Vad tycker ni om namnet...
Tycker det är fint på engelska, mindre fint på svenska. Uttalar du det ned långt eller kort A?
Tycker det är fint på engelska, mindre fint på svenska. Uttalar du det ned långt eller kort A?
Jättegulligt! Fint både med och utan betoning på a:et. Passar både på barn och vuxen.
Jag tror adidas menar att man kan uttala det med två olika a- ljud: antingen som samma a som i " laga" eller "mat" eller samma a som i "dansa", "svans" eller "attans". Det sista a- ljudet upplevs nog som kortare.
Nej, jag menar betoning på a:et såsom jag skrev. Kanske hade blivit tydligare om jag skrivit det med akut eller grav accent? Ártur visavi Àrtur?
Minst lika nyfiken blev jag när du undrade om man uttalar det "ned" långt eller kort "a", men sen insåg jag att jag nog kunde tolka in att du menade "med" istället för "ned". :)
Tror du också innerst inne förstod hur jag menade!? I min värld och även när jag gick i skolan har man kunnat säga att man lägger betoning på en viss bokstav. Men då har jag lärt mig något nytt nu då, tack för det!