• Anonym (anonym)

Byta förnamn, varför är det tabu?

I över 20 år har jag hetat Fredrika men har nu bytt till Felicia. Tycker mitt gamla namn var alldeles för hårt och gillar varken bokstaven R eller K. Tycker livet är för kort för att man ska ha ett namn man vantrivs med. Jag kommer presentera mig som Felicia till nya människor men självklart kommer de som känner mig som tidigare fortfarande förknippa mig med Fredrika. 

Någon annan som bytt förnamn? Hur gick det? Varför är det så himla "konstigt" att byta namn egentligen? Förstår inte vitsen med att heta något man inte känner sig bekväm med? Jag har alltid undvikit att säga vad jag heter och känner mig faktiskt "finare" nu med mitt nya namn.

• Svar på tråden Byta förnamn, varför är det tabu?
  • Anonym (T)
    Anonym (Konstigt) skrev 2020-08-12 15:58:56 följande:

Är det många som vill ha ett speciellt namn som sticker ut? 

Det vet jag inte och det beror också på vilket sätt är namnet speciellt.

Svenskar som väljer konstigt stavade / utländska/ påhittade namn vill ofta sticka ut med dessa namn för att det är deras enda sätt att sticka ut.

Annars är det inte så vanligt?

Jag bor i Täby och de flesta jag känner har vanliga svenska namn om personen är svensk och om man utländsk då är namnet vanligt i hemlandet , inte heller något namn man medvetet väljer för att sticka ut.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (T) skrev 2020-08-12 16:17:08 följande:
    Det vet jag inte och det beror också på vilket sätt är namnet speciellt.

Svenskar som väljer konstigt stavade / utländska/ påhittade namn vill ofta sticka ut med dessa namn för att det är deras enda sätt att sticka ut.

Annars är det inte så vanligt?

Jag bor i Täby och de flesta jag känner har vanliga svenska namn om personen är svensk och om man utländsk då är namnet vanligt i hemlandet , inte heller något namn man medvetet väljer för att sticka ut.
    Det förstår jag. Jag tänker att vissa byter namn till sitt favoritlag i någon sport det kanske inte direkt hör till vanligheterna. Eller byter till Silver, Grip 
  • Anonym (T)
    Anonym (Konstigt) skrev 2020-08-12 16:23:18 följande:

Det förstår jag. Jag tänker att vissa byter namn till sitt favoritlag i någon sport det kanske inte direkt hör till vanligheterna. Eller byter till Silver, Grip 

Nej , det är inget jag har uppmärksammat.

Men kan såklart hända.

Jag hade 2 ? vanliga? förnamn och hade den ena som tilltalsnamn som barn och har den andra nu.
  • Anonym (2017)

Tråden är snart 3 år gammal.

• Anonym (Föräldrar)

Föräldrarna kan bli besvikna annars vet jag inte mer varför det skulle vara tabu

• Anonym (har bytt)

Jag har bytt namn. Började med att lägga till det som mellannamn men kallade mig för det. Efter 5 år ändrade jag det officiellt. Orsaken var att jag var mobbad under grundskolan och att man använde mitt gamla namn som en del i mobbingen.

Jag har generellt sett inte haft några problem med hur folk hanterar namnbytet. Mina föräldrar hade lite problem med själva namnet men vi hittade en kompromiss i form av ett smeknamn. Min mormor lärde sig aldrig det nya namnet men hon var dement redan när jag bytte. Utöver det tror jag alla utom någon enstaka äldre granne till mina föräldrar lärde sig namnet inom något år. Folk som jag träffar max en gång om året känns liksom inte att de är värda att bråka med...

• berra0000

Hej Felicia!

Jag funderar själv på att byta förnamn är 20 år. Hur togs det emot av familj? Arbetsplatser? Släkt? Vänner du känt länge? Klassåterträffar?

Tacksam för svar!

• Anonym (Kärring mot strömmen)

Är det...? Jag upplever varken att det finns tabu eller ses som "konstigt". Det tar ett tag för folk att vänja sig men livet går vidare.

• Anonym (Yves..)

Jag bytte förnamn för många år sedan. Alla i min omgivning har vant sig och använder mitt "nya" namn utom min bror som vägrar. Det tycker jag är respektlöst. Även min mamma bytte förnamn för många år sen och det accepterade brorsan direkt.

• berra0000
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-04 14:20:21 följande:
    Byta förnamn, varför är det tabu?

I över 20 år har jag hetat Fredrika men har nu bytt till Felicia. Tycker mitt gamla namn var alldeles för hårt och gillar varken bokstaven R eller K. Tycker livet är för kort för att man ska ha ett namn man vantrivs med. Jag kommer presentera mig som Felicia till nya människor men självklart kommer de som känner mig som tidigare fortfarande förknippa mig med Fredrika. 

Någon annan som bytt förnamn? Hur gick det? Varför är det så himla "konstigt" att byta namn egentligen? Förstår inte vitsen med att heta något man inte känner sig bekväm med? Jag har alltid undvikit att säga vad jag heter och känner mig faktiskt "finare" nu med mitt nya namn.

Hej Felicia!

Jag funderar själv på att byta förnamn är 20 år. Hur togs det emot av familj? Arbetsplatser? Släkt? Vänner du känt länge? Klassåterträffar?

Tacksam för svar!
  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2022-03-30 13:07:06 följande:

Är det...? Jag upplever varken att det finns tabu eller ses som "konstigt". Det tar ett tag för folk att vänja sig men livet går vidare.

Känns kanske konstigt för bekanta att säga ett annat namn i början 
Svar på tråden Byta förnamn, varför är det tabu?