Aliona skrev 2017-12-06 20:12:18 följande:
Tack
Ja, journalsamtalet är ganska likt utredningen i Sverige. Ungefär samma frågor. I Danmark pratade vi dessutom om valet av kontaktbar/icke-kontaktbar donator men annars var det ganska likt. Lite mindre av just utredning/bedömning skulle jag också säga.
Efterförloppet beror på om ni är olikkönat eller samkönat par. Om du är kvinna och gift med en man så gäller faderskapspresumtionen, dvs din man kommer att bli betraktad som pappa oavsett om ni har gjort assisterad befruktning. Om du lever med en annan kvinna så måste ni först göra en faderskapsutredning och när den är nedlagd kan ni ansöka om närståendeadoption i Tingsrätten. Det är inget krångligt men det kan ta lite tid. Vår son var sju månader när adoptionen gick igenom, och under den tiden står den kvinna som inte har fött utan möjligheter till vårdnad om man skiljer sig eller om den födande mamman dör. Obehagligt, men det slipper ni som sagt om ni är man-kvinna.
Behandlingarna kostar lite olika, beroende på om man väljer hormonstimulerad behandling, vilken typ av donator och om det är helg eller inte. I runda slängar tror jag att våra behandlingar gick på kanske 8000 SEK styck. Plus resan dit då. De flesta kliniker har prislistor på sina websidor så ni kan räkna, men det kan ju vara lite svårt i början att veta hur man vill göra. Journalsamtalet är ett bra tillfälle att ställa frågor och få hjälp med funderingar.
Tack igen för svar!
Vi är ett samkönat par. Okej, så även fast vi gör insemination så måste det göras en faderskapsutredning? Jag trodde att den icke-bärande föräldern skrev på ett papper innan inseminationen och godkänner behandlingen och förstår att det (förhoppningsvis) blir ett barn av det. Oj.. sju månader är väldigt lång tid. Hur funkar det med föräldraledighet och sånt då jag antar att jag (bärande) kommer få ensam vårdnad tills adoptionen går igenom?
Förlåt att jag frågar dig massor, kanske är lättare att fråga i samtal med kliniken :)