• Hjulle

Min självbild

Jag har haft anledning att rannsaka mitt liv på senare år. Både med hjälp av en terapeut och inte och det har lärt mig mycket.

Men en sak jag inte hittat rätt verktyg till är att ändra min otroligt kritiska självbild. Jag dömer mig själv konsekvent och i princip utan att kunna sona mina gamla synder.

Och jag vet själv att det kommer bli ett problem om jag inte lyckas hitta rätt verktyg. Jag har förälskat mig i en tjej som besvarat kärleken och jag kan bara inte se en finare människa.

Men där i stunderna med henne, när man öppnat sig totalt och sen tex sitter i bilen hem, hör jag mig själv tänka att jag inte är tillräckligt snygg, fin och rolig. Att hon kan få vem som helst.

Hon svarar att hon inte vill ha vem som helst och jag hade ju svarat detsamma själv om jag fått det frågekonstaterandet men jag kan inte få in i mitt huvud att jag är tillräckligt snygg, fin och charmig. Och oavsett hur många som sett min svaghet i detta och bekräftat motsatsen så lyckas ändå alltid min inre röst få sista ordet.

Jag är rädd att min syn på mig själv smittar av sig och att de komplimanger jag får tillslut tystnar. Att jag blir bitter.

Så jag undrar hur tusan jag ska degradera den där fulingen på min axel som alltid vunnit hittills?

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Min självbild
  • Hjulle

Hej och ett otroligt stort tack för ditt svar! Jag ser själv hur det skulle kunna fungera och hjälpa mig.

Tack än en gång!

• Hjulle

Hej och ett otroligt stort tack för ditt svar! Jag ser själv hur det skulle kunna fungera och hjälpa mig.

Tack än en gång!

Svar på tråden Min självbild