Inlägg från: ChansTillLiv |Visa alla inlägg
  • ChansTillLiv

Sahlgrenska eller Malmö?

Ellina skrev 2017-12-06 16:00:54 följande:

Vi står på väntelista på Sahlgrenska för insemination, typiskt där kötiden är som längst.. Vill helst ha bebis i går (haha) men eftersom det kan ta 4 år att komma fram på Sahlgrenska börjar vi tänka om lite.

Det är ett stort problem med långa väntetider för insemination med donerad sperma. Har ni övervägt privat donation? För det tar ju både bort problemet med lång kötid och gör kötiden lite kortare för de som måste gå genom landstinget (t.ex för egna fertilitetsproblem). Sen blir kostnaden förmodligen mycket lägre också
  • ChansTillLiv
    Aliona skrev 2017-12-06 16:47:38 följande:

Fast det tillför ju en del juridiska risker som jag i alla fall inte hade velat utsätta mig för.

Jag känner inte till några juridiska risker? Visst, en donator kan oroa sig för att tvingas betala underhåll och en mottagare kan oroa sig för donatorn kommer söka umgänge, men när båda är överens om upplägget så tar ju de två orosmomenten ut varandra
  • ChansTillLiv
    Aliona skrev 2017-12-06 17:10:09 följande:

Ja, det är ju just det som är de juridiska riskerna. Donatorn kan stämma på båda vårdnad och umgänge. Donatorn är fader i lagens öga, så pappan står helt utan några rättigheter till sitt eget barn om det vill sig illa. Det finns inget avtal man kan skriva som blir juridiskt bindande. Och nej, att mamman kan stämma donatorn på underhåll tar knappast bort risken att pappan inte blir erkänd som fader/vårdnadshavare.

Enda gången jag kan tänka mig att det är bra med privat donator är om man vill att det ska vara någon man känner och /eller att donatorn ska vara en del i barnets liv. Annars är det bara en onödig risk att skaffa barn utanför det juridiska skyddsnätet. Man kan båda resa utomlands och skaffa sperma från spermabank för heminsemination om man vill gå utanför svenska sjukvården. Det senare är inte helt lagligt, men då finns det iaf ingen utomstående donator som kan kräva faderskap/vårdnad/umgänge med barnet.

Det finns ju lösningar om man har en sådan oro. Jag hjälpte till exempel en mottagare tidigare i höstas som jag enbart kommunicerade med via en anonym mejladress hon skapat. Det gick hur bra som helst, ledde hela vägen fram till möte och donation. Jag fick aldrig veta hennes namn och jag frågade heller inte efter det.

Det kan ju hända att någon donator här och där visar sig vara knäpp, men de flesta är nog som jag, pappa till egna barn sen tidigare som får den sociala biten därifrån och inte söker någon roll i donatorbarns liv. Jag tror man får gå på känsla och givetvis prata en hel del med en donator på förhand för att se om allt stämmer
  • ChansTillLiv
    Aliona skrev 2017-12-06 20:26:25 följande:

Jo, det är ju en lösning, men då har å andra sidan mamman tagit bort möjligheten för barnet att få reda på sitt genetiska ursprung, om det skulle bli viktigt för honom eller henne senare i livet. Det är annars en lagstadgad rätt för donatorbarn i Sverige. 

Jag tror säkert att de flesta privata datorer är bra och hederliga män som du, som bara vill hjälpa till. Och jag är evigt tacksam att det finns män som vill donera. Säger inte heller att det nödvändigtvis är fel med privatdonationer, men det handlar ju om det allra viktigaste vi har, och då bör man känna till vilka juridiska konsekvenser det blir så att man gör ett välinformerat och noga övervägt val. Inte minst gäller det för pappan/den icke-födande föräldern som är den som står utan rättigheter om något händer. 

Jo, i exemplet du nämner skulle det bli ett problem att blanda anonymitet med icke-anonymitet. Jag försöker inte hävda att privat donation är bättre i sig än att gå via klinik, men de nackdelar som finns kan göra det till ett bättre val för många. Man tänker kanske främst på kvinnor nära slutet av sin fertilitet som inte kan vänta särskilt länge i en kö, men landstinget avvisar också vissa av medicinska orsaker och andra har inte resurser för att finansiera insemination på klinik

Men jag uppskattar ditt perspektiv, det blir intressant när man kan se det från olika vinklar!
Svar på tråden Sahlgrenska eller Malmö?