• Anonym (anonym)

Byta förnamn, varför är det tabu?

I över 20 år har jag hetat Fredrika men har nu bytt till Felicia. Tycker mitt gamla namn var alldeles för hårt och gillar varken bokstaven R eller K. Tycker livet är för kort för att man ska ha ett namn man vantrivs med. Jag kommer presentera mig som Felicia till nya människor men självklart kommer de som känner mig som tidigare fortfarande förknippa mig med Fredrika. 

Någon annan som bytt förnamn? Hur gick det? Varför är det så himla "konstigt" att byta namn egentligen? Förstår inte vitsen med att heta något man inte känner sig bekväm med? Jag har alltid undvikit att säga vad jag heter och känner mig faktiskt "finare" nu med mitt nya namn.

• Svar på tråden Byta förnamn, varför är det tabu?
  • Anonym (B)

Jag tror att många tycker att namn är så förknippat med ens identitet och person. Min kusin bytte förnamn och många vägrade kalla henne för hennes nya namn (sjukt respektlöst), iaf så hörde jag några säga att de tyckte det var lite självupptaget att byta namn. Förstod inte riktigt resonemanget dock... bra att du bytt namn :) Felicia är jättefint!

• Mondaysleepday

Aldrig upplevt det som tabu? :)

Jag har ett par kompisar från skoltiden som bytt; en till ett andranamn och en tog ett helt nytt namn. Inte hört några reaktioner, alla har accepterat det snabbt. (Idag är det ju dessutom hyfsat välkänt med folk som byter namn på grund av att de inte känner sig bekväm med sitt kön t.ex.)

Ytterligare två personer har haft långa namn där de bytt smeknamn( varför jag nämner smeknamn även om det inte är ett faktiskt namnbyte, är för att de används flitigare än förnamnen i dessa personers fall, en av dem vet inte ens folk vad hon "egentligen" heter, hon har alltid kallats vid smeknamn), ena bytte från ett för barnsligt smeknamn till ett "vuxnare". Den andra kände bara att smeknamnet - som användes oftare än förnamnet - inte kändes som "hon".

Min storasyster bytte namn en period i 18-årsåldern, och bytte tillbaka igen ett år senare för att hon insåg att hon inte passade i sitt nya haha.

• Glinda från Oz

Jag har två i min närhet som bytt förnamn och deras erfarenhet är att det inte är någon big deal för jämngamla men att de som är en generation äldre har svårt för det, särskilt släktingar. Idag är det hyfsat vanligt att man byter namn så tabut kommer försvinna av dig självt så småningom.

• snabbköpskassörskan

Jag bytte förnamn för 10 år sedan. Men familjen använder enbart mitt förra namn. Jag får se det som att det är det namnet de valde, så det gör ingenting att de använder det. Men mitt val av namn används av alla andra. Många vet inte att jag haft ett tidigare namn, och då kan det bli lite knepigt ifall de träffar någon ur min familj.

Tabu tycker jag inte att det är, men dock blir det lite rörigt med fd och nuvarande namn, särskilt med familjen som jag skrev ovan. :)

• Anonym (Y)

Jag tycker inte att det är konstigt eller tabu, men däremot kan det vara svårt för personer som har kallat dig för ett namn i flera år att plötsligt byta till ett annat. Min man har bytt namn och alla han lärt känna efter det kallar honom för det nya namnet medan hans föräldrar kallar honom för hans gamla namn eftersom de är vana vid det.

• klyban

Jag förstår inte namnbyte alls, mer än i extrema undantagsfall.

hur många meter var det?
  • Anonym (Tjejen)

Jag tog mitt andra namn istället ,eftersom mitt första namn var svårt att uttala för andra och jag tröttnade på detta till slut.Nu har jag ett vanligt namn,så enkelt och bra det känns.Att direkt gå till saken och inte börja försöka lära folk att uttala rätt.

• Anonym (Tbå)

Känner 2 som bytt. Det tog ett tag att vänja sig men inget jag tänker på nu. Självklart bra att byta om det man har känns fel

• BurningDiamond

Jag upplever inte att det är tabu att byta förnamn.
    Jag ändrade mitt namn i 20-årsåldern från mitt dopnamn till mitt smeknamn och det var ingen mer än kanske brevbäraren som märkte. Har och har haft bekanta, kompisar och kollegor som också bytt namn och har inte upplevt det som tabu då heller. Det enda är att det tar ett litet tag att "lära sig" när det är ett helt nytt namn.

• Anonym (Bytt två gånger)

Har bytt förnamn två gånger. Första gången var på högstadiet då jag var mobbad. Bytte plats på två namn och det är många år sedan jag bytte, en del kallar mig för namnet jag fick när jag döptes. Det gör mig ingenting och jag blir inte arg eller upprörd om de kallar mig namnet jag döptes till. Jag är samma person och mina föräldrar kallade mig inte för det nya namnet.
    Namnbyte nummer två blev under gymnasietiden, då lade jag till ett nytt namn och en del kallar mig för namnet jag bytte till i högstadiet. Jag tar inte illa upp då de säger "Du kommer alltid att vara ***** för mig"

Det namnet jag har nu trivs jag med, fast jag har ett namn byte kvar.

För att förklara enkelt.

Lek med tanken att jag döptes till Anna.
    Jag bytte från Anna till Ida, sedan bytte jag från Ida till Frida.
    Ibland känner man sig lite schizofren då jag lyssnar till alla tre namnen.
    När man byter så får man inte bli arg när folk säger fel eller vägrar att använda det nya namnet. Respekten får åt båda hållen och man är är fortfarande samma person.

Men var beredd på att det kan bli lite krångel när man ska byta leg och pass m.m

Svar på tråden Byta förnamn, varför är det tabu?