att bara sola typ fem minuter i veckan. Men det verkar ju inte ge något skydd så det känns onödigt.
    Men det verkar som att solariebränna inte ger samma skydd, enligt vad de andra skriver i tråden. Det kan mycket väl vara sant.

Men att göra så här med solen tror jag verkligen fungerar, jag gör så med mina barn och mig själv i början på sommaren. Men vissa vårar är svåra, då de varit så supervarma och barnen är ute länge på förskola/fritids tidigt på våren, ibland i bara t-shirt och då har jag varit tvungen att smörja dem med solskyddsfaktor istället, för jag kan ju inte kontrollera deras utevistelse där. 

Men sola aldrig på hud som blivit röd. Det är viktigt att vara försiktig. Men ju brunare man är, desto bättre skydd har man. Men man ska aldrig bli röd. 
  • Amak
    myskmalva skrev 2017-12-10 11:13:56 följande:

Så brukar jag göra. Söderväggar är underbara! Men en hel kvart första dagen är alldeles för mycket för mig, i alla fall om jag är ute när solen står som högst. Då blir huden röd och svider i ett par dagar.
    Ja, TS, det kanske är bättre att du börjar med 10 minuter. 
Svar på tråden Sola solarium?