• Idun17

Vikblöjor och ullbyxor

Hej allihopa..

Nu är min tös 5 månader gammal, och vi har hittills använt engångsblöjor. Smidigt, men jösses vad dyrt det har varit. Hon kissar ju och bajsar jämt och blir genast gnällig över detta så då får vi byta - nästan 600 kr i månaden. Jag och min sambo diskuterade pengar och kom fram till att vi måste se över alternativen. 

VIKBLÖJOR. När jag läste på om dessa och beställde kändes det som det självklara valet eftersom de är så billiga, dessutom så kan vi tvätta i samma tvätt som våra tvättlappar (bomullslappar med vatten och rapsolja) så vi lär inte tvätta mer för detta. Någon som har testat vikblöjor med ull-blöjbyxor???

PROBLEMET: Vi har köpt av märket Disana, ett rutvävt bomullstyg strl 80X80cm. Det stod på hemsidan att det skulle räcka med detta tyg eftersom det suger upp vätska. Men det läcker igenom på en gång, kiss alltså. Bajs vet jag inte än. Så jag fick köpa ilägg, som det står att man kan ha på natten för extra sugförmåga (Disana också), men det läcker igenom. 

Har någon nåt tips? Jag viker flygplansvikning, viker en kant där bak och så viker jag in runt låren. Vill så gärna att det ska funka :(

• Svar på tråden Vikblöjor och ullbyxor
  • Zmarre

Använder du ullbyxor som skal? Är dessa nya kanske de behöver kuras. Ullbyxor kan även behöva kissas in. De blir liksom tätare när de blivit kissiga några gånger. Har du Facebook så finns det en grupp som heter tygblöjor. Där kan man få mycket hjälp som nybörjare på tygblöjor.

Själv använder jag vikblöjor som i lägg i gDaipers och tycker de funkar riktigt bra.

• Idun17

Ja ullbyxor. Läste nånstans att det inte var nödvändigt att kura innan första användningen. Men klart det är om de läcker sen är jag rätt säker på att mina vikningar inte är tillräckligt bra för att hålla tätt. Men man hinner ju aldrig öva för till Slut blir hon ju irriterad på en och då slafsar man bara ilägghop det

Nu hängde jag inte med, använder du vikblöjor i sig som ilägg? Ska kika på gdiapers

• Zmarre

Jag har inte själv använt ull då jag inte heller fick till vikningarna. Så är ingen ullexpert, men har läst att nya kan behöva kissas in innan de håller riktigt tätt.

Orkade inte tjorva med att gå till vikningarna när dottern var nyfödd så blev engångs till hon var 3 månader ungefär, då testade vi gDaipers som vi fick låna av en vän. Tycker att det är ett system som fungerar bra. Kanske inte de billigaste om man ska köpa nytt, men jag hittade begagnat till bra pris. Man behöver inte så många, klarar oss utan problem med 5 blöjbyxor. Och då jag redan hade en hel del vikblöjor så använde jag dem limpvikta som inlägg. Tycker det fungerar bättre än orginal inläggen, fast blir lite bylsigare. Men det är nog en smaksak.

Vet inte om jag hjälper ditt problem men ge inte upp tyg, finns många olika system, gäller att hitta det som man trivs bäst med.

• Yllan87

Jag hade stora problem med just de vikblöjorna i början, de sög inte alls, kisset bara rann ut. Nu har jag tvättat de ytterligare några gånger och hängtorkar istället för att torktumla och de suger fint och är så bra som alla säger :) så mitt tips är att dubbelkolla så de suger ordentligt. Jag använder de med PUL-skal utanpå från Imse vimse. Lycka till!

Svar på tråden Vikblöjor och ullbyxor