• Småbarnsåren

Berätta för barnen att dem ska få syskon

Är gravid i vecka 7 och undrar hur ni andra gjort med att berätta för ert/era barn att dem ska få syskon?

vår första förhoppning när jag fick veta att jag var gravid var att kunna berätta på julafton men sen insåg jag att vi kommer vara i vecka 11 då, alltså 10+ så vet inte riktigt om jag vågar berätta då ifall att något skulle gå snett.
    funderar på att boka in privat UL några dagar innan för att se så att allting ser bra uu, då kanske man vågar berätta eller?

hur har ni andra gjort?

hade väl ewgentligen kanske velat vänta tills KUB så man vet att den lilla därinne mår bra och trivs men tänk vad roligt att få berätta på självaste julafton :)

• Svar på tråden Berätta för barnen att dem ska få syskon
  • Anonym (B)

Så dom skulle inte få veta om det blev missfall..? Vecka 12 är ingen magisk gräns heller för den delen. Man kan lika gärna få missfall dagen efter kubtestet.

• Stårschan

Hur gamla är syskonen? Om de är lite äldre så att de greppar hela missfallskonceptet så går det kanske bra att berätta tidigt. Om de är små så skulle jag nog föredra att vänta tills magen börjar växa.

Att DE ska få syskon. Inte dem.

• Charlieellerså

Hur gamla är barnen? Vi berättade i v 10 och är så glad för det när det i v 12 visade sig att liten inte längre levde. Då blev det naturligt att sörja tillsammans och de förstod vad som hände när jag låg på sjukhus och blödde och så.

• princess77

Vi berättade för sonen som är 6 år när vi hade kommit in i vecka 12 och skulle på Kub.

• Carambolan

Vi har berättat efter RUL. Jag tycker att det var lite för abstrakt för barnen att berätta tidigt, för att det ur deras perspektiv är typ en evighet att vänta. Runt vecka 20 känns lite mer greppbart i väntetid och att ultraljudsbilden ser mer ut som en bebis (även för en treåring) till skillnad från kub-bilder.

• Lena

Vi berättade så snart vi visste. Hon är en del i familjen och hade märkt om vi hade blivit ledsna.

Jag hade aldrig berättat för syskon på julafton utan låtit julaftonen vara deras.

• Limath

Tänker också att det kan bli fel att berätta på julafton, deras reaktion kanske inte alls blir som väntat. Om du inte är säker på att de faktiskt blir glada! Jag funderar på att när jag berättar för mina barn säga något i stil med att det är ett litet frö i magen som ska växa till en bebis om allt går bra. Då blir det inte riktigt så hemskt/dramatiskt för dem vid ett mf men de kan ändå förstå om jag är nedstämd.

Svar på tråden Berätta för barnen att dem ska få syskon