• MR Human

Ger du fortfarande pengar till tiggarna?

Jag bor i en liten stad i mellersta sverige. Jag tycker mig uppleva att tiggeriet har minskat lite. Det händer faktiskt nu att man ibland reagerar när man går in på Ica för att ingen tiggare sitter där. Har dom tagit "semester" eller börjar dom ge upp?

För något år sedan så var det mer regel än undantag att man såg att någon stannade och sa "Hej, hej" och gav en slant och önskade dom lycka till i hemlandet. Då satt det tiggare precis överallt. Dom trängdes och satt t om utanför skoaffärer och cafeér osv.

Nu känns det som om fler och fler ignorerar dom helt och hållet! Är det bara där jag bor som det är så eller hur ser det ut hos er? Hur ser du på saken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger du fortfarande pengar till tiggarna?
  • elyse
    En glad tjej skrev 2017-12-01 14:45:30 följande:

carlssonanna, de får ingen hjälp i Rumänien, det är ju därför de kommer hit.

Får man fråga hur du vet det?
  • elyse
    En glad tjej skrev 2017-12-01 18:47:37 följande:

Elyse, jag har pratar med flera från Rumänien.

Tiggare? De kanske inte är de mest representativa och insatta i hur systemet med rättigheter och skyldigheter ser ut. Ungefär som svenskar som av olika skäl har tiggt och varit bostadslösa under en lång tid.
  • Ellindra

Jag ger fortfarande. Jag förstår inte problemet, vill du inte ge så låt bli.

• man och nöjd
    Ellindra skrev 2017-12-01 22:48:31 följande:

Jag ger fortfarande. Jag förstår inte problemet, vill du inte ge så låt bli.

Jag tycker inte att någon ska behöva tigga i Sverige. Där har du problemet. Jag vill leva i ett civiliserat land. Där ingår inte att människor tvingas tigga.
  • Ellindra
    man och nöjd skrev 2017-12-01 23:36:48 följande:

Jag tycker inte att någon ska behöva tigga i Sverige. Där har du problemet. Jag vill leva i ett civiliserat land. Där ingår inte att människor tvingas tigga.

Det finns väl inte en själ som tycker att någon ska behöva tigga i Sverige, eller någon annanstans. Men som du kanske vet är verkligheten inte så vacker.
  • man och nöjd
    Ellindra skrev 2017-12-01 23:44:50 följande:
    Det finns väl inte en själ som tycker att någon ska behöva tigga i Sverige, eller någon annanstans. Men som du kanske vet är verkligheten inte så vacker.
    Trams. Fram till relativt nyligen var tiggandet i Sverige minimalt. Nu har politikerna återskapat problmetet helt i onödan. Det värsta är alla godhetsapostlar som inte ser helheten.
  • Draken55

Ger du pengar till tiggare utanför ICA ger du pengar till en gube som snart köper en ny mercedes, väx upp, svenska dagisbarn!

• Remmens
    Draken55 skrev 2017-12-02 12:04:09 följande:

Ger du pengar till tiggare utanför ICA ger du pengar till en gube som snart köper en ny mercedes, väx upp, svenska dagisbarn!

Jag instämmer till 100 procent.
  • Draken55
    Remmens skrev 2017-12-02 12:32:00 följande:
    Jag instämmer till 100 procent.
    Sverige är ett udda land i Europa, i världen,
    det funkade kanske bra på typ 1970 talet då vi var ett homogent ärligt och arbetande folk i stort, idag blir det vår undergång.

Den dagismentalitet som numera genomsyrar hela samhället ända upp till riksdag och regering riskerar faktiskt att  bli vår undergång det är ju alldeles uppenbart .

Nu verkar en del av " etablissemanget" ha vaknat,
    ( Juholt Feldt  Littorin  Carola Häggkvist!  nya M-ledningen  osv osv)
    det är sannolikt alldeles försent.
  • Themis

Jag ger aldrig pengar till tiggare, ända sen vi inte hade några i Sverige och man bara såg dem utomlands.

Om jag vill ge något så direkt så ger jag mat, de får välja en fika eller korv/burgare eller lunchmacka i så fall, för jag tänker inte ge inkomster till ligorna och jag står inte ut med att mina naivt skänkta pengar kanske används till droginköp.

I övrigt ger vi regelbundet till ett par organisationer som ger vård till fattiga och utbildning till föräldralösa barn.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Ger du fortfarande pengar till tiggarna?