Inlägg från: Tomelilla15 |Visa alla inlägg
  • Tomelilla15

Lucifer?

Titta på svenska kyrkans Facebook-sida för teleborgs kyrka i Växjö stift. Tidigare i år döptes ett barn som hade Lucifer som ett av sina namn. Personligen tycker jag kyrkan sålt sin själ när de döper ett barn med det namnet. Jag kan också fundera över hur föräldrarna ställer sig till kristendomen när de ger sitt barn det namnet. Är det verkligen förenligt? Att vilja att ens barn ska upptas i den kristna kyrkans gemenskap men ändå ge barnet det namnet, det tycker jag är konstigt.

• Tomelilla15
    vetlanda skrev 2017-12-04 17:21:34 följande:

Nej. Det är inte tillåtet av skatteverket då flera pucken försökt döpa sina barn till det.

Men vad menar du? Det finns ju redan över 100 som heter så. Det går visst att få det godkänt
  • Tomelilla15
    vetlanda skrev 2017-12-04 17:49:34 följande:

Nej det skulle inte släpps igenom

Men jag vet två spån i Nässjö som lyckades kringgå genom att ge barnet typ luzi förnamn och fear i mellannamn. Slår man ihop dem så blir det en udda stavning på Lucifer.

En kompis till mig har valt ett ovanligt namn på sin son och det ligger nu hos högre instans och väntar på beslut.

Det har ju släppts igenom som namn... folk heter redan det.
  • Tomelilla15
    vetlanda skrev 2017-12-04 18:19:29 följande:

Faat frågan som lyder är om man KAN döpa sitt barn rill det eller inte. Och där är ju svaret ett nej. Skatteverket skulle inte godkänna det och när det handlar om själva ritualen så är den religiös och det finns nog inge kyrka som skulle gå med på det.

Jo. Det har redan godkänts som namn av skatteverket och om du kollar på Facebook på teleborgs kyrka och deras inlägg från 10 juni 2017 s ser du att ett barn faktiskt döpts in i kristen tro med det namnet.
  • Tomelilla15
    K Kalle skrev 2017-12-05 07:54:29 följande:

Det kan inte vara så att dessa personer invandrat hit och alltså inte fåttnamnet i Sverige?

Kanske vissa men inte alla. Kolla mitt inlägg nr 101. Jag vet åtminstone 1 spädbarn som har namnet. Går säkert att kolla åldersstatistik på namnet på SCB också.
  • Tomelilla15
    senalena skrev 2017-12-12 07:04:30 följande:

Du får tyvärr inte enligt svensk namnlag. DU ÄR INTE DEN FÖRSTA SOM FÖRSÖKT.

Men vad är din källa? Vilka är alla ni som så tvärsäkert skriver att ni vet att detta inte går. Det finns ju massor med ungar som heter så, inräknat svenskfödda bebisar.
  • Tomelilla15
    Prima skrev 2017-12-12 14:15:39 följande:

För ca 2 år sedan valdes ju namnet Lucifer av två föräldrar som var med i serien Unga föräldrar. De bodde i Sverige.

Så jo, uppenbarligen funkar det.

Dop däremot vet jag inte.

Jo det finns också. Jag har redan skrivit om dop tidigare i den här tråden. För att ni ska kunna gå till källan själva så surfa in på svenska kyrkans Facebook-sida för teleborgs kyrka, titta på inlägg från 10 juni 2017. En svensk bebis, född i Sverige, namngiven i Sverige, döps i svenska kyrkan med namnet Lucifer.
  • Tomelilla15
    senalena skrev 2017-12-13 09:28:57 följande:
    Svensk lag säger att du får inte döpa ditt barn till något som kan "väcka anstöt" vilket namnet Lucifer gör. Så det kommer inte bli godkänt som namn hos skatteverket.
    I andra länder finns andra regler, eller inga regler (som USA) men ett barn som fötts här får inte registreras med det namnet. Så de som heter Lucifer i Sverige har inte fötts i Sverige.
    Namn som inte heller godkänns är varumärkes namn, tex Systembolaget som några idioter i Uppsala försökte döpa sitt barn till för några år sedan.
    Jo, det är visst barn som fötts i Sverige som heter Lucifer. Lät igenom de artiklar som det hänvisas till och tidigare inlägg i tråden. 
    Du har rätt i att man inte får döpa sitt barn till något som kan väcka anstöt men Lucifer är redan prövat. Det är ok enligt Skatteverket. 
Svar på tråden Lucifer?